حال قطب اول و دوم خودروسازی کشور وخیم نیست!

پرشین خودرو: ورود قطب سوم به صنعت خودروسازی بی شک به نفع تولید ملی و مردم است و فضای رقابتی بازار خودرو را نیز بهبود می بخشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از نگاه برخی کارشناسان مستقل صنعت و بازار خودرو، حال خودروسازان فعلی ایرانی یعنی ایران خودرو و سایپا خوب نیست و چه بسا اگر در سال های نه چندان دور کمکی به یکی از این قطب های خودروساز نشده بود، در حال حاضر بازار تولید خودروی ایران تنها یک قطب داشت.

این ادعا در حالی صورت می گیرد که به تازگی محمد شریعتمداری وزیر صنعت از لزوم ایجاد قطب سوم خودروسازی سخن گفته و این اتفاق را راهی برای کمک به قطب های قدیمی این صنعت دانسته است.

حال سوال اساسی این است که وقتی به گفته کارشناسان حال دو قطب خودرویی کشور خوب نیست، ورود قطب سومی توجیه دارد؟

عبدالله بابایی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو درخصوص حال و احوال قطب های خودروسازی کشور گفت: بنده به هیچ عنوان این مطلب را که برخی می گویند حال خودروسازان ایرانی خوب نیست قبول ندارم و به نظر بنده هیچ مشکلی برای تولید در این دو قطب قدیمی خودرو ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنده تاکید می کنم که تا به حال هیچگونه کمک دولتی به ایران خودرو و سایپا نشده است در حالی که سعی می شود تا نشان دهند که  تعرفه های واردات خودرو به نفع و برای خودروسازان است که این درست نیست.

بابایی تصریح کرد: سود تعرفه واردات تماما در جیب دولتی ها می رود و هیچ نفعی برای خودروساز ندارد. بنابراین انداختن توپ تعرفه در زمین خودروسازان داخلی اشتباه است.

وی اظهار داشت: هر محصولی که می خواهد به کشور وارد شود دارای تعرفه واردات است از گوشی تلفن همراه گرفته تا مواد خوراکی و پوشاک. آیا ریالی از این تعرفه در جیب تولید کننده ها می رود که در صنعت خودرو به جیب خودروساز برود؟

 

ایجاد قطب سوم؛ اتفاق میمونی است

این کارشناس بازار خودرو در مورد ایجاد قطب سوم گفت: اتفاق خوبی است که حتما با مطالعه بیان شده است و وزیر صنعت نمی تواند بدون بررسی های دقیق به این موضوع ورود کرده باشد.

وی افزود: بی شک ورود رقیب جدید به بازار تولید به نفع مملکت و مصرف کننده است و فکر می کنم اگر این اتفاق با آینده نگری و برنامه همرا باشد می تواند به نفع صنعت خودروی ایران تمام شود.

بابایی در مورد استفاده از داشته های داخلی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی تصریح کرد: بی شک اگر در کشور سرمایه و زیرساخت ها از قبل وجود داشته است باید از همان ها برای ایجاد قطب سوم استفاده شود و اگر نیست هم می توانیم از توان برندهای معتبر برای سرمایه گذاری بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: شاید بهتر این باشد که سرمایه های موجود را با سرمایه گذاری جدید توامان استفاده کنیم تا زیرساخت ها قوی تر و کار با قدرت بیشتری پیش برود.

کد خبر 84439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha