غول کامیون های آفرود به ایران آمد

پرشین خودرو: کامیون های «ایویکو آسترا» که مخصوص کار در شرایط آنرود/آفرود و نیز فول آفرود است به ایران آمد.

مصطفی سلطان بایزیدی مدیرعامل شرکت اروند موتور نماینده رسمی ایویکو آسترا در ایران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر گفت: کامیون های آنرود/آفرود و كامیون های فول آفرود آسترا، خودروهایی مستحكم، پرقدرت و تاکتیتال می باشد كه قابلیت استفاده در معادن، میادین نفت و گاز، حمل و نقل سنگین و نیز پروژه های عمرانی زیرساخت كشور را دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از دامپتراك های متداول با ظرفیت حمل بار زیر ٥٠ تن در اروپا و بسیاری از نقاط جهان محدود شده و كاهش چشمگیری یافته است، ادامه داد: چند سالی است كه مشاهده می شود در بسیاری از معادن كوچك و متوسط و همچنین پروژه های عمرانی زیرساخت، به جای استفاده از دامپتراک های متداول، کامیون های سنگین معدنی با طراحی پلتفرم جدید و مناسب برای كار در شرایط آفرود و سخت، جایگزین شده است كه علت آن را می توان در كاهش قابل توجه هزینه ها و افزایش بهره وری ناشی از به كارگیری كامیون های معدنی جدید جستجو کرد. در واقع كامیون آفرود معدنی، یك دامپتراك با طراحی جدید بر پایه تكنولوژی شاسی و متعلقات كامیون بوده و بنابراین از هزینه سرمایه ای اولیه و هزینه های جاری گزاف دامپتراك های متداول، مبرا است.
بایزیدی با تأکید بر اینکه به دلیل حضور کامیون های آفرود معدنی، فقط دامپتراک های متداول با ظرفیت بار ٩٠ تن به بالا برای استفاده در معادن بزرگ صرفه اقتصادی دارد، متذکر شد: حدود ٧٥ درصد معادن کشورمان از نوع کوچک و متوسط هستند و لذا استفاده از کامیون های آفرود معدنی جدید(دامپتراك جدید) با ظرفیت حمل بار ٤٠ تن برای آنها توجیه اقتصادی دارد.
مدیرعامل اروند موتور که در حاشیه رونمایی از كامیون آفرود معدنی (دامپتراك جدید) آسترا HHD9 برای بازار ایران سخن می گفت، بیان کرد: این ماشین با وزن ناخالص ٦٣ تن و قابلیت بارگیری ٤٠ تن و سرعت عمل بالا عملاً مطلوب ترین انتخاب برای بسیاری از معادن ایران است.
وی قیمت پایه این کامیون معدنی جدید را نسبت به دامپتراک های مرسوم ٥٠ درصد ارزان تر و حدود 1.1میلیارد تومان اعلام کرد و اضافه کرد: هزینه های سرویس و نگهداری دامپتراك جدید آسترا کمتر از یک سوم دامپتراک های مرسوم است. در دامپتراك های متداول، هزینه بالای خرید دستگاه و هزینه های گزاف تعویض لاستیك های سایز بزرگ و سرویس و نگهداری، بار مالی سنگینی را به فرایند بهره برداری از معدن تحمیل كرده و این در حالی است كه دامپتراك جدید آسترا HHD9 با كاهش هزینه های حمل و نقل در معدن و افزایش بازدهی عملیات، بسته به نوع فعالیت معدن تا حدوداً ٣٥ درصد از هزینه های معدنی كاسته و عملاً فصل نوینی را در اقتصاد پروژه های معدنی رقم می زند.

 

به گفته بایزیدی این کامیون با ترکیب محور 6*8 دارای ٣ محور محرک است و با بهره گیری از موتور FPT Cursor 13 از توان ٤٨٠ اسب بخار بهره می برد و از قابلیت حرکت چابك در شیب های تند و سخت ترین شرایط موجود در معادن و دیگر پروژه های عمرانی زیرساخت برخوردار است.
مدیرعامل اروند موتور، این کامیون را مجهز به سیستم گیربکس اتوماتیك آسترونیك ZF آلمان دانست و به پرشین خودرو گفت: آسترا بهره مند از محورهای سخت کار و منحصر بفرد کسلر(Kessler) است به طوری که به عنوان تنها کامیون معدنی کشور به این محورها مجهز می باشد.
وی همچنین از وجود اینتاردر گیربکس برای این کامیون های معدنی خبر داد که تا ٩٠ درصد استهلاک سیستم ترمز را کاهش می دهد و ایمنی بیشتر را به همراه دارد. اتاق بار این خودرو از جنس فولاد مقاوم به سایش هاردوکس (Hardox) سوئدی بوده و اجازه حمل و نقل هرگونه مواد معدنی و سنگ باطله بدون آسیب رسیدن به بدنه را داراست.
بایزیدی در پایان از موافقت اولیه با شرکت آسترا برای موضوع داخلی سازی کامیون های سنگین معدنی و همچنین كامیون های آنرود/آفرود آسترا ظرف 1.5 سال آینده خبر داد.

کد خبر 84594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha