احداث ۴۰۰ هکتار پارکینگ با گنجایش ۱۶۰ هزار خودرو

پرشین خودرو: مسئول کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها مرزی مرحله‌ای است که بخشی از آن باقی مانده گفت: باید بعد از اربعین ۹۶ تا اربعین ۹۷ عملیات اجرای زیرساخت‌های پیگیری شده تا دغدغه‌ها رفع شود.

به گزارش  پرشین خودرو، به نقل از فارس، سید محمد علی افشانی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص اقدامات انجام شده کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین 96 گفت:‌ علی‌رغم تلاش زیاد برای خروج زائرین از مرز خسروی و بازگشایی این مرز، اما به دلیل عدم همکاری دولت عراق، بهره‌برداری از آن میسر نشد.

وی افزود: کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین تلاش زیادی کرد تا رفاه بیشتری را برای زائرین مهیا کند.

چهارخطه شدن 87 کیلومتر از مسیرهای منتهی به مرز

مسئول کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه 87 کیلومتر مسیر منتهی به مرز چهار خطه شده است، خاطرنشان کرد: 30 کیلومتر این اقدامات در محور ایلام به مهران، 32 کیلومتر در مسیر منتهی به مرز خسروی یعنی از اسلام‌آباد غرب به سمت سرپل ذهاب، 25 کیلومتر در مسیر منتهی به مرز چزابه، یعنی از مسیر سوسنگرد به بستان‌آباد و درنهایت چزابه، بخشی از اقدامات چهارخطه کردن مسیرهای منتهی به مرزها بوده است.

وی گفت: ایمن‌سازی مسیر و رفع اختلاف سطح، بخشی از اقدامات دیگر کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین بوده است.

روکش آسفالت 235 کیلومتر از مسیرهای مرزی

وی با بیان اینکه 235 کیلومتر روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرز انجام شده است، گفت: این کار بعد از اصلاح راه در 3 استان انجام شده است.

افشانی خاطرنشان کرد: نصب علائم و ایمن‌سازی مسیر و همچنین نصب گاردریل و نصب دوربین‌های نظارتی برای پایش سرعت، بخش دیگری از اقدامات این کمیته بوده است.

وی افزود: کار در مناطق جنگی و مرزی و پارکینگ‌ها بسیار سخت است، زیرا در ابتدا باید این مناطق مین‌روبی و پاکسازی شود و سپس کارهای عمرانی انجام شود.

افشانی تصریح کرد: تثبیت ماسه در مرزها بسیار دشوار است و به همین دلیل باید در ابتدای هر کار عمرانی، اقدامات خاصی برای این تثبیت انجام شود که به لحاظ هزینه و سهولت، کار در این مناطق نسبت به جاهای دیگر بسیار متفاوت است.

احداث 200 گیت جدید گذرنامه در مرزها

مسئول کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در پایانه‌ها اقدامات محوطه‌سازی انجام شده، گفت: 200 گیت گذرنامه در مجموع در مرزها برای سهولت عبور زائرین اربعین در نظر گرفته شده است به طوری که 96 گیت در مرز مهران، 48 گیت در مرز شلمچه، 28 گیت در مرز چذابه و 29 گیت در مرز خسروی نصب شده است.

افشانی با اشاره به احداث پارکینگ در مرزهای خروجی زائرین گفت: در مجموع 400 هکتار پارکینگ در نقاط مرزی احداث شده است که ظرفیت 160 هزار پارک ماشین دارد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: 60 هکتار پارکینگ در مرز شلمچه با 24 هزار پارک ماشین، 100 هکتار پارکینگ در مرز چزابه با 40 هزار پارک ماشین، 140 هکتار پارکینگ در مرز خسروی با 56 هزار پارک ماشین، 100 هکتار پارکینگ در مرز مهران با 40 هزار پارک ماشین بخشی از اقدامات بوده که توسط شهرداری‌های نقاط مرزی و تأمین منابع از سوی دولت احداث شده است.

فقط 5 هزار تومان هزینه پارکینگ شبانه‌روزی

مسئول کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه بیش از 40 هزار پارکینگ توسط مردم و بخش خصوصی برای استفاده زائرین در نظر گرفته شده است، گفت: پایانه برکت در مهران هم ظرفیت یک‌هزار پارک دارد.

افشانی با بیان اینکه ورودی پارکینگ‌ها با مصوبه‌ای از سوی ستاد مرکزی اربعین تعیین شده، افزود: به ازای هر 24 ساعت شبانه‌روز، 5 هزار تومان از رانندگان دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در همه مواکب و پارکینگ‌های مرزی، تأمین آب و برق و فاضلاب انجام شده است، افزود: برای انتقال آب به مرز چذابه 27 کیلومتر خط اصلی و 15 کیلومتر خط فرعی و در مجموع 42 کیلومتر لوله‌کشی آب انجام شده است، ضمن اینکه سعی شده در مرزها از برج‌های نور استفاده شود. همچنین برای مرز مهران دو چاه آب حفر شده و 12 کیلومتر خط انتقال آب لوله‌کشی شده است.

وی تصریح کرد: 15 کیلومتر در مرز خسروی و 5 کیلومتر در مرز مهران تأمین روشنایی شده است. همچنین 4 دستگاه بسته‌بندی آب در شهرهای مهران، نجف، کربلا و شلمچه که توانایی تولید 400 هزار بسته آب در طول شبانه‌روز دارد.

تامین 2330 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائرین

افشانی با بیان اینکه در مجموع 2330 دستگاه اتوبوس برای تردد زائرین اربعین در نظر گرفته شده است، گفت: 840 دستگاه اتوبوس در مرز مهران، 270 اتوبوس در مرز خسروی، 100 دستگاه اتوبوس در مرز چذابه و 120 دستگاه اتوبوس در مرز شلمچه و همچنین 1000 دستگاه اتوبوس در خاک عراق درنظرگرفته شده است.

افشانی خاطرنشان کرد: از محل عمومی سازمان شهرداری‌ها 19 میلیارد و 230 میلیون تومان جهت اقدامات زیرساختی اربعین 96 هزینه شده است.

وی گفت: میزان خروجی زائران نسبت به روزهای قبل در حال کاهش و میزان ورودی زائرین در حال افزایش است.

پیگیری زیرساخت‌های برای اربعین 97

مسئول کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین افزود: در صورت آمادگی دولت عراق، امکانات مهیا شده در مرز خسروی می‌توانست یکی از محل‌های تردد اصلی زائران اربعین به حساب آید که به دلیل عدم همکاری آنها عملاً این اقدام میسر نشد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌ها مرحله‌ای است که بخشی از آنها باقی مانده و به ممنی دلیل باید بلافاصله بعد از اربعین تا اربعین سال بعد اجرای آن پیگیری شود تا دغدغه‌های این موضوع مرتفع شود.

افشانی در پایان گفت: چهار خطه کردن کل محورهای عبوری و تردد زائرین اربعین در صورت تأمین اعتبار اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه تلاش داریم تا پارکینگ‌های موجود برای اربعین سال آینده آسفالت شود.
 

کد خبر 83897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha