حقوق بخش خصوصی در تبلیغات روی اتوبوس‌ها باید رعایت شود

پرشین خودرو: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به انتقادات صورت گرفته در خصوص تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس‌ها تاکید کرد که شیوه تبلیغ بر روی اتوبوس‌ها در تمام کشورها یکسان بوده و علاوه بر این باید حقوق بخش خصوصی در تبلیغات نیز برآورده شود.

به گزارش  پرشین خودرو، به نقل از شهرنوشت، درج آگهی‌های تبلیغاتی بر روی بدنه‌ اتوبوس‌های درون شهری که استفاده از تعبیر «زندان متحرک» در حالی در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های جدی منتقدان و مدیریت شهری تبدیل شده است، که عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به دفاع از این تبلیغات پرداخته و گفت: از 6000 اتوبوسی که در شهر تهران خدمات رسانی به شهروندان را انجام می دهند؛ تنها 913 اتوبوس زیر بار تبلیغات متحرک قرار دارد. این در حالی است که تمامی طرح هایی که برای تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها استفاده می شود نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شده و مجوزهای لازم صادر می‌شود.
وی تاکید کرد: مطالعات تجربه‌های جهانی در این زمینه نشان می‌دهد در تمام دنیا از کشورهای اروپایی گرفته تا آسیای شرقی از یک مدل تبلیغاتی وجود دارد. به عبارت ساده تر مِش‌هایی که در دنیا برای این تبلیغات استفاده می‌شود در شهر تهران نیز به کار گرفته می‌شود.
علیزاده درباره اعتراض برخی از مسافران نسبت به دیده نشدن فضای بیرون از داخل اتوبوس هایی که روی بدنه آنها تبلیغات طراحی شده است؛ توضیح داد: اگر نگاهی به طراحی اتوبوس های تندرو شهر تهران بیندازید، می‌بینید نیمی از بدنه این نوع اتوبوس ها شیشه بوده و قسمت کمی از آن را بدنه تشکیل می دهد. با وجود مدل این اتوبوس‌ها باید به گونه‌ای رفتار شود که برای پیمانکار انجام و اجرای چنین تبلیغاتی که نفع اقتصادی آن برای ناوگان اتوبوسرانی است؛ صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی در ادامه از وجود این تبلیغات دفاع کرد و گفت: هر چند برخی از اعضای شورای شهر به این مساله تاکید کردند که مسافران اتوبوس‌ها از اینکه تبلیغات روی بدنه دید آنها را به بیرون گرفته است؛ شکایت دارند؛ اما یکی از مطالعات سازمان زیباسازی شهر تهران نشان می‌دهد که در روزهای گرم تهران همین تبلیغات مانع عبور نور شید آفتاب و گرما به داخل اتوبوس ها می‌شود و شهروندان از این بابت رضایت داشتند.

اختصاص درآمد تبلیغات به توسعه اتوبوسرانی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به صراحت اعلام کرد: درآمدهای حاصل از تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها به عنوان درآمد پایدار برای سازمان اتوبوسرانی شهر تهران محاسبه شده که اتفاقا در بخش بهبود وضعیت ناوگان هزینه می‌شود. به عبارت ساده77 درصد از درآمد حاصل از تبلیغات متحرک شهر تهران روی بدنه اتوبوس ها متعلق به سازمان اتوبوسرانی و تنها 23 درصد از این درآمدها بابت کارگزاری این نوع تبلیغات به سازمان زیباسازی می رسد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از پیش‌بینی برخی ایده‌های تبلیغاتی در آینده خبر داد و گفت: شاید در آینده شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به این نتیجه برسد در اتوبوس‌هایی که روی بدنه آنها تبلیغات وجود دارد؛ امکانات دیگری برای مسافران در نظر بگیرد. به عنوان مثال این اتوبوس ها را مجهز به سیستم وای فای و یا نمایشگرهای ال سی دی کند در نتیجه مسافر می‌تواند بین اتوبوس‌های عادی و اتوبوس هایی که روی بدنه آنها تبلیغات وجود دارد؛ می‌تواند انتخاب کند.
علیزاده درباره واکنش های برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این نوع تبلیغات تاکید کرد: موضوع تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس‌ها مصوبه سال 92 شورای شهر است و اگر اعضای شورا نسبت به این مساله اعتراض دارند، مصوبه شورا را تغییر دهند و به ما اعلام کنند که هیچ نوع تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس ها استفاده نشود، قطعا ما نیز خود را ملزم به این مصوبه بالادستی خواهیم کرد.
البته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به مشکلات تبلیغات یکپارچه بر روی اتوبوس‌ها و مشکل دید در شب اذعان کرد و گفت: در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در صدد است تا سیستم اعلام گویا را در ایستگاه های اتوبوس راه اندازی کند که با ایجاد این سیستم مشکل پیدا کردن ایستگاه های مقصد در هنگام شب برای سالمندان نیز حل خواهد شد.

حقوق بخش خصوصی در برابر حقوق شهروندی!

علیزاده البته تاکید کرد که در موضوع استفاده از تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها علاوه بر آنکه باید حقوق شهروندی در نظر گرفته شود؛ باید حقوق بخش خصوصی نیز به همان میزان برای منتقدان اهمیت داشته باشد. نمی‌توان صحبت از درآمد پایدار در شهر تهران داشت اما حقوق بخش خصوصی را در این میان در نظر نگرفت. بخش خصوصی تنها تبلیغات متحرک را که روی بدنه کوتاه و یا لاستیک اتوبوس‌ها که نمی خواهد. رعایت این حقوق به معنای سودجویی نیست.

کد خبر 85280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha