مقاوم سازی دو سوم پل های محور ریلی جنوب

پرشین خودرو: معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون 2 هزار و 703 پل یعنی دو سوم پل های موجود در محور جنوب مقاوم سازی شده است.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از ایرنا، مازیار یزدانی  با بیان اینکه سطح عرشه مقاوم سازی شده این مسیر به بیش از 83 هزار و 399 مترمربع رسیده است، افزود: مقاوم سازی یک سوم پل های باقیمانده نیز در دستور کار است تا با این کار سرعت سیر قطارها در این محور پرتردد افزایش یابد.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در مجموع در محور جنوب تاکنون یک هزار 361 کیلومتر از این مسیر ریلی مقاوم سازی شده و مقاوم سازی بقیه مسیر مسیر نیز در دست اقدام است.
یزدانی با اشاره به اهمیت محور جنوب برای تردد قطارهای باری و مسافری یادآورشد: محور ریلی جنوب یکی از قدیمترین مسیرهای ریلی کشور است و مقاوم سازی و بهسازی این مسیر به عنوان یکی از اولویت های شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و پس از اتمام مقاوم سازی پل های این مسیر، مقاوم سازی تونل ها نیز آغاز می شود.
وی تاکید کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه، حفظ و نگهداشت شبکه ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد و دسترسی حداکثری مراکز عمده بار و مسافر ریلی در کشور در دستور کار راه آهن قرار دارد تا بخش زیادی از بار و مسافر در کشور از حمل و نقل جاده ای به شبکه ریلی منتقل شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهارداشت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اکنون طرح های مختلفی در شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و توسعه شبکه به منظور دسترسی مراکز عمده بار و مسافر بخصوص برای افزایش ترانزیت و صادرات در راس برنامه های ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه در توسعه شبکه ریلی کشور نیازی به استفاده از شرکت های خارجی نداریم، گفت: با ایجاد ارتباط بیشتر بین بخش های مختلف حمل و نقل و با توسعه ظرفیت شبکه در محورهای مهم، کاهش زمان سفر و هزینه ها از مهمترین اولویت های ما در جابجایی بار و مسافر است تا با ایجاد ایستگاه های چندی بعدی ( TOD) شرایط مناسب برای استفاده بیشتر از این شبکه برای هموطنان فراهم شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مزیت های توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم جابجایی بار و مسافر توسط قطار یادآورشد: مصرف کنونی گازوییل در بخش حمل و نقل کشور سالیانه حدود 20 میلیارد لیتر است و اگر این توسط شبکه ریلی انجام شود تنها با 3 میلیارد لیتر گازوییل مصرفی می توان خدمت رسانی کرد.
یزدانی گفت: کاهش 17میلیارد لیتری در مصرف سوخت، سالیانه بیش از 9 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.
وی تاکید کرد: بدون شک در صرفه جویی مصرف انرژی مصداق واقعی آن راه آهن است که یک هفتم جاده سوخت مصرف می کند و هرچه از سفرهای جاده ای کاسته و به سفرهای ریلی اضافه شود ضمن کاهش سوانح جادهای در کشور از انتشار آلاینده های زیست محیطی نیز کاسته شده و در بخش حمل ونقل امنیت بیشتری حاکم می شود.
یزدانی افزود: تمرکز بر افزایش ایمنی برای کاهش سوانح و نگاه ویژه به پدافند غیر عامل، استفاده از مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با ارتقای بهره وری از مولفه های مهم حوزه فنی و زیربنایی راه آهن در راستای تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی در این بخش است.
، محور ریلی جنوب به دلیل‌ صعب العبور و کوهستانی بودن در طول 70 سالی که از احداث آن می گذرد، بازسازی و بهسازی کامل نشده است و اکنون راه آهن طبق برنامه ریزی های انجام شده بهسازی و مقاوم سازی بخشی از این محور فرسوده در اولویت کاری خود قرار داده تا این مسیر ریلی پرتردد کشور مسدود نشود.
نزدیک به 300 کیلومتر از محور ریلی جنوب در منطقه زاگرس قرار دارد و این مسیر کوهستانی، خشن و سخت به شمار می رود که دارای پل ها و تونل های متعدد است و فرسودگی مسیر ضمن کاهش سرعت حرکت قطارها، می تواند منجر به بروز حوادث ریلی در این منطقه شود.

کد خبر 84470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha