کد خبر 85733
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
رصد اولین ابرماه سال 96

پرشین خودرو: شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر،ماه در آسمان شب درخشنده‌تر از همیشه خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خبرآنلاین، شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر،ماه در آسمان شب درخشنده‌تر از همیشه خواهد بود. هر چند در کشورهای دیگر این ابرماه یا سوپرمون آخرین فرصت در پایان سال ۲۰۱۷ است، اما در کشور ما برای نخستین‌بار در سال ۹۶ همه می‌توانند از دیدن ماهی که نزدیک‌تر از همیشه به زمین است، لذت ببرند.

دوازدهم آذر در ساعت ۱۹:۱۷ دقیقه‌ماه به وضعیت بدر یا قرص كامل می‌رسد. ‌ماه بدر آذر كه‌ماه سرد هم مشهور است در فاصله ۳۵۷ هزار و ۹۸۷ كیلومتری از زمین قرار می‌گیرد كه حدود ۲۷ هزار كیلومتر از حالت معمول به زمین نزدیك‌تر به‌حساب می‌آید. دیدن این  ابر ماه فرصتی است که بتوانید مواردی که تنها در عکس‌های بسیار زیبا مشاهده کرده‌اید را با چشمان خود ببینید. این ابر ماه تنها یک بهانه است که به‌واسطه آن به عظمت کهکشان راه شیری خیره شده و در  آن غرق شوید.

«ابرماه» یا «سوپرمون» یک نوع نادر از ماه کامل است که در سال نهایتا یک یا دو مرتبه رخ می‌دهد. در طول این رویداد، قرص ماه 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد روشن‌تر از حالت معمول دیده می‌شود.

مدار‌ماه به دور زمین بیضوی است و این مسئله باعث می‌شود تا نوعی نادر از‌ماه كامل از زمین دیده شود. وقتی‌ماه در حالت بدر به نزدیك‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد و درخشان‌تر و بزرگ‌تر از همیشه دیده می‌شود،  ماه‌افروختگی یا اَبَرماه (سوپرمون) روی می‌دهد. چرخش كامل‌ماه به دور زمین 27.32روز طول می‌كشد. طی این گردش، ‌ماه از 2نقطه عبور می‌كند؛ اوج و حضیض. اوج به‌معنای دورترین نقطه‌ در مدار بیضوی نسبت به زمین و حضیض به‌معنای نزدیك‌ترین نقطه در مدار بیضوی نسبت به این سیاره است.  اگرچه‌ماه هر 4هفته یك‌بار به حضیض مداری می‌رسد و به زمین نزدیك می‌شود اما همیشه در حالت بدر نیست كه ‌ماه افروختگی یا ابرماه رخ دهد. پدیده ابرماه زمانی رخ می‌دهد كه‌ماه كامل به‌طور همزمان در نقطه حضیض قرار داشته باشد.  

کد خبر 85733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha