صنعت خودرو از نبود برنامه بلند مدت آسیب دیده است

پرشین خودرو: نبود چشم انداز و برنامه دراز مدت و غالب بودن تفکر فروش حداکثری به جای تولید با کیفیت، مشکلات زیادی برای صنعت خودروی ایران به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سایه توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم خودرویی کشور به جز ورود برندهای معتبر برای تولید محصولات جدید و مشارکت با ایران خودرو و سایپا، شاهد افزایش تعداد واردکنندگان خودرو نیز بودیم. شرکت هایی که هر کدام خود را نماینده رسمی یک یا دو برند خارجی معرفی کرده و دست به واردات بی سابقه خودرو به داخل کشور زدند. کیفیت پایین تولیدات داخلی یکی از دلایل اقبال جامعه به وارداتی ها بود و متاسفانه این مهم از چشم مدیران ارشد صنعت خودروی کشور مغفول ماند.
وهاب عقیقی کارشناس صنعت خودرو در مورد چرایی این افزایش به کشور گفت: بازار خودروی ایران برای همه خودروسازان جهانی می تواند یک فرصت عالی باشد از این رو واردکنندگان سعی می کنند با تبلیغ بر روی همین بازار کار را پیش ببرند.
وی ادامه داد: بازار خودروی ایران آشفته است و شرکت های متعددی سعی در استفاده از این آشفته بازار دارند. از این رو نمایندگی های رسمی، غیر رسمی و حتی گری مارکت های مختلف در این سال ها پدید آمده تا سودی 100 درصدی از فروش خودرو در ایران را نصیب خود کنند.
این مدیر سابق خودرویی تصریح کرد: مسئله ای که باید به آن دقت کرد واکنش خریداران به این حضور است یعنی چنین بازاری برای مصرف‌کننده نیز جذاب شده است به شکلی که هر خودرویی با هر قیمتی به بازار عرضه می‌شود، تقاضا و مشتری برای آن وجود دارد و از آن استقبال می‌شود و مصرف‌کننده از دیدن محصولات جدید خارجی در بازار به وجد می‌آید.
وی در مورد اینکه چرا صادرات در این حوزه با دشواری اتفاق می افتد گفت: در خصوص بحث صادرات و نگاه دولت به این مساله، ما باید پیش از هر چیز بتوانیم بازار داخلی کشور را سامان دهیم. در چنین شرایطی مشخص نیست این اصرار در مورد صادرات خودرو به چه دلیل است.
عقیقی تاکید کرد: صنعت خودرو و خودروسازی هنوز به طور ریشه‌ای با مشکلات متعددی دست و پنچه نرم می‌کند. هنوز مصرف‌کننده داخل ما طعم استفاده از خودروی داخلی با کیفیت را نچشیده و خودروهای تولید داخل با سطح کیفیت و استانداردهای جهانی حتی به بازار خود کشور عرضه نمی‌شود. در این وضعیت چگونه می‌خواهیم این محصولات را بصادر کنیم؟
وی در مورد قراردادهای صنعت خودرو در پسابرجام اظهار داشت: ما در زمینه قراردادهای خودرویی که می‌بندیم همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستیم. برای مثال شرکت فولکس‌واگن به ایران آمد تا با همکاری نماینده رسمی خود، شرکت ماموت، محصولات خود را به بازار کشور عرضه کند. مدت‌ها این موضوع مطرح بود که فولکس‌واگن با خط تولید به کشور می‌آید و خط مونتاژ خودرو تاسیس می‌کند اما حالا صحبت از واردات به صورت سی بی یو مطرح است.
این مدیر خودرویی افزود: همچنین پس از توافق برجام صحبت از حضور دیگر شرکت‌های اروپایی مانند سئات بود که هیچگاه اتفاق نیفتاد و بحث همکاری با این شرکت‌ها در نطفه خفه شد. بر این اساس باید گفت خیلی از قراردادهای خودرویی ما در جزییات با مشکلات زیادی روبه‌رو است چرا که شرکت‌های خارجی از موضع قدرت با صنعت خودرو ایران مواجه می‌شوند.
وی در مورد سایر دلایل ناموفق بودن قراردادهای خودرویی و صنعت خودرو در داخل گفت: یکی دیگر از مسائل عمده خودروسازی کشور این است که زیرساخت‌های قوی و مناسب در این زمینه وجود ندارد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در حال حاضر بیشترین محصولات داخلی توسط دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شود. به این ترتیب موانعی مانند به‌روز نبودن تکنولوژی تولید، مشکلات موجود در محصول نهایی، متناسب نبودن کیفیت خودروها با قیمت تعیین شده برای آنها، نارضایتی مصرف‌کننده داخلی و... نمی‌توان بر بحث صادرات تاکید کرد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در سال های نه چندان دور ما با شرکت هایی رو به رو بودیم که قصد داشتند از طراحی تا تولید یک خودرو در کشور را بومی کنند اما موفق نبودند و شاید دلیل اصلی این اتفاق بی برنامه بودن آنها بود.
وی افزود: در واقع این شرکت‌ها معمولا از ابتدا اصول اولیه بازاریابی و فروش، نیاز مشتری، بازه زمانی تولید محصول و مواردی از این دست را در نظر نمی‌گیرند. چنین شرکت‌هایی در یک برهه زمانی به شکلی پررنگ ظاهر می‌شوند و خیلی زود هم حضورشان فراموش می‌شود.

کد خبر 84248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha