زیان مترو تهران سالانه 700 میلیارد تومان است

پرشین خودرو: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متروی تهران در سال نزدیک به هفتصد میلیارد تومان زیان می‌دهد و شرکتی که زیان‌ده باشد در بورس پذیرش نمی‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از باشگاه، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در حاشیه بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: 22 هزار میلیارد در حوزه متروی تهران کمبود منابع داریم که باید از طرق مختلفی تامین شود .

وی افزود: طبیعتا راه تامین این منابع اخذ عوارض از مردم نیست اما این که فکر کنیم تامین این منابع صرفا به دولت محدود می‌شود صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال رایزنی با دولت در رابطه با بودجه سال 97 هستیم، ادامه داد: علاوه بر کمک‌های دولت در تامین منابع قرار است شورای شهر در خصوص اخذ عوارض جدید پیشنهاداتی ارائه دهد.

وی افزود:شهرداری امکان اخذ عوارض بدون مجوز شورای شهر و تایید فرمانداری را ندارد و این یک جهت‌گیری کلی برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی و ترافیک در پایتخت است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا مترو در زمینه‌های مختلف از جمله بورس سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اظهار داشت: اگر با ساز و کار بورس آشنا باشید متوجه می‌شوید که این پیشنهاد منطقی نیست چرا که مترو با ورود به بورس زیان را برای مردم تقسیم خواهد کرد متروی تهران در سال نزدیک به هفتصد میلیارد تومان زیان می‌دهد بنابراین شرکتی که زیان‌ده باشد در بورس پذیرش نمی‌شود.

وی ادامه داد: مترو به مردم خدمات می‌دهد و لذا باید هزینه آن به طرق مختلف تامین شود، تامین این منابع یا باید از طرف دولت باشد و یا از طریق درآمدهای شهرداری صورت گیرد.

وی با اشاره به محل درآمدهای شهرداری تهران اضافه کرد: این تامین منابع یا از محل اخذ مالیات بر ارزش افزوده است و یا از طریق عوارض ساخت و ساز و یا سایر عوارض‌ها مثل خودرو به دست می‌آید، بنابراین تامین هزینه‌های مترو خدمت مستقیم به مردم است چرا که با توجه به جا بجایی بیش از دو میلیون نفر در تهران با استفاده از مترو، اگر این مد حمل و نقل عمومی را نداشتیم باری که به ترافیک و وقت و اعصاب و روان شهروندان اضافه می‌شد بیش از چیزی بود که هم اکنون شاهد آن هستیم و قطعا باید برای توسعه مترو تلاش کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با ثبت نام طرح‌های بلند مدت یکساله ترافیکی اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی ایرادات زیادی به این طرح داشتند که در صدد هستیم در آن بازنگری کنیم.

وی ادامه داد:برای استفاده بهتر مردم از طرح ترافیک، مطالعاتی انجام شده که به زودی نتایج آن به صورت پیشنهاد ارائه و اعلام می‌شود.

پور سیدآقایی:تعدیل نیرو در مترو تهران نداریم

پورسید آقایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه معاونت حمل و نقل و ترافیک برای کارمندانی که در شرکت مترو حقوق می‌گیرند اما عملا فعالیتی ندارند،چیست؟ بیان کرد: در سال‌ 91 تعداد زیادی نیرو مازاد بر نیاز در شرکت مترو جذب شده که بر خلاف ضوابط و قوانین است، پرونده مربوط به این تخلف از طرف سازمان بازرسی کل کشور بررسی و به مراجع قضایی ارسال شده است اما برای اینکه این معضل را حل کنیم با توجه به توسعه خطوط مترو نیازی به تعدیل این نیروها نداریم و از آنها در خطوط جدید استفاده خواهیم کرد بنابراین پدیده کم کاری در برخی از نیروها برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با پرداخت نکردن کمک به حمل و نقل عمومی تهران پیرو افزایش قیمت بنزین در سال‌های گذشته اظهار داشت: از محل درآمد سوخت بنزین 10 درصد به شهرداری‌های کل کشور تخصیص داده می‌شود که در واقع به عنوان عوارض توسعه شهری است و این به شهرداری‌های کل کشور تقسیم می‌شود، منتهی این رقم کافی نیست.

کاهش 2 هزار میلیاردی سهم شهرداری تهران از عوارض سوخت بنزین

وی با بیان اینکه سهم شهرداری تهران از محل درآمد سوخت بنزین نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: امسال رقم دریافت شهرداری تهران از عوارض سوخت بنزین 2 هزارمیلیارد تومان شده، این در حالی است که در سال گذشته این رقم 4 هزار میلیارد تومان بوده است علت آن نیز قانون تصویب شده در برنامه ششم توسعه و کاهش سهم شهرداری‌های کلان‌شهرها از عوارض سوخت و مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: سهم شهرداری‌ها از درآمدهای دولت کاهش شدیدی داشته است که این یکی از موضوعات مورد بحث با دولت است تا بتواند این کاهش درآمد و کمبود اعتبار را که روی کلان‌شهرها یک بار اضافی شده است، حل کند.

کد خبر 85458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha