کد خبر 85494
۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

شهرت در میان مردم: بیشتر شاعران یا درباری بودند و یا در جمع های محدودی شعرهای خود را می خواندند. انوری یکی از شاعران درباری بود. او در بازار دید که کسی شعرهای او را برای مردم می خواند. پرسید: «این شعرها از کیست؟» گفت: «انوری.» پرسید: «انوری را می شناسی؟» گفت: «من خودم انوری ام.» انوری گفت: «شعردزد دیده بودیم، اما شاعردزد نه.»

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از برترین ها، شهرت در میان مردم: بیشتر شاعران یا درباری بودند و یا در جمع های محدودی شعرهای خود را می خواندند. انوری یکی از شاعران درباری بود. او در بازار دید که کسی شعرهای او را برای مردم می خواند.
 
پرسید: «این شعرها از کیست؟» گفت: «انوری.» پرسید: «انوری را می شناسی؟» گفت: «من خودم انوری ام.» انوری گفت: «شعردزد دیده بودیم، اما شاعردزد نه.» این یعنی شاعرانی کم و بیش بین مردم شناخته شده بودند، اما نه در این حد که کسی قیافه آنها را بشناسد.
 
1060

 

 
کمپفر (Engelbert Kaempfer)، جهانگرد آلمانی: مردم اصفهان در قهوه خانه ها جمع می شوند و خوانندگان و موسیقی نوازان مشهور برای آنها آهنگ اجرا می کنند.
 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
میدان نقش جهان اصفهان به قلم کمپفر
 
 
 


1330

 
اولین بازیگر زن، اولین بادیگارد برای سلبریتی: روح انگیز سامی نژاد، بازیگر اصلی فیلم «دختر لر» (اولین فیلم ناطق ایران)، پس از 18 سال زندگی در هند و بازی در دو فیلم به ایران بازگشت.
 
سامی نژاد: هرموقع که از در شرکت می آمدیم بیرون، مجبور بودیم سه نفر مستحفظ داشته باشیم، یک شوفر و دو نفر کمک شوفر که شیشه پرت نکنند. هر جایی هم که می رفتیم باید یک چیزی سرمان می انداختیم تا کسی ما را نشناسد
 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
 

 

 


1341

 
سلبریتی محبوب: تختی (کشتی گیر مشهور ایرانی) برای جمع کردن کمک به مردم زلزله زده بویین زهرا با یک صندوق در گردن از پارک ساعی تا خیابان فردوسی پیاده رفت. مردم کمک های بسیاری کردند و ده ها کامیون برای کمک فرستادند.
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
  


1342

 
اولین حضور سلبریتی ها در سیاست: امامعلی حبیبی، کشتی گیر معروف مازندرانی نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی شد.

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
  


1344

 
اولین سوپراستار سینما: فیلم گنج قارون اکران شد و محمدعلی فردین، ستاره فیلم، به سرعت محبوب مردم شد. فردین سه سال بعد به خاطر بازی در فیلم «سلطان قلب ها» به همین نام معروف شد.

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
 


دهه 50

 
سینما در میان مردم رواج دارد، اما جامعه مذهبی رفتارهای خلاف عرف سلبریتی ها را نمی پذیرد.
 

نادیا (بازیگر فیلمفارسی): من در خانه خیلی مومن بودم، ولی در فیلم ها، رُل من آن طور بود. من از خانواده ای مذهبی آمده بودم. در خانه، نماز و روزه ام سر جایش بود. ولی شغل من آن طور بود که باید می رفتم روی صحنه. باید لباس کوتاه می پوشیدم. باید نقشم را بازی می کردم.

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
 


1357

 
حضور ستاره ها ممنوع: ستاره های سینما و تلویزیون پیش از انقلاب، دیگر نمی توانستند فعالیت کنند. محمدعلی فردین (بازیگر سینما) از مسئولان سینما در خواست فعالیت می کند، اما به او جواب منفی می دهند.

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
  


دهه 60

 
اولین ستاره های سینمای پس از انقلاب: جمشید هاشم پور برای بازی در فیلم های حادثه ای و خسرو شکیبایی برای بازی در نقش روشنفکر در فیلم هامون، ستاره شدند. نیکی کریمی هم یکی از اولین ستاره های زن سینمای پس از انقلاب بود.

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
 


1369

 
مردم، شاعران را نمی شناسند. عباس کیارستمی: «در فرودگاه مهرآباد اخوان ثالث را دیدم. قصد سفر به لندن را داشت. کسی او را نمی شناخت. به نظرم آمد اگر بخواهی جزو مشاهیر باشی باید صورتی آشنا داشته باشی نه نامی آشنا.»

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
  


دهه 70

 

اولین و معروف ترین ممنوع التصویری: محمود شهریاری به گفته خودش بارها ممنوع التصویر شد. اما بار اول به خاطر رقص در بخش مردانه عروسی برادرش بود. شهریاری: «من همیشه ممنوع التصویرم. گاهی هم در بین آن آزادالتصویر می شوم.»

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
 


1374

 
اولین ممنوع التصویر زن: احتمالا کمند امیرسلیمانی (بازیگر نقش «آذر» در سریال «پدرسالار») اولین ممنوع التصویر در ایران است. گفته می شود فیلم نامناسبی از او پخش شد و باعث ممنوع التصویری او شد.

 

 
تاریحچه کوتاه سلبریتی ها در ایران
 
کد خبر 85494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha