کد خبر 83572
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
برگزاری گرامیداشت قیصر امین‌پور

پرشین خودرو: آیین گرامیداشت یاد و خاطره قیصر امین‌پور، در سالگرد درگذشت این شاعر نامی برگزار شد.

به گزارش«پرشین خودرو»، آیین گرامیداشت یاد و خاطره قیصر امین‌پور، در سالگرد درگذشت این شاعر نامی کشورمان، با برگزاری همایش «در کوچه آفتاب» با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و اداره ارشاد شهرستان گُتوَند برگزار شد.

 
گرامیداشت قیصر امین‌پور برگزار شد


این همایش یک‌روزه با حضور شاعران پیشکسوت و جوان استان خوزستان، مسئولان استانی و محلی و نیز جمعی از شاعران شناخته‌شده کشور از جمله جواد محقق، اسماعیل امینی، بهمن ساکی و ارمغان بهداروند روز سه‌شنبه نهم آبان در زادگاه قیصر شعر ایران برپا شد؛ همزمان کارگاه‌های تخصصی با موضوعاتی چون: شخصیت اجتماعی و شعر قیصر، ابزار خلق شعر و شعر کودک و نوجوان در آثار قیصر امین‌پور ویژه شاعران جوان استان خوزستان و شهرستان گتوند، نیز برگزار شد.

جواد محقق در جریان برگزاری یک کارگاه تخصصی با نام «نگاهی به شعر کودک و نوجوان در آثار قیصر امین‌پور» علاوه بر صحبت درباره ویژه‌گی‌های شعر دکتر امین‌پور و نقد و بررسی شعر شاعران حاضر در این کارگاه به پرسش‌هایی پیرامون شخصیت و شعر قیصر نیز پاسخ داد.

اسماعیل امینی، دبیر علمی دو دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و از دوستان قیصر امین‌پور نیز با برگزاری «کارگاه نظریات ادبی و ابزار خلق شعر» برخی از ویژه‌گی‌های بارز شعر امین‌پور را برای حاضران برشمرد.

بهمن ساکی و ارمغان بهداروند نیز در بخش دیگری از این مراسم و در نشستی با عنوان« شعرخوانی و نقد شعر» شنونده و منتقد شعر برخی از شاعران حاضر در این همایش بودند.

شاعران اعزامی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به همراه با شاعران جوان شهرهای مختلف استان خوزستان در یک‌روز غبارگرفته پاییزی این استان با حضور در آیین گرامیداشت دهمین سال درگذشت مردِ اخلاقِ شعر ایران، همنوا با دردنامه‌های شعر قیصر، آرزوی آسمانی صاف و بی‌غبار برای همولایتی‌های قیصر و این خطه از ایران اسلامی کردند.

قیصر امین‌پور دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در روستای گتوند (شهرستان امروزی) از توابع شهرستان شوشتر در استان خوزستان به دنیا آمد. سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد.

از وی آثاری چون: «در کوچه آفتاب»، «تنفس صبح»، «طوفان در پرانتز»، «منظومه ظهر روز دهم» (شعر نوجوان، ۱۳۶۵)، «دستور زبان عشق» و ... به یادگار مانده است.

قیصر امین‌پور پس از نزدیک به یک دهه تحمل دردهای ناشی از سانحه تصادف، بامداد سه‌شنبه هشتم آبان ۱۳۸۶ در تهران درگذشت. پیکر این شاعر به زادگاهش –گتوند- منتقل و در کنار مقبره شهدای گمنام این شهرستان به خاک سپرده شد.

 

 

 

منبع: ایلنا

کد خبر 83572

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha