جلوگیری از واردات خودرو نه تصمیم وزارت خانه است نه دولت

پرشین خودرو: عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: جلوگیری از واردات خودرو نه تصمیم وزارت خانه است و نه دولت، بنابراین باید واردات خودرو صورت گیرد چرا که امسال 1 میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه شده است که برای جلوگیری از هزینه های اضافی باید سامانه ی ثبت سفارش باز شود.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از ایسکانیوز، محمدرضا نجفی منش، گفت: زمانی که از دنیا تقاضا داشتیم به بازار خودروی ایران نیز نیم نگاهی داشته باشند، شرکت های فرانسوی پا پیش گذاشتند و هیچ عمدی در کار نبوده است که فقط بخواهیم در حوزه خودرو با فرانسه یا آلمان تعامل داشته باشیم، چون فعالیت این شرکت ها بین المللی است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: از آنجائیکه شرکت های فرانسوی تمایل بیشتری برای جذب بازار خودروی ایران داشتند، نسبت به رقبا پیشی گرفتند و توانستند سهم بیشتری از بازار را مال خود کنند، الان هم خودروسازان ما با فولکس واگن در حال مذاکره هستند.

او تصریح کرد: در کل باید گفت، شرکت های بزرگ آمریکایی علاقه ای برای ورود به بازار ایران نشان ندادند و با این وجود، برای شرکت های فرانسوی رقیبی وجود نداشت.

نجفی منش افزود: از سوی رنو هیچ گاه بدعهدی سراغ نداریم، چون در زمان تحریم و فشار آمریکا که تمام حرف هایش را هم عملی می کرد، شرکت رنو مقاومت کرد و زیر بار نرفت که بازار ایران را ترک کند اما پژو با فشارهای آمریکا ناچار شد بازار ایران را ترک کند، چون پژو در ایران اقدام به سرمایه گذاری نکرده بود اما رنو که سرمایه گذاری کرده بود، ماند و محصولاتش را عرضه کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: الان پژو نیز سرمایه گذاری می کند و تجربه نشان داده است که اگر کسی جایی سرمایه گذاری کند، دیگر با هر حرکتی جابه جا نمی شود و پژو، هم اکنون با سرمایه گذاری های خود در ایران خودرو و سایپا زمینه ی حضور دائمی خود را فراهم کرده است.

نجفی منش در خصوص اهمیت پلتفرم ملی گفت: اصطلاح پلتفرم ملی اصلا وجود ندارد، اگر به جای آن گفته شود پلتفرم ایرانی سایپا یا پلتفرم ایرانی ایران خودرو اصطلاحات درست تری هستند، چون پلتفرم برای کارخانه است و این کارخانه ها مدل های فراوانی را سوار می کنند و انجام می دهند.

او تصریح کرد: اینکه ما پلتفرم خودمان را داشته باشیم بسیار خوب است و در این راه می توان از شرکت های با تجربه بین المللی استفاده کرد، هم چنین می توان از شرکت های داخلی هم به عنوان مشاور استفاده کرد، به طوری که شرکت های داخلی صاحب برند و مالک آن باشند و در بازارهای بین المللی هم ارائه گردد.

نجفی منش گفت: از نظر تعداد بین 3 تا 10 درصد خودروهای منطقه را تولید می کنیم اما از نظر ارزشی 30 درصد قیمت خودروها هستند و نباید برای کسی که 600 میلیون تومان هزینه خودرو می پردازد نگران بود، چون عمده ی مردم از خودروهای ارزان قیمت استفاده می کنند و افزایش قیمتی در خودروهای زیر 50 میلیون تومان اتفاق نمی افتد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید و اشتغال نام گذاری کردند و یکی از آفت های تولید واردات است، بخصوص واردات کالاهایی که در داخل ساخته می شود اگر واردات برای تکمیل وسایل داخلی باشد، خیلی هم خوب است اما واردات وسایلی که نمونه ی مشابه داخلی دارند، به خاطر ارزانی یا گرفتن امتیاز پسندیده نیست.

او خاطر نشان کرد: جلوگیری از واردات خودرو نه تصمیم وزارت خانه است و نه دولت، بنابراین باید واردات خودرو صورت گیرد چرا که امسال 1 میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه شده است که برای جلوگیری از هزینه های اضافی باید سامانه ی ثبت سفارش باز شود.

نجفی منش ادامه داد: البته پیشنهاد متفاوتی هم وجود دارد که واردات را به تولید وصل کنند و شرکت هایی که تولید دارند بتوانند واردات داشته باشند اما مشکلاتی وجود دارد، مثلا تویوتا حاضر نیست حتی یک ریال در ایران سرمایه گذاری کند باید پرسید آیا درست است شرکتی که آمادگی همکاری ندارد، بازار ایران را در اختیار گیرد و ما باید خودروها را از شرکت اصلی بگیریم نه اینکه از واسطه ها در دبی به دست متقاضیان برسد.

کد خبر 83995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha