گوگرد گازوئیل چندین برابر حد مجاز

پرشین خودرو: معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: براساس تکلیف قانونی و طی مدت زمان تعیین شده سه ساله وزارت نفت موظف است گازوئیل را براساس استاندارد یورو ۴ تولید کند.

به گزارش پرشین خودرو،به نقل از ایسنا، وحید مرندی مقدم  با اعلام این که بر اساس قانون هوای پاک که لایحه آن توسط دولت یازدهم در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی رفت و در اوایل سال جاری توسط نمایندگان این مجلس به تصویب رسید، اظهار کرد: بنابر این قانون گازوییل مشمول استاندارد اجباری شد، اما زمان سه ساله‌ای را برای اجرایی شدن آن تعیین کردند که بر این اساس وزارت نفت باید در اوایل سال ۱۳۹۹ گازوئیل را بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید کنند.

وی با اشاره به این که مساله نگران کننده در مورد گازوئیل بالا بودن میزان گوگرد است، بیان کرد: سایر مواد تشکیل دهنده گازوئیل در حد استاندارد بوده و یا اختلاف بسیار کمی با استانداردهای مدنظر دارند، اما استاندارد گوگرد چندین برابر بالاتر از حد مجاز است و ما مشکل حادی در خصوص میزان گوگرد موجود در گازوئیل داریم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ فرآورده‌هایی که مشمول استاندارد اجباری نیستند نیز توسط سازمان ملی استاندارد تحت کنترل قرار گرفتند و به طور مثال در ارتباط با مواردی نظیر تجهیزات بازی در پارک‌ها، آسانسورها و گازوئیل کنترل استانداردها و نظارت بر آنها در دستور کار قرار گرفت.

مرندی مقدم با اشاره به این که ۱۰۰۰ کالا مشمول استاندارد اجباری هستند، خاطر نشان کرد: بنزین یکی از این ۱۰۰۰ کالای مربوطه است، اما گازوئیل در حال حاضر مشمول استاندارد اجباری نیست و قرار است بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته تا سه سال آینده استاندارد سازی آن و تولیدش برحسب استاندارد یورو ۴ مدنظر قرار گیرد.

به گفته وی، وظایف قانونی در خصوص نظارت بر فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری به منظور نظارت و کنترل مستمر توسط سازمان ملی استاندارد تعریف شده و قانون مجوز مربوط به نظارت بر سایر فرآورده‌هایی که مشمول استاندارد اجباری نیستند را صادر کرده تا تحت کنترل قرار گرفته و در ارتباط با آنها اطلاع رسانی شود.

کد خبر 83555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha