کد خبر 85898
۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۹
روش های کنترل مصرف اینترنت‌

پرشین خودرو: علی‌رغم تلاش برای تغییر مصرف اینترنت به مدل غیرحجمی، همچنان مصرف صحیح حجم اینترنت، خصوصا برای کاربران موبایلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، اگرچه با تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت در حال حرکت از حجم‌های محدود به اینترنت غیرحجمی با سیاست مصرف منصفانه هستیم‌ اما همچنان مصرف صحیح حجم اینترنت، خصوصا برای کاربرانی که عمده مصرفشان اینترنت همراه است، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و کاربران هم به دنبال این هستند که به نحوی بر میزان مصرف خود کنترل داشته باشند.

بنابراین در حالی که یکی از دغدغه‌های کاربران گوشی‌های هوشمند استفاده از اینترنت و میزان مصرف آنهاست و برخی از کاربران ممکن است از مصرف بیش از اندازه حجم اینترنت خود شکایت داشته باشند و حتی برخی از شرکت‌ها و اپراتورها را به کم‌فروشی متهم کنند، مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این اعتراضات، به سرعت بالای اینترنت اشاره می‌کنند که ممکن است باعث شود کاربر تصور کم‌فروشی داشته باشد.

البته همواره یکی از دلایل مصرف بی‌رویه اینترنت در گوشی‌های هوشمند فعال بودن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه‌ی گوشی است؛ در حالی که ممکن است کاربر از این اپلیکیشن‌ها استفاده نکرده و یا به ندرت مورد استفاده قرار گیرند.

بنابراین توصیه‌ای که همواره از طرف مسئولان و کارشناسان برای جلوگیری از تصور حجم‌خوری داده می‌شود این است که این برنامه‌ها را غیرفعال کنید. بدین ترتیب با غیرفعال شدن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنتی که از آنها استفاده نمی‌شود یا به‌روزرسانی خودکار این برنامه‌ها، می‌توان تا حد زیادی مصرف اینترنت گوشی‌های هوشمند را کنترل کرد.

مسوولان درباره تصور حجم‌خوری اینترنت از طرف اپراتورهای ارائه‌دهنده معتقدند این اصطلاح تعبیر درستی نیست، زیرا اکنون تمام امور اپراتورها به شکل هوشمند صورت می‌گیرد و به شکل دستی نیست تا این امکان وجود داشته باشد که حجم مصرف مشترک تغییر کند. اما آنچه باعث پایان زودهنگام حجم بسته‌های اینترنت می‌شود، استفاده مشترکان از فایل‌های ویدئویی است که حجم اینترنت را با سرعتی بسیار بالا به پایان می‌رساند زیرا استفاده از فایل ویدئویی در تمام دنیا حجم پهنای باند بالایی را مصرف می‌کند.

به همین منظور سامانه‌هایی برای بررسی میزان مصرف کاربران اینترنت در حوزه‌های ADSL و اینترنت موبایل راه‌اندازی شده و در سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد؛ مشترکان از طریق این سامانه‌ها می‌توانند میزان دقیق مصرف خود را بررسی کنند و روی میزان مصرف خود کنترل داشته باشند.

همچنین هر یک از اپراتورها سامانه‌ای دارند که به واسطه‌ آن کاربران می‌توانند از طریق حساب کاربری خود به اطلاعات مختلفی از جمله ریزمکالمات و میزان مصرف و باقی‌مانده بسته‌های خود دسترسی پیدا کنند و میزان مصرف اینترنت خود را به‌طور دائم مورد بررسی قرار دهند.

علاوه بر این سه کد نیز در نظر گرفته شده که هر یک از اپراتورها آنها را اعلام کرده‌اند تا کاربران با وارد کردن آنها بتوانند میزان مصرف و باقی‌مانده خود را بررسی کنند. مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری #100* از اطلاعات اینترنت همراه سیم‌کارت همراه اول خود مطلع شوند؛ برای دریافت اطلاعات از اپراتور دوم یا ایرانسل هم کد #555* در نظر گرفته شده است. همچنین مشترکان رایتل می‌توانند با شماره‌گیری #144* اطلاعات مربوط به بسته‌های اینترنتی خود را به دست آورند.

کد خبر 85898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha