سرنوشت مهریه های بیش از 110 سکه

پرشین خودرو: قانون حمایت از خانواده ڪه در سال ۹۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسید، حد حمایت قانونی از مطالبه مهر را تا میزان ۱۱۰ سڪه اعلام ڪرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به ملائت زوج دانست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مرد به هنگام اجرا صیغه نڪاح، چیزی را به همسرش تقدیم می‌ڪند ڪه در اصطلاح «مهر » یا صِداق نامیدہ می‌شود.

در آموزه‌های دینی برای مهر، مقدار معینی تعیین نشدہ است، بلڪه این موضوع به توافق زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهر قرار گیرد؛ همانند طلا، نقرہ، املاڪ، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژہ.

قانون حمایت از خانواده که در سال ۹۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسید، حد حمایت قانونی از مطالبه مهر را تا میزان ۱۱۰ سڪه اعلام ڪرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به ملائت زوج دانست.

در قانون جدید خانوادہ ذڪر شدہ است ڪه معیار ملائت در مطالبه مهر ۱۱۰ سڪه است، این به معنای آنست ڪه دادگاہ فرض را بر این گذاشته است ڪه زوج قابلیت پرداخت را دارد و اگر این تعداد چه به صورت نقد و چه قسط بندی پرداخت نشود حڪم حبس صادر می‌شود.

در مهرهای تا ۱۱۰ سڪه نیازی به اثبات زوجه مبنی بر استطاعت زوج نیست، در این مرحله زوج باید خودش در دادگاہ عدم استطاعتش را در پرداخت مهر اثبات ڪند. در میان مردم به اشتباہ ذڪر می‌شود ڪه مهرهای بیشتر از ۱۱۰ را نمی‌توان دریافت ڪرد، در حالیڪه در مهرهای بیش از ۱۱۰ سڪه زوجه باید به دادگاہ اثبات ڪند ڪه زوج توانایی پرداخت این تعداد سڪه را دارد.

برای وصول مهر باید از سه طریق اقدام ڪرد، در مرحله نخست اظهار نامه از سوی زن به شوهر ارسال می‌شود، در مرحله دوم از طریق اجرای ثبت و آخرین مرحله از طریق دادگاه‌ها به دریافت مهر اقدام می‌شود.

مهلت تجدید نظر خواهی ۲۰ روز است. زوجین ظرف این مدت می‌توانند به رأی دادگاہ اعتراض ڪنند، بعد از اینڪه رأی دادگاہ قطعی شد، زوجه، مادہ ۳ قانون نحوہ اجرای محڪومت مالی مصوب ۱۳۹۴ را اعمال می‌ڪند، یعنی اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نڪند‌، یا در مهلت ۳۰ روزه پس از ابلاغ برگ اجراییه دادخواست اعسار به تقسیط محکوم به را تقدیم نکند به درخواست محکوم له به زندان می‌رود‌ اما اگر توسط دادگاہ معسر شناخته شود، دادگاہ رأی به تقسیط مهر می‌دهد‌.

اگر مرد توانایی پرداخت مهر را داشت اما از پرداخت آن خودداری ڪرد‌، زوجه مهر خود را به اجرا می‌گذارد، چنانچه ظرف مدت ۱۰ روز، زن دارایی شوهر را معرفی ڪند، فوری نسبت به توقیف آنها اقدام می‌شود.

به گزارش ستاد دیه تهران، اگردارایی زوج فقط درآمد وی باشد‌، (اگر مرد همسر دیگری نداشته باشد) تا یڪ چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق می‌گیرد، تا زمانی ڪه مهر به طور ڪامل پرداخت شود.

مرد تا پرداخت ڪامل مهر زن نمی‌تواند از ڪشور خارج شود اما در صورتی ڪه مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه اموال او را می‌فروشد و مهر از این طریق پرداخت می‌شود.

کد خبر 84289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha