کد خبر 85281
۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵

پرشین خودرو: یک دختر خردسال استرالیایی به بسیاری از پدیده‌های زندگی حساسیت دارد و به دلیل بروز شوک آنافیلاکسی، در مواجهه با آنها پوست بدنش بشدت شروع به خارش می‌کند تا از محل خارش خون جاری می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، «گبی»، دختر سه ساله استرالیایی قادر به خوردن بسیاری از مواد غذایی مانند بادام‌زمینی، لبنیات و تخم‌مرغ نیست و حتی به گرد و غبار موجود در محیط نیز حساسیت دارد.

او همچنین دلیل نمی‌تواند با پای برهنه روی فرش راه برود. موارد ساده‌ای که از نظر بسیاری افراد چیزهای مهمی نیستند، ممکن است این دختر بچه را دچار شوک‌های شدید آنافیلاکسی کند و پوست بدن او را به حدی از خارش دچار سازد که کمی خاراندن ناحیه، سبب خونریزی پوستش شود.

حساسیت شدید پوست بدن «گبی» باعث شده مادرش روزانه چند ساعت را به تمیز کردن و جارو کردن خانه و کف اتاق‌ها اختصاص دهد تا هیچ گرد و غباری باقی نماند. در واقع، حساسیت و اگزمای شدید گبی است که زندگی او را تحت کنترل گرفته است.

 این دختر به اغلب پدیده‌های زندگی حساسیت دارد! +تصاویر

مشکل این دختر چند روز بعد از تولد آغاز شد و والدین او به طور اتفاقی متوجه جوش‌هایی روی صورتش شدند. سپس، علائمی از درد و افزایش گاز معده در او شروع شد. او به جای افزایش وزن معمول کودکان، به طور مداوم وزن کم می‌کرد و مدفوعش نیز آغشته به کفی به رنگ سبز روشن بود.

پزشکان بیماری او را «درماتیت آتوپیک نوزادان» تشخیص دادند که همان اگزمای شدید مخصوص کودکان است. زمانی که تنها ۶ هفته از عمر گبی گذشته بود، یکی از پرستاران به خانواده‌اش هشدار داد فرزندشان مبتلا به حساسیت غذایی است و موقع غذا دادن به او باید به این نکته توجه داشته باشند.

 

در ۱۰ ماهگی، بعد از بروز چند واکنش حساسیتی، اگزمای گبی تشدید و در کل بدنش منتشر شد. پزشکان به خانواده اعلام کردند که این حساسیت‌ها می‌توانند باعث شروع شوک‌های آنافیلاکسی شوند که ممکن است جان گبی را به خطر بیاندازد؛ به همین دلیل فهرستی از موارد حساسیت‌زا را در اختیار والدین او قرار دادند تا راحت‌تر بتوان وضعیت او را کنترل کرد.

این دختر به اغلب پدیده‌های زندگی حساسیت دارد! +تصاویر

گبی علاوه بر موارد ذکر شده، به ماهی تن و سالمون، استروئیدهای موضعی، گلوتن، موادشیمیایی و پلی‌استر نیز حساسیت دارد و قادر به تحمل انواع عطرها نیست. حساسیت‌های او گاهی با تورم و التهاب، جوش و استفراغ همراه است. او تمام این علائم را در کنار اسهال یا یبوست، دشواری در تنفس و در موارد حاد نیز کاهش هوشیاری ناشی از مصرف حتی ذره‌ای از مواد غذایی حساسیت‌زا تجربه می‌کند.

این حساسیت و اگزما، جنگی یکروزه برای گبی نیست بلکه هر ساعت از روز و تمام زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار داده و باید با آن بجنگد. او و اطرافیانش باید مراقب غذاهایی که می‌خورد، مراقب وضعیت پوستی او و بسیاری موارد دیگر باشند و اقدامات خودکنترلی را در وی جدی بگیرند تا حساسیت‌ها تا حد امکان کم‌تر شوند.

 

این دختر به اغلب پدیده‌های زندگی حساسیت دارد! +تصاویر

 

از آنجا که گبی به تمام انواع مواد نگهدارنده حساسیت دارد، تمام غذاهایی که می‌خورد باید تازه باشد و همیشه دستبند هشداردهنده، یک کیف پزشکی و کارت حاوی اطلاعات پزشکی او و آنتی‌هیستامین را همراه داشته باشد. او به دلیل حساسیت بسیار شدید، قادر به حضور در مدرسه و مهدکودک نیز نخواهد بود و نمی‌تواند در جمع دوستان فعالیتی کند. والدین گبی برای مراقبت از او، مدام باید پاهای او را داخل پارچه بپیچند تا از تماس گرد و غبار با پوست حساسش جلوگیری شود.

گبی روی تختخواب مخصوصی از جنس بامبو می‌خوابد و لباس خواب او هم از جنس بامبو تهیه شده و انتهای آن طوری بسته می‌شود که موقع خواب گرد و غباری به پوست بدنش نرسد. با مراقبت‌های مداومی که از گبی به عمل آمده، وضعیت او تحت کنترل درآمده است.

 

پدر و مادر گبی تلاش می‌کنند با ایمن کردن محیط خانه برای فرزندشان، تا حد امکان شرایط عادی را برای او فراهم کنند تا مانند افراد معمولی زندگی کند. آنها قرار است خانه‌ای با کف چوبی و رنگ‌های مخصوص بسازند که فاقد مواد شیمیایی حساسیت‌زا باشد. همچنین در نظر دارند از سیستم خلأ برای مبارزه با گرد و غبار محیط استفاده کنند.

به گفته کارشناسان، درمان قطعی برای این نوع از حساسیت و اگزما وجود ندارد اما با درمان التهاب و علائم پوستی گبی، می‌توان کیفیت زندگی او را تا حد زیادی بهبود بخشید.

کد خبر 85281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha