کد خبر 84894
۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
حذف آلودگی دیزل‌ها در گروی نصب فیلتر دوده

پرشین خودرو: در سال‌های گذشته بر اساس مطالعات انجام شده، نقش عمده منابع متحرک در آلودگی هوا محرز شد اما آنچه نیاز به اطلاعات و آمار بیشتر داشت؛ تعیین سهم هر یک از منابع متحرک بود تا بتوان از این طریق، راهکارهای مشخص و عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا ارائه داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، مهدی دوزندگان_کارشناس ارشد مکانیک و فعال حوزه محیط زیست، اظهار کرد: بررسی کیفیت هوای تهران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد؛ ذرات معلق عامل اصلی آلودگی هوای تهران است. بر اساس گزارش‌های مربوط به سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا منتشر شده؛ در سال ۹۴، سالانه بیش از ۸۶۰۰ تن ذرات معلق در تهران تولید می‌شود که از این مقدار ۶۰۰۰ تن ناشی از منابع متحرک و ۲۶۰۰ تن سهم منابع ثابت آلایندگی است.

وی با اشاره به اینکه میانگین غلظت ذرات معلق (PM۲.۵) برای سال ۹۵ در تهران سه برابر حد استاندارد بوده است، گفت: البته این استاندارد به روز رسانی نشده و اگر این اتفاق بیافتد؛ قطعا با نسبتی بیش از سه برابر روبرو خواهیم بود.
این فعال حوزه محیط زیست همچنین اشاره کرد که غلظت ذرات معلق در هر چهار فصل سال بسیار بیشتر از حد استاندارد آن بوده و این شاخص در زمستان به دلیل پایداری جوی به اوج خود می‌رسد.
سهم دیزل ها در آلودگی هوای تهران

دوزندگان تاکید کرد: از مجموع ذرات معلق تولیدی در شهر تهران، ۲۳ درصد سهم کامیون‌ها، ۴ درصد سهم مینی بوس ها، ۱۲درصد سهم اتوبوس های شرکت واحد و ۱۸ درصد سهم سایر اتوبوس ها است. از این رو با توجه به دیزلی بودن ناوگان‌های یاد شده می‌توان نتیجه گیری کرد که خودروهای دیزلی عامل مهمی در آلایندگی شهر تهران هستند.

این کارشناس ارشد مکانیک در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد راهکار کاهش آلاینده های ناشی از احتراق وسایل نقلیه دیزلی، اظهار کرد: فیلتر جاذب دوده تنها راهکار واقعی کاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی است. البته این راهکار مقوله جدیدی نیست بلکه نصب فیلتر دوده به منظور حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی از سال ۱۹۹۴ میلادی در کل دنیا آغاز شده است.
اولین فیلتر دوده روی دیزل در سال ۹۳ نصب شد

وی ادامه داد: در کشور ما در مرداد ماه سال ۹۳، با محوریت دانشگاه شریف، اولین فیلتر دوده در اتاق تست ایدم برای نصب روی وسایل نقلیه دیزلی مورد آزمایش قرار گرفت و نصب نخستین فیلتر دوده روی اتوبوس در شهریورماه همان سال اتفاق افتاد.

به گفته دوزندگان، بیش از ۱۰ نوع فیلتر دوده در اتاق تست مورد آزمایش قرار گرفت و حدود چهار یا پنج نوع از این فیلترها مورد پذیرش قرار گرفته و روی تعدادی از اتوبوس‌های شهری به صورت آزمایشی نصب شد.

این کارشناس حوزه خودرو و فعال حوزه محیط زیست با اشاره به تصویب قانون فیلتر دوده از مهرماه سال ۹۵، گفت: این مصوبه از دو قسمت تشکیل شده که یک بخش آن برای خودروهای نو و بخش دیگر برای خودروهای کارکرده است که متاسفانه این مصوبه ارزشمند در اجراء با مشکلات بسیاری روبرو بوده است.
نقش تجهیز ناوگان دیزلی فرسوده به فیلتر دوده در تسریع کاهش آلودگی هوا

وی درخصوص تجهیز خودروهای کارکرده به فیلتر جاذب دوده تصریح کرد: در شرایط فعلی حتی اگر همه خودروهای دیزل نو با فیلتر دوده تولید و وارد بازار شوند، به دلیل وجود ناوگان دیزلی موجود و نبود بودجه کافی برای نوسازی کل این ناوگان، بهبود کیفیت هوا در میان مدت ممکن نیست، بنابراین راه حل منطقی برای حل چالش خودروهای دیزلی، جایگزینی ناوگان بسیار فرسوده با خودروهای مجهز به فیلتر دوده و تجهیز سایر خودروهای کارکرده به فیلتر دوده است.

دوزندگان در پایان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ اتوبوس شرکت واحد در شهر تهران به فیلتر دوده مجهز شده‌اند و ذرات معلق خروجی از آنها یک در هزارم خودروهای مشابه بدون فیلتر دوده است.

کد خبر 84894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha