اغاز هفته فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»

پرشین خودرو: هفته فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» در حالی در تهران آغاز شد که در افتتاحیه‌ی آن مطرح شد:هر دو کشور ایران و فرانسه از عشق به سینما برخوردارند.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از ایسنا، طبق گزارش رسیده، مراسم افتتاحیه هفته فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» دوشنبه ۶ آذر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در ایران، مجید رجبی معمار، رخشان بنی اعتماد، ماریا تاردیون، جمال اوبشو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران و امل مورل وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در ایران از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار در صحبت‌های خود ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: ایران و فرانسه از روزگاران کهن با یکدیگر تعامل‌های فرهنگی داشته‌اند. فرانسوی‌ها زودتر از ملل دیگر به دیدار ایران آمده و آوازه‌ی ایران را به اروپا و دیگر ممالک غربی برده‌اند. سفرنامه‌های آن‌ها، اطلاعات خوبی را از گذشته‌ی ایران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. ایرانیان نیز ابتدا از طریق سفرهای سفیران، محصلان و طبیبان ایرانی و سپس از طریق فیلم‌ها، کتاب‌ها و دیگر محصولات فرهنگی با فرهنگ فرانسه آشنا شده‌اند. این اشتراکات فرهنگی سبب شده است، فیلم‌های ایرانی در فرانسه و فیلم‌های فرانسوی در ایران، طرفداران بسیاری داشته باشند. بی‌راه نیست اگر بگوییم نمایش فیلم‌های ایرانی در رویدادهای فرهنگی فرانسه بیشترین تاثیر را در معرفی سینمای ایران به جهان داشته است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: در سی سال اخیر، فیلمسازان زن در ایران بیشتر مجال فیلم ساختن پیدا کرده و توانسته‌اند در زمینه‌ی کاری خود رشد کنند. نگاه زنانه به زندگی و جامعه در کارهای آن‌ها قابل ملاحظه است، پرداختن به مسائل و عواطف زنانه، جایگاه زنان در اجتماع و خانواده، آسیب‌شناسی نقش و موقعیت زن در جامعه‌ی کلان ایرانی و خرده‌فرهنگ‌های آن و... نکاتی است که می‌توان در فیلم‌های آن‌ها دید.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: در رویدادی که پیش رو داریم. به تماشای فیلم‌های فیلم‌سازان زن ایرانی و فرانسوی می‌نشینیم. امید است این رویداد زمینه‌های فرهنگی مشترک بین ایران و فرانسه را تقویت کرده و این دو ملت را به یکدیگر آشناتر و نزدیک‌تر سازد.

دیگر سخنران این مراسم فرانسوا سنمو بود که ضمن ابراز خوشحالی از حضور تماشاگران گفت: از خانه هنرمندان ایران و مجید رجبی معمار برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم. خانه هنرمندان ایران مکانی یگانه در تهران است که همواره پذیرای هنرمندان و نسل جوان ایرانی بوده است. هر دو کشور ایران و فرانسه از عشق به سینما برخوردارند، اگرچه این تنها نقطه مشترک فرهنگی دو کشور نیست. سینماگران ایران و فرانسه روز به روز همکاری بیشتری با همدیگر دارند و نام‌گذاری این هفته فیلم به اسم فیلمسازان زن دو کشور و پرداختن به هنرمندان زن مایه خرسندی است.

سفیر فرانسه در ایران ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت این هفته فیلم برای ما، کار مشترک سینماگران ایران و فرانسه است؛ چنان‌چه در این هفته فیلم هر روز یک فیلم از ایران و یک فیلم از فرانسه به نمایش در می‌آید. علاوه بر نمایش فیلم، مسترکلاس‌هایی نیز با حضور 20 دانشجو برگزار خواهد شد. اهمیت دیگر این هفته فیلم، پرداختن به کار سینماگران زن است؛ مراسم امروز نیز با نمایش فیلم «قصه‌ها» از رخشان بنی اعتماد آغاز می‌شود که از حضور او در اینجا متشکرم و سپس فیلم «گوش به زنگ» از ماریان تاردیو را شاهد خواهیم بود. همه ما از غنا و ثروت هنر سینما و سینمای دو کشور ایران و فرانسه که حاصل دسترنج سینماگران زن آنهاست، آگاهیم. برگزاری این هفته‌های فیلم باعث برقراری گفتگو میان دو فرهنگ و نزدیکی دو ملت به یکدیگر می‌شود. این گفتگوها و تعاملات فرهنگی نسبت به دیگر کارها و همکاری‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پس از آن سید عماد حسینی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران، ضمن اشاره به قدرت سینما و روند شکل‌گیری آن در ایران به تشریح دلایل برگزاری این هفته فیلم پرداخت و گفت: اگرچه سیر تحولات سینمایی ایران و فرانسه از آغاز تا کنون یکسان نیست و هرکدام فراز و فرودهای خاص خود را داشته‌اند اما اشتراکات زیادی را می‌توان در تکنیک و مضمون آثار فیلمسازان ایرانی و فرانسوی ردیابی کرد. این اشتراکات سبب توجه ویژه‌ی صاحب‌نظران سینمایی فرانسه به سینمای ایران بوده است، تا جایی‌که می‌توان فیلم‌های ایرانی در نمایش فرانسوی خود بیش از همیشه جهانی شده‌اند.

وی اضافه کرد: در ایران و حتی در جهان، مردان بیش از زنان فرصت فیلم‌سازی یافته‌اند. چنان‌که این موضوع، در رویدادهای فرهنگی متعددی در جهان، مورد اعتراض واقع شده است. در دهه‌ی اخیر این جنبه‌ی مردسالارانه‌ی سینما تا حدودی تعدیل شده و زنان توانسته‌اند با تکیه‌ بر توانایی‌های خود، فیلم‌هایی را بسازند که مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است.

حسینی در پایان گفت: مطالعات فیلم نیز اکنون از پس فراز و فرودهای بسیار، با اعتقاد به رهیافت «چند فرهنگ‌گراییِ چندکانونی» راه جدیدی را آغاز کرده است و بیش از پیش می‌کوشد تا با گریز از مدل‌های دوگانه‌ی غرب و شرق، زن و مرد و امثال این‌ها، فضایی را برای وقوع نظریه‌پردازی اصیل و برآمده از درون و در عرض انواع گوناگونی از فرهنگ‌های فیلم‌شناختی ملی و منطقه‌ای بگشاید. هفته‌های فیلمی مانند هفته‌ی فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»، با تکیه بر همین رویکرد بنا دارند تا زمینه‌ی تعاملات فرهنگی بین ملت‌ها را تقویت کنند.

کد خبر 85433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha