بی توجه خودروسازان داخلی به محصول شرکت‌های دانش بنیان

پرشین خودرو: با وجود پیشرفت های زیاد علم نانو در صنعت، مدیران دولتی رغبتی به همکاری با شرکت های دانش بنیان در این حوزه نشان نمی دهند.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از باشگاه خبرنگاران،نانو تکنولوژی( علم نانو) یکی از علوم جدید دنیاست که از ابتدای دهه 80 شمسی وارد ایران شد و از همان ابتدای کار توانست جایگاه مناسبی در میان دانشگاهیان و محافل علمی کشور باز کند تا جایی که توانستیم جز 15 کشور برتر دنیا در زمینه تولید علم در حوزه نانو باشیم.
اما آنچه که مورد بحث است میزان کاربرد عملی نانو در صنعت و تولید محصولات جدید برپایه این دانش جدید جهانی است.
به نظر می رسد که صنایع کشور نتوانسته به اندازه دانشگاهیان در این حوزه پیشرفت کنند ،چرا که باید گفت نانو تکنولوژی، یکی از علومی است که بیشترین کارایی را درصنایع داشته و توانسته آشتی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کند.

نانوتکنولوژی بازارهای جهانی را به روی صنعت باز کرد

نادر نادری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان بر پایه نانو، اظهار کرد:فعالیت این شرکت،بیشتر در حوزه تولید ماسک بوده که می تواند با بکارگیری این دانش، ماسک هایی را با یک بیستم اندازه در بازار ساخته و کارایی آنها را تا 90 درصد افزایش دهد.

وی افزود:در بسیاری از نقاط کشور و جهان به دلیل افزایش آلودگی های زیست محیطی و بالارفتن ریزگردها ،ذرات ریز موجود در هوا افزایش یافته و نیاز به این ماسک ها که ذرات آلوده را در مقیاس بسیار کوچک جذب کند،بیش از پیش احساس می شود.

نادری اضافه کرد:در این راستا به دنبال بکارگیری نانوتکنولوژی در تولیدات خود هستیم تا با استفاده از این دانش نوین بتوانیم محصولات با کیفیت بالاتری که نیاز بازار امروز ایران وجهان را می تواند تامین کند،تولید نماییم.

این تولیدکننده صنعتی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید در بازار ایران سخت است یا خیر،تصریح کرد:کار کردن در بازار ایران هر چند سخت به نظر می رسد اما در عین حال دارای مزایای بی شماری است که از جمله آن می توان به وجود فضای باز و رقبای کم اشاره کرد.

نادری در رابطه با چگونگی ورود به بازار های جهانی ،اذعان کرد:خوشبختانه توانسته ایم با استفاده از فناوری نانو،محصولاتی با یک سوم قیمت نوع کره ای، تولید کرده و در رقابت با این کشور در بازار مالزی، پیروز شویم.


مسئولان باید به توان تولید دانش بنیان ایرانی، ایمان بیاورند

عطا اکبری تولید کننده فیلترهای خودرو با استفاده از تکنولوژی نانو  اظهار کرد:ایده استفاده از نانو الیاف در تولید فیلتر اتومبیل،اولین بار توسط یک پایان نامه در دانشگاه آزاد شهرضا مطرح شد.

وی افزود:تولید نانو فیلترهای اتومبیل، موجب شد تا راندمان کار نسبت به فیلترهای معمولی،4تا 5 درصد افزایش یافته و عمر مفید فیلتر نیز دو برابر شود،همچنین استفاده از این نانو فیلترها موجب کاهش 15 درصدی مصرف سوخت شده و آلودگی هوا را تا 33 درصد کمتر می کند.

اکبری با اشاره به غول کاغذبازی موجود در ادارات دولتی برای تصویب یک فناوری جدید، تصریح کرد:یکی از مشکلات پیش روی ما برای اثبات کارایی این محصول،نبود استاندارد مشخص در این حوزه بود و ستاد نانو در سال های گذشته سعی کرد تا این استانداردها را در سازمان استاندارد و محیط زیست به تصویب برساند اما همچنان این مشکل پابرجاست.

وی با اشاره به استقبال مردم از این محصولات جدید در بازار ،بیان کرد:علی رغم تلاش های بسیار و تایید زیست محیطی توسط شرکت خودروسازی سایپا،بازهم خودروسازان داخلی محصولات را خریداری نکرده و از فیلترهای با کیفیت پایین تر در خودروهای خود بهره می برند.

مدیرعامل این شرکت فیلترسازی با اشاره به اینکه هم اکنون توانسته ایم محصولاتمان را به ترکیه و امارات صادر کنیم و درحال مذاکره برای راهیابی به بازارهای روسیه هستیم افزود:با وجود کیفیت بالای فیلتر های نانویی، هم اکنون 85 درصد فیلتر مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود که این امر نشان دهنده ضعف در سیاست گذاری ها است.

ترویج،حلقه گم شده آشتی صنعت و نانوتکنولوژی

اشکان ذوالریاستین عضو هیأت علمی پژوهشگاه نیرو پیرامون صنایعی که بر پایه علم نانو در کشور شکل گرفته، اظهارکرد: ظرفیت در زمینه صنایع وابسته به نانو زیاد است، زیرا این فناوری فقط مختص به یک رشته نبوده و می تواند در همه رشته های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه بر اساس آمار، بکارگیری نانو در صنایع کشور بالا نبوده و این امر به دلیل عدم وجود فعالیت های ترویجی کافی در این زمینه بوده است.

این مدرس نانو تکنولوژی، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی صنایع آن است که به موضوع تحقیق و توسعه اهمیت داده نمی شود یادآورشد: دورنمای صنعت در بکارگیری علومی چون نانوتکنولوژی مناسب است و در صورتی که فعالیت های ترویجی در این زمینه به درستی انجام شود خودبخود بازار به سمت استفاده از این علم خواهد رفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه هم اکنون برخی صنایع همانند صنعت کاشی سازی در حد وسیعی از این تکنولوژی استفاده کرده افزود: امیدواریم با استفاده از پتانسیل بالای کشور ،شاهد تحول بزرگ صنعتی در این حوزه باشیم.

کد خبر 83477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha