کد خبر 84580
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
بررسی قرارداد خودروسازان با شرکای فرانسوی

پرشین خودرو: «هفته آینده قرارداد خودرویی‌ها با خودروسازان فرانسوی بررسی می‌شود.» خیلی از مردم و حتی کارشناسان صنعت خودرو منتظر شنیدن چنین خبری بودند.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از ایران، تجربه شکست خورده در تولید تندر 90 باعث شد که همه نسبت به قراردادهای جدید خوش‌بین نباشند چرا که برخی عقیده دارند شرکت‌های خارجی تنها به فکر فروش محصولات خود هستند. البته از نگاهی دیگر نقطه عطف در عدم خودکفایی مونتاژ محصولات کیفی باشد. وقتی یک خودرو به داخلی‌سازی نزدیک می‌شود به مرور کیفیت آن هم افت پیدا می‌کند. نمونه اینگونه خودروها در بازار خودروی ایران کم نیست. خودروهایی که حتی در جدول رده‌‌بندی کیفی خودروها سه یا چهار ستاره دارند اما مشتریان با توجه به پولی که پرداخت کردند از کیفیت آن راضی نیستند. با این اوصاف سیاست کشور این است که ایران فروشنده خودروهای خارجی نباشد و خودروسازان باید طبق قراردادی که منعقد کردند، به تولید خودرو بپردازند. اما در تمام همکاری‌های مشترک، داخلی‌سازی به فراموشی سپرده شده است. طبق گفته محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این بار داخلی‌سازی خودروها با جدیت دنبال می‌شود و این منوط به فرانسوی‌ها نیست بلکه چینی‌ها هم نمی‌توانند از قانون طفره بروند.

شرکت‌های خودرویی باید بگویند که چه کارهایی انجام دادند

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته آینده با حضور خودروسازان، شرکای خارجی آنها و قطعه‌سازان نخستین جلسه بررسی و ارزیابی قراردادها آغاز می‌شود. بر این اساس کارهای انجام شده، فعالیت‌هایی که در آینده باید انجام شود و زمانبندی برنامه‌ها با دقت مورد تحلیل قرار می‌گیرد. خودروسازان، قطعه‌سازان و شرکای خارجی باید بگویند طی این مدت چه کارهایی انجام دادند. این امر در مورد تفاهمنامه‌های خودرویی هم صدق می‌کند. وی خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌هایی که این نشست پیش‌رو دارد مشخص شدن چالش‌های (مشکلات از قبیل تأمین مواد اولیه، قالب، دانش فنی و...) خودروسازان، قطعه سازان و حتی شرکت‌های خارجی است.

6 هزارخودروی 2008 صادر می‌شود

صالحی‌نیا در مورد تولید خودروهای پژو 301 و 2008 که خودروهای پسابرجامی لقب گرفته‌اند گفت: طبق زمانبندی صورت گرفته از اواخر سال‌جاری و اوایل اردیبهشت این خودرو با داخلی‌سازی 50 درصد تولید خواهد شد. خودروی 2008 هم تا پایان سال با 40 درصد داخلی‌سازی ادامه تولید خواهد داد. موضوع دیگری که مورد اشاره قرار گرفت صادرات خودروهایی بود که قرار است به تولید مشترک برسند. وی اظهار داشت: تولید خودروی پژو 2008 به 600 الی 700 دستگاه رسیده است اما طبق گفت‌و‌گوهای صورت گرفته و تعهدی که داده شده، با تولید جمعاً 22 هزار دستگاه خودرو (اواسط سال آینده)، 16 هزار دستگاه در بازار داخلی عرضه می‌شود و 6 هزار دستگاه صادر می‌شود.هفته آینده مبحث صادرات خودروهای پژو هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. معاون وزیر صنعت در مورد اینکه ثبت سفارش واردات خودرو چه زمانی آغاز می‌شود تصریح کرد: آیین‌نامه ثبت سفارش واردات خودرو در دولت است و بزودی تکلیف آن مشخص می‌شود.

کد خبر 84580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha