کد خبر 84033
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
مادر شدن 134 زن مجرد

پرشین خودرو: 2 سال قبل بود که حق سرپرستی زنان و دختران مجرد بالای ۳۰سال به قانون اضافه شد و این افراد درصورت داشتن شرایط و احراز صلاحیت می‌توانستند سرپرستی کودکانی که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند را به‌عهده بگیرند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از همشهری، تا پیش از این حق سرپرستی كودكان بی‌سرپرستی كه در بهزیستی نگه داشته می‌شدند فقط به زوجینی داده می‌شد كه از نعمت فرزنددارشدن محروم بودند. البته این افراد هم برای به‌عهده گرفتن سرپرستی كودكان بهزیستی باید راه پر پیچ و خمی را طی می‌كردند تا بتوانند فرزنددار شوند. اما حالا چند سالی می‌شود كه قانون راه را برای فرزنددار شدن این خانواده‌ها و البته زنان و دختران مجرد تسهیل كرده تا كودكان بی‌سرپرستی كه در مراكز بهزیستی زندگی می‌كنند بتوانند از نعمت خانواده برخوردار شوند. «یكی از بندهای قانون جدید كه مدت‌ها سر آن اختلاف نظر وجود داشت دادن سرپرستی كودكان به دختران مجرد بالای 30سال بود.

سال گذشته بود كه بعد از كش و قوس‌های فراوان بالاخره دختران مجرد نیز توانستند طبق قانون صاحب فرزند شوند و سرپرستی كودكان را برعهده بگیرند و بعد از این تحول قانون 435دختر برای فرزنددارشدن برگه تقاضا پر كردند كه از این تعداد 134دختر مجرد توانستند حس مادری را تجربه كنند و در روزهای آینده هم 18دختر دیگر به كمك بهزیستی مادر و فرزنددار می‌شوند.» احمد خاكی، معاون اجتماعی بهزیستی تهران با اعلام آمار‌ها و اشاره به اینكه از زمان ثبت تقاضا تا تحویل بچه به این دختران مدت زمان 45روز زمان لازم داریم، ادامه می‌دهد: دختران متقاضی فرزندخواندگی بعد از ثبت تقاضا ابتدا از نظر سلامت روحی و روانی مورد سنجش قرار می‌گیرند و بعد از طی این سنجش‌ها باید در دوره‌های مهارت زندگی، مهارت فرزندخواندگی و... شركت كنند.

به گفته وی، مرحله بعد از گذراندن این كلاس‌ها، ارتباط گرفتن این تازه مادرها با كودكی است كه از طرف بهزیستی به آنها معرفی می‌شود، به این ترتیب كه این دختران برای چندین جلسه با كودك مورد نظر ارتبا ط می‌گیرند و چنانچه هر دو طرف ماجرا توانستند با یكدیگر ارتباط برقرار كنند كودك به فرزندخواندگی داده می‌شود. او همچنین در پاسخ به این سؤال كه چه نظارتی بر تربیت درست و مناسب بودن شرایط زندگی او بعد از تحویل كودك وجود دارد می‌گوید: مددكاران بهزیستی مادر و كودك را در ادامه راه تنها نمی‌گذارند و به‌طور دائم و با بازدید از منزل از شرایط كودك آگاهی پیدا می‌كنند و پیگیر مسائل مربوط به كودك خواهند بود همچنین بعد از مدتی نیز شرایط كودك به‌طور تلفنی و یا بازدیدهای اتفاقی و سر زده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

زنان مجرد متقاضی چه كودكانی هستند؟

دختران مجرد متقاضی، بیشتر علاقه‌مند به گرفتن سرپرستی كودكان پسر هستند یا دختر؟ و در چه شرایط سنی؟ احمد خاكی، معاون اجتماعی بهزیستی تهران در پاسخ به این سؤالات می‌گوید:آنچه در تقاضاهای مربوط به فرزندخواندگی دختران مجرد در بهزیستی مشاهده می‌شود این است كه این زنان و دختران مجرد بیشتر متقاضی سرپرستی دختران زیر 3سال و یا نوزادان هستند اما بنا بر قانون بهزیستی به این متقاضیان دختران بالای 6سال تحویل داده می‌شود.

به گفته او اكنون در استان تهران 150دختر بالای 5سال در مراكز بهزیستی زندگی می‌كنند كه سرپرستی ندارند و متقاضیان می‌توانند درصورت احراز شرایط،‌ سرپرستی این كودكان را به‌عهده بگیرند.

البته آنطور كه معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران می‌گوید: سرپرستی فرزندان برای دختران مجرد در اولویت دوم واگذاری فرزند در بهزیستی قرار دارد و اولویت اول با زوجینی است كه براساس مدارك پزشكی صاحب فرزند نمی‌شوند. اما درصورتی كه كودكی از سوی زوجین متقاضی سرپرستی نداشته باشد نوبت به این دختران می‌رسد.

اما اگر دختری فرزندی را به سرپرستی قبول كرد و بعد ازدواج كرد، تكلیف این فرزندخوانده چه می‌شود؟ خاكی می‌گوید: اگر دختری بعد از به‌عهده گرفتن سرپرستی فرزندی ازدواج كند، همسر وی نیز از سوی سازمان بهزیستی و مراكز مشاوره مورد بررسی و ارزیابی صلاحیت قرار می‌گیرد و اگر صلاحیت وی احراز شد برای او نیز حكم فرزندخواندگی صادر می‌شود اما اگر صلاحیت وی تأیید نشود، سرپرستی فرزند از آنها سلب می‌شود. خاكی در عین حال تأكید می‌كند كه با وجود اینكه طرح فرزندخواندگی دختران مجرد تازه آغاز شده اما تا‌كنون به این مسئله برخورد نكرده‌اند و به‌نظر می‌رسد اگر دختری بخواهد ازدواج كند حتما شرایط فرزنددار بودنش را با خواستگارش در میان می‌گذارد و بعد از موافقت وی ازدواج می‌كند.

شرایط فرزندخواندگی چیست؟

براساس ماده ششم قانون فرزند‌خواندگی، نداشتن محكومیت جزائی مؤثر با رعایت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمكن مالی، عدم‌حجر و اعتقاد به یكی از ادیان مصرح در قانون اساسی، سلامت جسمی و روانی لازم، توانایی عملی برای نگهداری و تربیت كودكان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به مواد‌مخدر، روانگردان‌ها و الكل، صلاحیت اخلاقی و عدم‌ابتلا به بیماری‌های واگیر و صعب‌العلاج ازجمله شروطی است كه برای فرزند خواندگی مدنظر قرار می‌گیرد. اولویت‌های پذیرش سرپرستی به‌ترتیب با زن و شوهر فاقد فرزند، سپس دختران و زنان مجرد و بدون فرزند و در نهایت زوجین دارای فرزند است.

هم‌اكنون واگذاری طفل زیر 2سال به متقاضیان اولویت‌های دوم و سوم امكان پذیر نیست. براساس اعلام بهزیستی درخواست متقاضیان فرزند با جنسیت پسر و در مقطع سنی بالای 3سال خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. همچنین درخواست متقاضیان فرزند در مقطع سنی بالای 7سال خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 84033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha