عملکرد صحیح مدیران قبلی را تحسین کنیم

پرشین خودرو: بی شک وقتی شما نتوانی تیراژ مورد نظر خود را تولید کنید به زمین و زمان بدهکار خواهی ماند از قطعه ساز گرفته تا مشتری و حتی پرسنلی که ساعت های زیادی برای تولید و تحقق اهداف سایپا کار کرده بودند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از خصوصیت های اخلاقی که می توان منحصر به ایرانیان دانست این است که وقتی مسولیتی را قبول می کنند تمام کارهای گذشته را مخدوش جلوه می دهند تا کارهای خودشان بیشتر به چشم آید.
آنگونه بدبختی و ناکارآمدی مسوول و مدیر قبلی را جلوه می دهند که گویی تا قبل از وی اساسا در مجموعه کاری وی مدیران و کارکنان تنها می خوردند و می خوابیدند.
در تمام گزارش های عملکردی خود چند صفحه را به گذشته اختصاص می دهند و تاریک و بد بودن آن زمان و البته ورود ناجی گونه خود به کارزار را نیز بسیار قهرمان گونه به تصویر می کشند.
این اتفاق زمانی به اوج خود می رسد که این ناجی را از عنوانی که داشته است عزل کنند آن وقت است که در جلسه تودیع و معارفه و در فرصتی که به وی می دهند تازه شما متوجه می شوید که چه اشتباهی در مورد این تغییر انجام داده اید و ای کاش زمان به عقب بر می گشت و چنین خطایی را انجام نمی دادید تا این روند صعودی مجموعه همچنان ادامه دار باشد!
در تازه ترین این موارد، پس از تغییرات در مدیریت گروه سایپا، دکتر جمالی مدیر تغییر یافته در صحبت های خود پرده از وضع نابسامان این شرکت خودروسازی قبل از مدیریت خود برداشته و از فعالیت های خود گفته است.
در این موضوع که گروه خودروسازی سایپا در زمان تحریم های خودرویی وضعیت نابسامانی پیدا کرده بود هیچ شکی نیست اما اینکه تمام فعالیت های صورت گرفته تا قبل از آن را به هیچ تبدیل کنیم هم زیاد مناسب به نظر نمی رسد.
به هر حال تحریم خودرویی و نارضایتی عمومی از کیفیت محصولات دو قطب خودروسازی کشور دست به دست هم داده بود تا وضع مالی هر دو مجموعه به خصوص سایپا نگران کننده شود.
بدهی های بانکی، خروج شرکت های طرف قرارداد از مشارکت های خود آنهم به صورت یکطرفه و نبود امکان تولید خودروهای جدید دست به دست هم داده بود تا سایپا و ایران خودرو نتوانند در جایگاه پیش بینی شده خود باقی مانده و تا مرز ورشکستگی حرکت کنند.
مشکلات بودجه ای سایپا از رقیب خود کمی بیشتر بود و به دلیل برخی تصمیمات مالی اشتباه این مشکل حاد تر هم شد و انتخاب دکتر جمالی به عنوان یک فرد آشنا به امور مالی با هدف مدیریت مشکلات بودجه ای و بانکی رخ داد که البته نتیجه مثبتی نیز به همرا داشت.
بی شک وقتی شما نتوانی تیراژ مورد نظر خود را تولید کنید به زمین و زمان بدهکار خواهی ماند از قطعه ساز گرفته تا مشتری و حتی پرسنلی که ساعت های زیادی برای تولید و تحقق اهداف سایپا کار کرده بودند.
همزمانی ورود دکتر جمالی به عرصه مدیریت سایپا با برداشته شدن تحریم ها و بازگشت سراسیمه شرکت های خودرویی بزرگ جهان به ایران نباید از دید پنهان بماند زیرا اگر تحریم ها برداشته نمی شد، اگر سیتروئن و رنو به قرارداد خود بر نمی گشت، اگر قطعه ساز مجوز ورود مواد اولیه را پیدا نمی کرد و ده ها اگر دیگر محقق نمی شد، شاید سایپا با برنامه های مالی دکتر جمالی تنها همان مشکلات مالی خود را رفع می کرد و از افزایش تولید و فروش خبری نبود.
اما دکتر جمالی در روز تودیع خود کاملا گذشته را از یاد برد یعنی قرارداد همکاری با شرکت نیسان ژاپن و تولید مدل های مختلف از این برند با کیفیت که در زمان مدیریت جدید تلاشی برای احیای آن صورت نگرفت از یاد آقای جمالی رفت.
وی این مطلب را فراموش کرد که تا قبل از تحریم ها چه رکوردهای فروشی توسط سایپا بدست آمده بود و همچنین فعالیت های تحقیقاتی صورت گرفته بر روی برند ایرانی و پلت فرم جدید نیز کاملا فراموش شد.
یادمان نرود که در سیستم های اقتصادی بزرگ با تغییر مدیر همه برنامه ها از یاد نمی رود و مدیر جدید ادامه دهنده همان سیاست هایی است که بالادستی ها و هیات مدیره تصویب کرده اند و این طور نیست که مدیر جدید تمام برنامه های گذشته را بایگانی و تنها برنامه های خود را پیاده کند.
تولید خودروهای مگان، تینا، قشقایی و چند مدل دیگر که به دلیل وضع تحریم های خودرویی متوقف شد در مدیریت جدید نیز متوقف ماند و خودروهای با کیفیتی که می توانست ضامن بقا سایپا باشد کاملا از دکترین مدیریتی دکتر جمالی خارج شد و تنها بر روی مسایل مالی کار شد و البته جای نیسان های با کیفیت و مگان را نیز چانگان و برندهای چینی پر کردند که این مهم نمی تواند باعث بالا رفتن نمره عملکردی دکتر جمالی باشد.
در مدیریت قبل از آقای جمالی، سرمایه گذاری خوبی بر روی تحقیق و پژوهش صورت گرفت که حاصل آن خودروهای ساینا و کوئیک بود و در زمان مدیریت وی و با کمی تاخیر به ثمر نشست. همچنین طرح اتوخدمت از سوی آقای امیری معاون مالی و اقتصادی برای اجرا پایه ریزی شده بود و ... البته بر اساس گفته مدیران قبلی این خودروسازی مطرح کشور تحقق برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی کمی کند پیش رفت و زودتر از این باید عملیاتی می شده است.
به هر حال تلاش ها و درایت های مالی دکتر جمالی نه بر ما و نه بر مدیران بالادستی صنعت خودرو پوشیده نیست و از این بابت باید از وی تقدیر کرد اما سیاه نمایی فعالیت های گذشتگان کاری است که حداقل از وی توقع نمی رفت و ای کاش ایشان نیز همانند مدیریت قبلی سایپا که جای خود را به وی داده بود این مهم را قبول می کرد که هر آمدنی را رفتنی است و قرار نیست یک نفر و یک تفکر برای تمام عمر در مدیریت مجموعه هایی مانند سایپا باقی بماند.
زمانی مشکل سایپا مسایل مالی بود و دکتر جمالی کاردان و با تجربه در زمینه مالی، مدیرعامل این خودروسازی شد و حالا که دیگر مشکلات مالی کمتر شده است نیاز به یک تفکر خودرویی بود و شاید این بهترین تفسیر از این تغییر باشد.
امید اینکه مدیران پرتلاش کشور در هر جای این کشور که خدمت می کنند موفق بوده و گذشته را به این راحتی فراموش نکنند.
انشاالله.

کد خبر 85219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha