افزایش سالانه خودرو در سنگاپور  به صفر خواهد رسید

پرشین خودرو: سنگاپور که اکنون در زمره یکی از کشورهای توسعه یافته جهان محسوب می شود، به منظور مقابله با ترافیک سنگین و آلودگی هوا، سیاست های سختگیرانه ای از جمله دریافت عوارض جاده ای سنگین و درعین حال بهبود وضعیت سامانه حمل و نقل عمومی، محدودیت شدید استفاده از خودروهای شخصی را پیگیری می کند.

به گزارش پرشین خودرو، برخلاف تصور عمومی که شاید سنگاپور به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا و بارش گسترده باران با آلودگی مشکلی نداشته باشد، اما برخی آمارها نشان می دهد که وضعیت این دولت شهر کوچک در برخی ایام سال از وضعیت شهرهای شلوغ و پرازدحام که زیر چرخ خودروها فرصت تنفس ندارند، نیز بدتر است.
وضعیت آلودگی هوا در این دولت شهر کوچک در برخی مواقع دو برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و اصلی ترین ترکیبات آلوده کننده شامل دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن اعلام شده است.
در حالی که استاندارد هوای آلوده از طرف سازمان بهداشت جهانی 10 میکرو گرم در هر مترمکعب هوا به صورت میانگین سالانه عنوان شده، اما این رقم در سنگاپور در فاصله سالهای 2009 تا 2015 به طور میانگین 19 میکروگرم بوده است.
مقامات سنگاپوری اعلام کرده اند که برای مقابله با آلودگی و همچنین کاهش بار ترافیک از ابتدای سال آینده اجازه نخواهند داد که خودروهای دیگری به تعداد خودروهای موجود در این کشور افزود شود.
رانندگان سنگاپوری برای داشتن خودرو باید یک مجوز از دولت دریافت کنند که هزینه آن حدود 37 هزار دلار برای یک دوره 10 ساله است و به صورت مزایده ای هر ماه به فروش می رسد.
سنگاپور همچنین با اعمال مالیات سنگین که باعث شده هزینه یک خودرو کوچک، منهای مجوز داشتن خودرو، حدود 74 هزار دلار هزینه داشته باشد.
در زمان حاضر افزایش سالانه خودرو در سنگاپور 25 درصد است که از ابتدای سال آینده این میزان به صفر خواهد رسید و هر فردی که خواستار داشتن خودرو است با منتظر رانندگانی بمانند که پس از انقضای مجوز خودرو خود خواستار تمدید آن نیستند.
دولت این کشور در راستای تحقق اهداف خود بیش از 21 میلیارد دلار به بودجه ساخت حمل و نقل ریلی و شبکه های اتوبوس در این کشور اختصاص داده است تا در پنج سال آینده بتواند با توسعه حمل و نقل عمومی بار ترافیک جاده ای را کاهش دهد.
سنگاپور با جمعیت حدود پنج میلیون و 600 هزار نفری خود تا پایان سال گذشته دارای 600 هزار خودرو شخصی و 300 هزار انواع دیگر وسایل نقلیه موتوری بوده است که این آمار نشان می دهند به ازای هر 9.33 نفر یک خودور شخصی در این کشور وجود دارد.
اگرچه مقامات سنگاپور با بکارگیری چنین تدابیری به دنبال کاهش ورود خودرو به خیابان های این کشور هستند، اما برخی منتقدان معتقدند اجرای چنین سیاستی نه تنها در سنگاپور بلکه در هر کشور دیگر می تواند برای دولت حکم پیامدهای ناگواری در حوزه از دست دادن قدرت باشد.
با این وجود مقامات سنگاپوری عزم خود را جزم کرده اند تا با توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، ضمن کاهش بار ترافیک جاده ای از آلودگی این دولت شهر نیز بکاهند.

کد خبر 85276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha