از هر «برند» چه تعداد «خودرو» در گمرک خاک می خورد؟

پرشین خودرو: بسته شدن سایت ثبتارش از سوی وزارت صنعت در ماه‌های اخیر باعث ایجاد مشکلات و حواشی بسیاری در این بخش شده است. در ماه‌های اخیر قیمت خودروهای وارداتی به‌شدت افزایش یافته و به‌گفته واردکنندگان، قیمت برخی خودروها تا 70 میلیون تومان هم رشد داشته است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای خودرو، اعلام نشدن تصمیم نهایی وزارت صنعت در این خصوص باعث نارضایتی بسیاری از واردکنندگان شده است و آنها خواستار تصمیم سریع و قاطع در‌این‌خصوص هستند. برای روشن شدن این موضوع با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت‌و‌گو پرداختیم. وی معتقد است هنوز هیچ اراده‌ای از سوی وزارت صنعت برای حل این مشکل و تصمیم‌گیری قاطعانه مشاهده نشده است.

در ماه گذشته هر ازچند گاهی اخباری مبنی‌بر بازگشایی ثبتارش منتشر شده است اما همچنان این معضل برای واردکنندگان وجود دارد. چرا این موضوع زمان‌بر شده و مشکل اصلی کجاست؟
مساله ثبت سفارش و بازگشایی سایت آن همچنان ادامه دارد. ما تا امروز جمعا به این برداشت رسیده‌ایم چنین اقداماتی که به صورت پنهان و بدون اخذ مشورت انجام می‌شوند، براساس منطق علمی نیستند. یعنی این تصمیمات روزمرگی را در پی داشته است. اما مشکلی که ثبت‌سفارش دارد، فرکانس ناامن سرمایه‌گذاری را به‌نام کنترل بازار ایجاد می‌کند. شاید چنین کاری این پیام را دارد که قدرت برخی بسیار بیشتر از تصور ماست و وقتی اراده کند، می‌تواند ورود کالایی را برخلاف قانون به کشور متوقف کند. این هم پیام بعدی این موضوع است. نکته بعدی در این‌خصوص، نبود دانش و اشراف اطلاعاتی مسئولان مربوطه است. به‌عنوان مثال به جای اینکه برای جبران ضرر خودروسازی‌ها به‌حذف هزینه‌های سربار و خروجی‌های نامساعد اقدام کنند یا به‌جای اینکه ورود کالاهای مصرفی مانند لوازم آرایشی را که با روزمره مردم ارتباط ندارند، ممنوع کنند دست روی کالاهای دیگر می‌گذارند. درحالی‌که این کار درست نیست. با نظریه‌های اقتصادی ثابت می‌کنیم این دیدگاه اشتباه است و آن‌ها همه‌جانبه‌نگر نیستند و فقط هزینه‌ زندگی مردم را بالا می‌برند. زمان در حال گذر و سرمایه‌ها در حال آسیب است، درواقع زمان را از دست می‌دهیم. وزارتخانه باید قاطعیت داشته باشد. مثلا بگویند تا یک‌‌سال دیگر همین وضع است و شما به‌دنبال مدل دیگری از سرمایه‌گذاری باشید. با بلاتکلیفی سرمایه‌ها را از بین می‌بریم. چهار ماه است ثبت‌سفارش را بسته‌ایم و واردات را ممنوع کرده‌ایم. یک هفته پیش هم گمرک اعلام کرد گمرکات نسبت به متروکه اعلام کردن کالاهای موجود اقدام کنند.

چندی پیش نشستی در کمیسیون اصل90 برای این موضوع برگزار شد. نتیجه اجرایی و خروجی قابل‌لمس برای واردکنندگان چه بوده است؟
از برگزارکنندگان این جلسه باید تشکر کنیم. اما این نکته وجود دارد و باید آن را بپذیریم که مجلس نیز در تو‌در‌توی بوروکراسی قرار دارد. انتظار بیشتری هم نداشتیم. همین‌که تا همین‌جا هم صدای ما را شنیدند و به دولت انعکاس دادند، قابل‌تقدیر است. انتظار عکس‌العمل از مجلس نداشته و نداریم. این را در زمینه‌های دیگر هم دیده‌ایم. متوجه هستیم مجلس تا جایی‌که توان داشته، وظیفه خود را انجام داده است.

در آن نشست مدعی شده‌اید هر خودروی وارداتی 21شغل ایجاد می‌کند. این اشتغال‌زایی به چه صورت است؟
برخی می‌گویند واردکنندگان یک شرکت دارند و سه‌نفر در آنجا مشغول هستند. ما داریم راجع‌به یک تشکیلات کارآفرینانه سرمایه‌گذاری در بخش خدمات، تجارت و بازرگانی صحبت می‌کنیم نه در مورد زیرپله‌ها با سه‌ نفر اشتغال‌زایی! هر کالایی که در گمرک پیاده می‌شود، شرکت‌های بازرسی و استاندارد فعال می‌شوند. ترخیص‌کار در این بخش، کنترل‌های گمرک و نماینده‌ واردکننده در گمرک هم فعال می‌شوند. تا اینجا برای یک خودرو 4 نفر مشغول به‌کار شده‌اند. فعالان بخش ترانزیت، یعنی راننده ترانزیت که چند خودرو را حمل می‌کند، انباردار مبدا و مقصد یعنی دپوی بعد از گمرک، دپوی مقصد و انبارداران و بخش‌های انبارداری که ما همه این‌ها را یک نفر در نظر می‌گیریم.
فعالیت‌های بخش فروش و نمایندگان و معرفی‌کنندگان خودرو را داریم که در هر نمایشگاه حداقل سه نفر باید حضور داشته باشند تا بتوانند مشتری را هدایت کنند. همچنین فعالان بخش پشتیبانی را داریم. یعنی کسانی که خودرو را خریداری کرده‌اند چه داخلی و چه خارجی، در بخش شماره‌گذاری یک نماینده باید وجود داشته باشد. در بحث اخذ مجوز‌های استاندارد هر خودرویی که قرار است وارد شود، باید این فرایند را بگذراند. این‌ها به صورت جاری در طول سال است. آقایان می‌گویند 75هزار خودرو وارد شده اما نمی‌گویند 75هزار خودرو در چند مدل وارد شده است. بخش دیگری که فعال می‌شود، در‌خصوص کسب مجوز در مورد مجوزهای زیست‌محیطی و همچنین اشتغال در بحث حسابداری و مالی است. اشتغال بخش بیمه را هم داریم که باید به‌صورت مجزا و تخصصی کار شود. بحث pdi و pds خدمات قبل از تحویل خودرو نیز وجود دارد. تمام این موارد به اضافه پشتیبانی به‌ازای هر خدمت، یک متخصص باید کار کند. همچنین در بخش خدمات پس‌از فروش و موضوع خدمات تعمیرگاهی نیز اشتغال وجود دارد. کوچک‌ترین خودروسازی که بخواهد در کشور فعالیت کند، در این بخش حداقل دو نفر باید حضور داشته باشند. بحث قطعات خودرو که بسیار وسیع است. ضمن اینکه در موضوع اسقاط، بار اصلی این بخش روی دوش واردکنندگان است. یعنی اسقاط و از رده خارج کردن خودروها در ایران از ابتدای امر تاکنون توسط واردکنندگان انجام شده است. بیش‌از 200 مرکز اسقاط در سراسر کشور فعال هستند و در‌خصوص اسقاط خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند که همه اینها متوقف و تعطیل شده‌اند. آن‌ها خودروی اسقاطی خریده‌اند و نمی‌توانند تبدیل به پول کنند.

با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده آیا اراده‌ای برای حل این موضوع می‌بینید یا خیر؟
تاکنون فرکانس مثبتی برای حل این موضوع ندیدیم. به‌غیر از مجلس شورای اسلامی و آقای شیوا، رئیس شورای رقابت که خیلی زحمت کشیدند، اراده‌ای برای حل این موضوع دیده نشده است.
با چشمان خودمان می‌بینیم مقابل شرکت‌های واردکننده 100نفر و 200‌نفر تجمع کرده‌اند و درگیری دارند.

فکر می‌کنید این‌گونه فشارها به واردکنندگان به بهانه خروج ارز برای ملزم کردن شرکت‌های مادر به‌منظور سرمایه‌گذاری برای تولید در ایران چه میزان باشد؟ آیا میزان فروش در ایران آنها را ترغیب به این امر می‌کند؟
کار در بازار و تجارت مگر با فشار انجام می‌شود؟ اگر شرکت‌ هیوندای هم به ایران آمد به‌خاطر فشار نبود، بلکه به‌خاطر کاهش ارزش سهام و محدود شدن بازارش در روسیه بود.
شرکت‌های کره‌ای اگر به ایران می‌آیند، به این دلیل است پول ما آنجا بلوکه شده و همین امر ما را مجبور می‌کند از آنها وام بگیریم و خودرو بخریم. مگر خودروساز می‌تواند به‌خاطر 7هزار خودرو در کشور خط تولید ایجاد کند؟ اصلا یک تولیدکننده خارجی با چه اطمینانی باید وارد بازار ما شود؟ ما داریم پیام می‌دهیم به کشور ما نیایید. می‌گوییم نامنظم هستیم و در تصمیم‌گیری‌های ما وحدت‌رویه وجود ندارد.

رئیس انجمن واردکندگان معتقد است ادامه این روند باعث خروج سرمایه‌ها خواهد شد. میزان این سرمایه‌ها چقدر است؟
فکر نمی‌کنم خروج سرمایه اتفاق بیافتد. اما آهسته‌آهسته عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.
کار تاجر، تجارت و تولیدکننده هم عاشق تولید است. نمی‌توانیم این دو را در هم کنیم. چون جور در نخواهد آمد.

واردکنندگان چقدر می‌توانند وضعیت فعلی را تحمل کنند و اگر نتیجه دلخواه آنان نباشد، چه میزان نیروی کار بیکار خواهد شد؟
بر اساس لیست بیمه انجمن، 6 هزار نفر به‌صورت مستقیم در این بخش مشغول به‌کار هستند. احتمالا با تعدادی از پرسنل قطع همکاری می‌شود و به آنها می‌گویند که بروند به اداره کار شکایت کنند.
چه الزامی است یک سرمایه‌گذار ماهانه دو تا 3.5 میلیارد تومان حقوق به پرسنل بدهد؟ مگر چقدر سود وجود دارد که صبر کنند تا ببینند آقایان چه زمانی تصمیم جدیدی می‌گیرند؟ امیدواریم اراده کافی برای بیکار نشدن این افراد وجود داشته باشد.

اخیرا نظری مطرح شده است مبنی‌بر اینکه وزارتخانه می‌خواهد شش‌ماه مهلت به اتمام برسد و بعد بر اساس آیین‌نامه جدید اقدام به بازگشایی ثبتارش کنند. صحت‌وسقم این نظر چگونه است و اگر این اتفاق بیفتد، چه اتفاقات دیگری پیش‌روی فعالان این بخش از بازار خواهد بود؟
باید اتاق فکر وجود داشته باشد و به تصمیم و اجرا برسیم. می‌خواهیم برای شکوفایی کشور و رضایت مردم کار کنیم.
اگر خلاف قانون کاری انجام می‌شود، باید هم معطلی وجود داشته باشد. اما اگر قانون اجرا می‌شود چرا باید معطلی وجود داشته باشد.

بر اساس تجربه سال‌های پیش، طی این زمان آرام‌آرام سبد کالاهای واردکنندگان برای پوشش بازار شب عید در حال تکمیل شدن بود. با ادامه‌دار بودن روند فعلی، پیش‌بینی شما از بازار آخر سال چیست؟
از ابتدای سال خودروهای خارجی تا امروز از 5 تا 70 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.
این امر به مذاق برخی خوش می‌آید چراکه صاحب خودرو هستند، آن‌ها را دپو کرده‌اند و بسیار هم هماهنگ هستند. به آن‌ها تبریک می‌گوییم که سود کافی را از اقدامات دولت به دست آورده‌اند. اگر به همین وضعیت پیش برویم، پیش‌بینی افزایش قیمت بسیار قوت می‌گیرد.

اگر امکان دارد به تفکیک برند، تعداد خودروهایی را که پشت درهای گمرک مانده‌اند، اعلام کنید.
آنچه تاکنون از دوستان به‌صورت جسته‌و‌‌گریخته شنیده‌ایم، میتسوبیشی 3هزار دستگاه، کیا 2هزار دستگاه، هیوندای 2هزار و یک‌صد دستگاه، ب‌ام‌و 2هزاردستگاه، تویوتا بیش‌‌از 3 هزاردستگاه و رنو بیش‌از 4 هزار دستگاه در گمرک وجود دارند. این‌ها سفارش تولید و براساس قرارداد ساخته شده‌اند و کم‌کم به ایران می‌رسند.
تمام شرکای خارجی از این موضوع نگرانند. آن‌ها می‌گویند شما کالا را می‌برید و ما خط اعتباری به شما داده‌ایم، پول خودروها را نمی‌دهید، اشکالی ندارد اما این همه خودرو را می‌خواهید چه کنید؟ به‌هرحال بازار حساب و کتاب دارد و آنها نمی‌توانند بگویند خودروها را به پاکستان یا امارات ببرید. چون بازار به‌هم می‌خورد.

کد خبر 83786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha