کد خبر 84370
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
هوای آلوده درانتظارورود موتورسیکلت های برقی

پرشین خودرو:تداوم آلودگی هوای تهران در دو هفته گذشته زنگ خطری برای سلامت پایتخت نشینان است، وضعیتی که به اعتقاد رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای کاربراتوری می تواند یکی از راه های موثر در رفع آن باشد.

به گزارش پرشین خودرو،به نقل از ایرنا، آلودگی هوای تهران در دو هفته گذشته زنگ خطر سلامت شهروندان را بار دیگر به صدا در آورده است.
دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا مصوبه کاهش آلودگی هوا را تصویب کرد تا با این روند هوا نیز صاحب قانون شود. این قانون مشتمل بر 34 ماده و 39 تبصره است و پس از تصویب مجلس در 25 تیرماه 1396 ، در نهایت از سوی شورای نگهبان نیز تایید شد.
بر اساس این قانون، خودروها و موتورسیکلت های آلوده کننده باید ساماندهی شوند و دولت چندی پیش اجازه تاسیس کارخانه های موتورسیکلت برقی را تصویب کرد تا با اجرای آن موتورسیکلت های برقی به تدریج جایگزین موتورسیکلت های کاربراتوری موجود شوند.
امارها نشان می دهند که سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران و بیش از ۴.۵ میلیون در استان تهران وجود دارد که سهم آنها در آلودگی هوا نسبت به خودروها تا پنج برابر است، یعنی هر موتورسیکلت پنج برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند.
عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکی از منابع آلوده کننده هوا موتورسیکلت های کاربراتوری هستند که در این راستا دولت چندی پیش اجازه تاسیس کارخانه های موتورسیکلت برقی را تصویب کرد.
وی افزود: بر این اساس موتورسیکلت های برقی به تدریج جایگزین موتورسیکلت های کاربراتوری موجود می شوند که امیدوارم این روند حداقل تا دو سال آینده عملیاتی شود.
وی با تاکید بر ضرورت همکاری برای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران اظهار کرد: این که دولت تصویب کرد کارخانه موتورسیکلت های برقی فعال شود، کاری نیست که در زمان کوتاه جواب دهد اما این اتفاق در دولت دوازدهم رخ خواهد داد که البته در روند اجرای آن نقش نظارت قوی بسیار پر رنگ است.
کلانتری گفت: یکی دیگر از منابع آلاینده هوا خودروها و نیروگاه ها هستند که متاسفانه نظارت ما بر عملکرد آنها نیز ضعیف است، یعنی نیروگاه ها اعلام می کنند که سوخت آنها استاندارد است اما در بسیاری مواقع ممکن است اینطور نباشد، یعنی نظارت ما باید به حدی قوی باشد که آنها را وادار کنیم استانداردهایی را که اعلام می شود در عمل نیز پیاده کنند، ممکن است پنج ماه از سال این استاندارد را رعایت کنند اما در ماه 6 یا 7 رعایت نکنند.
وی درباره نقش نیروگاه شهید رجایی در آلودگی هوای تهران گفت: با شروع فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی دما کنترل منابع آلاینده از جمله نیروگاه ها اهمیت زیادی دارد که یکی از آنها نیروگاه شهید رجایی است.
کلانتری افزود: نیروگاه شهید رجایی در آبیک قزوین فعالیت می کند؛ زمانی که در فصل سرد گاز کم می شود وزارت نفت گاز نیروگاه را می بندد و این تاسیسات مجبور به استفاده از مازوت می شود در حالی که کارشناسان می گویند 20 درصد آلودگی هوا در زمان اینورژن ( وارونگی دما) در کرج و تهران مربوط به این نیروگاه است چون جریان هوا از غرب به شرق است از این رو آلودگی را وارد تهران می کند.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این وضعیت، با وزیر نیرو توافق کردیم و قول داد که امسال تحت هیچ شرایطی اجازه ندهد گاز نیروگاه قطع شود، این کار بخشی از آلودگی هوا را در بدترین زمان که همان وارونگی دما است کاهش می دهد.
کلانتری اظهار کرد: از نظر علمی منابع آلوده کننده هوا مشخص است، دستگاه های اجرایی باید با عوامل آلودگی مقابله کنند؛ باید منابع آلوده کننده شناسایی شوند، عمده آلوده کننده ها سوخت های فسیلی اعم از بنزین، گازوییل و مازوت هستند و در مرحله بعدی دستگاه هایی که آنها را مصرف می کنند.
وی به کامیون هایی که شبانه در تهران تردد می کنند اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از آلوده کننده های هوای تهران تردد کامیون های بالای 10 سال عمر است که شبانه وارد شهر تهران می شوند، شب می آیند هوا را آلوده می کنند و صبح هم بیرون می روند و چون همه خواب هستند از این رو کسی آنها را نمی بیند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گفته می شود حداقل 30 درصد آلودگی تهران مربوط به این کامیون ها است بنابراین باید ورود کامیون های بالای 10 سال عمر به تهران ممنوع شود، یا حداقل در زمان هایی که آلودگی هوا شدید است مانع تردد آنها در شهر شویم.
کلانتری تاکید کرد: البته امروز آلودگی هوای تهران با سال 92 قابل مقایسه نیست، با اقدامات صورت گرفته هوا از این سال رو به بهبود است، اگر مقایسه کنیم می بینیم روزهای سالم تهران هر روز رو به افزایش است شاید با شتاب کمی باشد اما هر سال بهتر از سال قبل است این نتیجه فشار دولت بر وزارت نیرو و نفت و دستگاه های آلوده کننده است که سوخت را بهتر کردند.
وی گفت: در وزارت نفت و صنعت، معدن و تجارت محیط زیست جزو اولویت های اول آنها است بنابراین، اطمینان دارم وضعیت بهتر می شود، حذف بنزین پتروشیمی از چرخه مصرف در ابتدای دولت یازدهم گواه این ادعا است.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: اما مساله مهمی که وجود دارد این است که امکانات کشور هم محدود است، همیشه با تعطیل کردن مدارس یا صنایع که مساله حل نمی شود، کارخانه ای را که کالاهای مورد نیاز مردم را تامین اما از سوی دیگر آلودگی ایجاد می کند، نمی توان به طور کامل تعطیل کرد. در این زمینه، باید به یک نقطه مشترک برسیم همیشه یک بعدی و یک وجهی نمی شود کار کرد و به صورت شلاقی تصمیم گرفت، باید تصمیم جمعی به گونه ای باشد که در نهایت به کاهش آلودگی منجر شود.

کد خبر 84370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha