کد خبر 83543
۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
نرخ مکالمه با عراق ۲۱ برابر امریکاست؟

پرشین خودرو: هم‌زمان با فرارسیدن ایام اربعین و سفر مشتاقان و دلدادگان حسینی(ع) به کربلای معلی، برای برخی از هم‌وطنان این سؤال ایجاد شده که چرا تعرفه مکالمات بین‌الملل با سیم‌کارت‌های عراقی ۲۱ برابر امریکاست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، احتمال کاهش تعرفه ارتباطات تلفنی بین ایران و عراق در ایام اربعین حسینی حدود دو هفته گذشته و در جریان سفر وزیر ارتباطات کشورمان به کشور همسایه برای اطلاع از وضعیت زیرساخت‌ها، داده شد.

وعده‌ای که تا دیروز اجرایی نشد و لحن سرد مسئولان اجرایی کشور حاکی از آن است که ظاهرا امسال مانند سال‌های گذشته اپراتورهای عراقی و متولی ارتباطات این کشور، حاضر به ارائه تسهیلات به اپراتورهای ارتباطی کشورمان در این ایام نشده است.

این اخبار جسته و گریخته از سوی اپراتورها نیز به گوش می‌رسد که ظاهرا اپراتورهای طرف عراقی حاضر به همکاری برای ارائه تسهیلات به زوار ایرانی اربعین مانند سال‌های پیش نیستند و فضاهای نصب تجهیزات اپراتورهای ایرانی را محدود کرده‌اند.

بنابراین علی‌رغم تلاش مسئولان وزارت ارتباطات برای رفع موانع و حتی قول کاهش تعرفه مکالمات بین‌الملل از سوی اپراتورهای ایرانی برای عراقی‌ها، اما تجهیزات اپراتورهای ایرانی تا پشت مرزهای کشور محدود شده است.

با این حال محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته در نشست ستاد اربعین خوزستان عنوان کرد که «طرف عراقی هزینه‌های تلفن و اینترنت را کاهش نداده است اما اپراتورهای داخلی به صورت یک طرفه با کاهش 60 درصدی تعرفه‌هایشان به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.»

از این سخنان بر می‌آید که امسال نباید امیدی به تعامل دو طرفه بین دو کشور برای تسهیل ارتباطات و کاهش تعرفه‌ها داشت؛ کما اینکه پیش از این نیز آذری جهرمی به زوار توصیه کرده بود از سیم‌کارت‌های عراقی در ایام اربعین استفاده کنند.

اما نکته حائز اهمیت این است که طی چند روز گذشته برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به قیاس تعرفه ارتباطی عراق با امریکا پرداختند و گفتند چه‌طور ممکن است که تعرفه یک دقیقه مکالمه با تلفن‌های همراه عراقی 21 برابر امریکا باشد؟!

تصور اینکه عراق از منظر جغرافیایی به ایران نزدیکتر است و باید تعرفه ارتباطی آن ارزان‌تر باشد، در حوزه ارتباطی مطرح نیست و همه چیز بسته به نظر و سلیقه اپراتورهای ارتباطی کشور مقابل برای تعرفه‌گذاری دارد.

در واقع مذاکره و شاید هم چانه‌زنی مسئولان ارتباطی دو کشور پای یک میز منجر به وضع تعرفه‌های ارتباطی بین دو کشور می‌شود و پروتکل خاصی که مبتنی بر فرمول‌های یکپارچه برای اعمال تعرفه با کشورهای مختلف باشد، وجود ندارد.

به عبارت دیگر باید اینطور گفت که براساس جدول «سطوح تعرفه برای یک دقیقه مکالمه بین‌الملل صادره از کشور» که شرکت ارتباطات زیرساخت بر روی سایت خود منتشر کرده، تعرفه یک دقیقه مکالمه از کشورمان با تلفن‌های همراه و ثابت عراق به ترتیب 1500 و 900 تومان است.

در واقع این تعرفه از سمت متولیان ارتباطی عراقی برای ارتباطات با ایران وضع شده است؛ هر چند اپراتورهای دو کشور می‌توانند به شکل مستقل وارد مذاکره شده و تعرفه‌های بین خود را بیشتر چکش‌کاری کنند.

البته همین موضوع در ارتباط با متولی زیرساخت ایران نیز وجود دارد و تعرفه‌هایی را برای مکالمات بین‌الملل اپراتورهای عراقی با ایرانی وضع می‌کند که متکی بر مبنا و نظر کارشناسی خودش است.

با توجه به اینکه اپراتورهای ایرانی قرار است تعرفه‌های رومینگ خود را برای ارتباطات این ایام تا 60 درصد کاهش دهند باید گفت که این موضوع ارتباطی به مکالمات بین‌الملل ندارد و در واقع مشترکانی می‌توانند از این خدمات تخفیفی استفاده کنند که با سیم‌کارت ایرانی‌شان وارد عراق شوند و از همان سیم‌کارت استفاده کنند.

با این حال باید منتظر اعلام رسمی تمامی اپراتورها در ارتباط با تعرفه‌های ارتباطی‌شان نشست؛ به زودی لیست تعرفه‌های ارتباطی رومینگ بین‌الملل اپراتورهای ایرانی که برای ایام اربعین حسینی در نظر گرفته شده است را مقایسه می‌کنیم.

کد خبر 83543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha