شما تقلب کردید و تقلب بدون ریسک نیست!

پرشین خودرو: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردکنندگان بدون کسب مجوز از ما و به امید دریافت مجوز، خودرو وارد کردند و این کار یک نوع تقلب است و ایشان خوب می دانند که این کار بدون ریسک نیست.

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری خود با رسانه ها ضمن اعلام این خبر گفت: دولت به دنبال هدفمند کردن واردات به کشور است و این یعنی هر چیزی به هر میزانی وارد نشود و در مورد تمام اقلام این مهم باید رعایت شود.
وی با ابراز نارضایتی از جوی که در مورد بسته شدن سامانه ثبت سفارش رخ داده است گفت: نمی فهمم که این همه سر و صدا برای یک نوع کالا چه معنی دارد در صورتیکه ما برای تمام کالاهای وارداتی قوانین مشابهی داریم و گاهی با تغییر تعرفه و گاهی با جلوگیری از واردات بازار کالاهای مختلف را کنترل می کنیم.
 
تنها 5 درصدِ تولید داخل باید خودرو وارد کنیم
 
رئیس سازمان توسعه تجارت انتقاد رسانه ها از بسته شدن سامانه ثبت سفارش را معقول ندانست و افزود: قانون کشور مشخص است و ما کاری خلاف قانون نکریدم.
وی به شکایت انجمن واردکنندگان از وزارت صنعت اشاره کرد و گفت: ما برای جوابگویی آماده هستیم و روزی که قرار باشد به دادگاه برویم مستندات خود را برای چرایی این تصمیم تقدیم خواهیم کرد.
خسروتاج در مورد دستورالعمل واردات گفت: از نگاه بنده بین 5 تا 8 درصد تولید داخلی باید مجوز واردات داده شود و در سال گذشته در مورد خودرو که 1 میلیون و 400 هزار دستگاه تولید داخل داشتیم، حدود 85 هزار دستگاه واردات رخ داد که از 5 درصدی که اعلام کردم بیشتر است.
 
ثبت سفارش بیش از حد؛ دلیل بسته شدن سامانه
 
رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما باید منابع ارزی، اشتغال و تولید داخلی را کنترل کنیم بنابراین نمی توانیم بگذاریم واردات بیش از حد این حوزه ها را به خطر بیندازد.
وی افزود: جلوی سامانه ثبت سفارش را گرفتیم زیرا دوستان در ماه های پایانی سال گذشته و در ماه های ابتدای سال جاری رقم بسیار زیادی ثبت سفارش انجام دادند که از حد مجاز بیشتر بود.
معاون وزیر صنعت تاکید کرد: ما نمی توانیم همانند سال های گذشته که بی محابا خودرو وارد شده است بدون هیچ تولید و نفعی برای کشور، این کار را ادامه دهیم و از نگاه ما هر وارداتی باید همراه با قرارداد برای تضمین تولید آن خودرو در کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری شما نمی توانید تنها خودرو وارد کنید و باید تضمین برای تولید خودرو، قطعه و دانش فنی را به دولت داده و سپس واردات کنید اما در ایران تا کنون این چنین نبوده است.
 
خودروهای داخل گمرک مجوزی برای ورود ندارند
 
رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد وجود تعداد زیادی خودرو در گمرکات کشور گفت: 50 درصد این خودروها برای ترانزیت وارد شده اند یعنی باید به کشورهای دیگری حمل شوند و حالا همان کشور ثالث نیز با تغییر برخی قوانین جلوی این ترانزیت را گرفته؛ این مشکل ایران نیست.
وی ادامه داد: برخی دیگر از خودروهای داخل گمرکات نیز بدون مجوز و ثبت سفارش وارد شدند به امید آنکه بعد از ورود به گمرک، مجوز می گیریم و این یعنی تقلب و تقلب نیز ریسک دارد و وارد نشدن این خودروها به خاک سرزمینی ایران همان ریسکی است که متقلبان باید بپذیرند.
خسروتاج تاکید کرد: ما به همه واردکنندگان بارها اعلام کردیم که ریسک نکنید و بدون دریافت مجوز دست به واردات نزنید. حال دوستان این مهم را گوش نکرده و ریسک کرده اند. آیا دولت باید جوابگوی اشتباه آقایان باشد؟
وی گفت: تعرفه واردات هنوز مشخص نیست ولی صحبت های اخیر در حد همان شایعه است و هنوز هیچ چیزی را دولت ابلاغ نکرده و قرار نیست تعرفه ها بیش از 5 درصد بالا یا پایین شوند. بنابراین کمی صبر کنید تا دولت ابلاغیه را ارائه کند و تعرفه های جدید و شرایط واردات کامل مشخص شود.
وی در بخشی از صحبت های خود در مورد تولید به جای واردات گفت: تا کنون فعالان صنعت خودرو نمی خواستند تولید کنند و از این کار فراری بودند اما این بدان معنی نیست که نمی توانند، بلکه نمی خواهند اما از این پس باید به فکر تولید خودرو با دانش فنی بالا در کشور به جای واردات بی حد و مرز بود.
کد خبر 85636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha