سوداگری در بازار پر تاخیر تحویل خودرو در ایران

پرشین خودرو: بازارِ تاخیر در تحویل خودرو به متقاضیان داغ داغ است،معضلی که باعث آزردگی بسیاری از خریداران خودرو شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، بازار خودرو در ایران آکنده از مشکلات و نارسایی های ریز و درشت و رنگارنگ است.

وضعیت نامساعدی که متاسفانه عزمی جدی برای حل و فصل آن مشاهده نمی شود و گواه صدق این ادعا به روشنی در مشکلات و نارسایی های موجود در این حوزه مشهود و ملموس می باشد.

سخن از خلف وعده های مکرر مراکز فروش و پیش فروش خودرو و به تعبیری خودروسازانی می باشد که به قول و قرار و وعده های خویش،پایبند نیستند و همین موضوع،موجب بدبینی و شک عده ای از مردم به امر پیش فروش و یا فروش خودرو شده است.

به نظر می رسد دستگاه های نظارتی ذیربط،در این عرصه قصور می کنند که اگر غیر از این بود قطع به یقین شاهد چنین خلف وعده های ادامه داری نبودیم.

کم نیستند مواردی که متقاضیان خرید خودرو تحت تاثیر تبلیغات گسترده مراکز فروش و عرضه خودرو،اقدام به پرداخت مبالغی جهت پیش خرید خودرو کرده اند و بعد از گذشت ماه ها و به اتمام رسیدن زمانِ مقرر اعلام شده از سوی مراکز فروش جهت تحویل خودرو،همچنان در پیچ و خم دریافت آن به سر می برند.

این موضوع در هر دو عرصه خودروهای داخلی و خارجی ظهور و بروز پیدا می کند و استمرار این عارضه، نتیجه ای جز بدبین شدن و تکدر خاطر متقاضیان و خریدارانِ خودرو در پی نخواهد نداشت.

محمود چاووشی،یکی از متقاضیان خرید خودرو ،با اشاره به بی اهمیت بودن تکریم ارباب رجوع برای برخی از مراکز فروش اظهار کرد:تکریمی که گاهی به کرات از آن سخن به میان می آید با شعار و سخنرانی حاصل نمی شود و باید در مقام عمل به آن پایبند بود.

وی افزود:اینکه فلان شرکت با مرکز فروش،به وعده خود برای تحویل خودرو در موعد مقرر عمل نمی کند و در پاسخ به مطالبه و خواست متقاضیان به آرامی و با لبخند عنوان می کند که خودروی شما نرسیده و موجود نیست در قالب واژه تکریم، فهم و هضم نمی شود و به اعتقاد بنده این رویکرد و رویه بیشتر به سر دواندن متقاضیان شباهت دارد.

چاووشی گفت:در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان،رضایت مشتری در اولویت قرار دارد اما متاسفانه برخی خودروسازان و فعالان حوزه فروش و عرضه خودرو آن چنان که باید پاسخگو نیستند و به تعبیر صحیح تر،پاسخگویی آنها،با فلسفه و ماهیت وجودی امر خطیر پاسخگویی همخوان به نظر نمی رسد.

این متقاضی خرید خودرو گفت:متاسفانه خودرو را باید با قیمت فراتر از حد طبیعی و معمول خریداری کنیم و همین خودرو را نیز در زمان و موعد مقرر به ما تحویل نمی دهند و علاوه بر خلف وعده،شاهدیم در برخی خودروهای صفر کیلومتر ،ایرادات ریز و درشتی وجود دارد و برای رفع آن نیز با مشکلات خاصی مواجه می شویم و در عمل شاهدیم در بخش خدمات پس از فروش نیز نارسایی های جدی وجود دارد.

به نظر می رسد معضل تاخیر در تحویل خودرو در ارتباط با عرضه و فروش خودورهای خارجی بیشتر به چشم می خورد و برخی از گزارش های رسانه ها حاکی از دریافت سود از محل سپرده گذاری پول خریداران خودرو از سوی شرکت ها و مراکز فروش خودروهای خارجی است.

به نظر می رسد،این جولان ها،در فضا و بستری ظهور و بروز پیدا می کند که افراد و گروه های سودجو،خطری جدی از تبعات اقدامات خود احساس نمی کنند و به نوعی ریسک پرداختن به چنین سوء استفاده هایی را جدی و بالا تصور نمی کنند.

در نقطه مقابل،برخی از واردکنندگان،عامل تاخیرهای این چنینی را متوجه تغییرات مکرر قوانین و مقررات مرتبط با واردات خودرو می دانند.

ایمان پاکزاد،کارشناس بازار خودرو با اشاره به ضرورت مقابله و برخورد با مجموعه هایی که خلف وعده می کنند بیان کرد:تاخیرهای ادامه دار این چنینی هیچ توجیهی ندارد و در این خصوص ابهاماتی وجود دارد که باید بصورت روشن و شفاف رفع و حل و فصل شود زیرا بی اعتمادی شکل گرفته در اذهان و افکار عمومیِ بخشی از جامعه(متقاضیان و خریداران خودرو)موضوعی است که در دراز مدت،تبعات خوشایندی در پی خواهد داشت.

وی افزود:اگر تغییرات قوانین،عامل این تاخیرهاست(به زعم برخی از واردکنندگان خودرو)به چه دلیلی از سوی فروشندگان،زمانی مقرر و معین برای تحویل مطرح می شود.

پاکزاد گفت:به واقع اگر با علم به این تاخیرها،وارد کنندگان زمانی مشخص را برای ارائه خودرو مطرح می کنند این وضعیت را با عبارتی غیر از دروغ و خلاف گویی نمی توان توصیف کرد.

کارشناس بازار خودرو گفت:مسئول مشکلات این چنینی مردم نیستند و نباید هزینه نارسایی ها،ناهماهنگی ها از جیب مردم پرداخت شود و این عارضه ای است که باید با ورود و مداخله دستگاهای ذیربط و تصمیم گیر مرتفع شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود چنین مشکلاتی در بازار خودروهای داخلی تصریح کرد:گاهی مشاهده می شود،فلان خودروی داخلی از سوی یک متقاضی یا مشتری خریداری شده و بعد از سپری شدن زمان و سر رسید موعد مقرر،این چنین عنوان می شود که خودرو موجود نیست و جالب اینجاست در برخی از مراکز فروش با پرداخت مبلغی 1 تا 2 میلیون تومانی فرآیند تحویل خودرو تسریع می شود و ناگهان خودرو موجودیت پیدا می کند.

پاکزاد گفت:به هر حال،ساز وکاری تعریف و طراحی شده و متقاضیان و مردم با عنایت به رسمیت این ساز و کارها،اقدام به خریداری خودرو می کنند اما در همین چارچوب نیز گاهی تحویل خودرو با تاخیر و دیرکرد، تحویل داده می شود که این موضوع صحیح نمی باشد و باید برای حل این نارسایی چاره اندیشی شود.

وی افزود:جالب است که خریداران، مبالغ تعیین شده را پرداخت می کنند و با وجود نواقصی که در برخی خودروها وجود دارد و مشکلاتِ فنی که گاهی بعد از خریداری ظهور و بروز پیدا می کند، برای تحویل آن نیز باید مکررا مراجعه و پیگیری کنند که این پذیرفتنی نیست.

پاکزاد در خاتمه گفت:در بخش ثبت نام اینترنتی خودرو نیز مصائب و مشکلاتی وجود دارد که پر شدن ظرفیت ها بعد از گذشت دقایقی اندک از آغاز ثبت نام ازنمونه های آن به شمار می رود که باید با اتخاذ تدابیر مقتضی از سوی دستگاهای متولی و نظارتی،مشکلاتِ این چنینی مهار،کنترل و مدیریت شوند.

کد خبر 84243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha