کد خبر 86204
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کاتالیست 82درصد تاکسی‌ها از کار افتاده

پرشین خودرو:نتایج گزارش ارزیابی اثربخشی پروژه تعویض کاتالیست تاکسی‌های شهر تهران نشان می‌دهد 82 درصد تاکسی‌های تهران دارای استاندارد آلایندگی یورو 2هستند و تعویض کاتالیست آنها یک ضرورت محسوب می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از همشهری،دراین مطلب آمده است: تردد تاکسی‌ها در معابر شهری با هیچ‌ یک از وسایل نقلیه دیگر قابل مقایسه نیست.این وسایل حمل ونقل عمومی براساس مطالعات معاونت ترافیک شهرداری تهران روزانه به‌طور متوسط 150تا 200کیلومتر تردد می‌کنند و به‌علت در اختیار داشتن مجوز تردد در همه محدوده‌های شهری، تمرکز بسیار زیادی در منطقه طرح ترافیک و محله‌های مرکزی تهران دارند.
بدین‌ترتیب پربیراه نیست اگر آنها را در کنار موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها، یکی از 3مسبب اصلی آلودگی هوای مناطق مرکزی شهر بنامیم.
از طرفی تعویض کاتالیست آنها، تنها راه جلوگیری از آلودگی هوای مناطق مرکزی شهر است. مدیریت شهری نیز در این‌باره همواره بر ضرورت تعویض کاتالیست آنها تأکید کرده اما هیچ‌گاه بودجه مؤثری برای این کار نداشته است.

*مصوبه مهم روز یکشنبه
روز یکشنبه در چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شد کلیه تاکسی‌هایی که نیازمند تعویض کاتالیست هستند توسط شهرداری تهران کاتالیست آنها تعویض شود. در جلسه گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا درخصوص منابع مالی این اقدام صحبت شد که با اختصاص 20 درصد از عوارض آلایندگی که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود موافقت شد تا علتی برای عدم‌تعویض کاتالیست تاکسی‌ها وجود نداشته باشد. بدین‌ترتیب شهرداری‌ تهران در کوتاه‌ترین زمان این کار را انجام می‌دهد. تعویض کاتالیست‌ها در قانون نیز ذکر شده و منابع مالی آن نیز پیش‌بینی شده است. مصوبه هیأت وزیران 19خرداد 95نیز آخرین شاهد بر این ضرورت است.
کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران بر لزوم تعویض کاتالیست تاکسی‌های تهران تأکید کرد. کلانتری در این‌باره به همشهری گفت: شهرداری باید درخصوص تعویض کاتالیست تاکسی‌ها اقدام لازم را انجام دهد. ضمنا رانندگان تاکسی وظیفه‌ای برای این کار ندارند و این کار باید توسط شهرداری انجام شود.

*عمر کم هر کاتالیست
هم‌اکنون حدود 50هزار تاکسی در تهران وجود دارند که باید برای آنها کاتالیست نصب شود یا به‌عنوان ناوگان فرسوده نوسازی شوند. مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این‌باره به همشهری گفت: کاتالیست قطعه‌ای است که با 60تا 80هزار کیلومتر کارکرد از رده خارج می‌شود و خاصیت کاهنده آلودگی را ندارد.
این قطعه در یک تاکسی نهایت یک سال و نیم کار می‌کند و باید بعد از این مدت تعویض شود. البته ما برخی تاکسی‌ها را هم داریم که فرسوده هستند و باید خود خودرو نوسازی شود و کاتالیست عوض کردن، دردی را دوا نمی‌کند. وی افزود: پارسال ما 11600مورد نوسازی تاکسی‌های تهران را داشتیم اما امسال گرفتاری‌های مختلفی در راه نوسازی پیش آمده و نسبت به پارسال روند نوسازی افت کرده است. از سویی ما از سال 93تاکنون 8600کاتالیست روی تاکسی‌ها نصب کرده‌ایم.
امسال هم با توجه به بودجه، هزار کاتالیست را نصب خواهیم کرد اما موضوعی که در مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا بدان اشاره شده این است که شهرداری خود این کار را انجام دهد. ولی با توجه به تعویض 1.5ساله کاتالیست همه تاکسی‌ها، این بودجه باید رشد بیشتری داشته باشد. در مورد امسال هم درحال انتشار آگهی مناقصه هستیم تا قطعه را تاکسیران عوض کند.
ابراهیمی درباره قیمت تمام شده سال گذشته کاتالیست‌ها گفت: هر قطعه با هزینه نصب حدود 600هزار تومان هزینه دارد. بدین‌ترتیب با توجه به بودجه موجود، باید دید در زمینه سیاست کاهش آلودگی هوا، دستگاه‌های متولی نقش خود را به‌درستی برای افزایش بودجه طرح تعویض کاتالیست‌ها ایفا کنند.

*کاتالیست 82درصد تاکسی‌ها از کار افتاده

نتایج گزارش ارزیابی اثربخشی پروژه تعویض کاتالیست تاکسی‌های شهر تهران که اردیبهشت 95منتشر شده، نشان می‌دهد 82 درصد تاکسی‌های تهران دارای استاندارد آلایندگی یورو 2هستند و تعویض کاتالیست آنها با توجه به عمر بالای 5ساله‌شان یک ضرورت محسوب می‌شود. کاتالیست بسیاری از تاکسی‌های آزمون شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به‌طور کامل از کار افتاده‌اند و عملا کاتالیست آنها توانایی خود در کاهش انتشار آلاینده‌ها را از دست داده است.
از سویی در بسیاری از کشورهای جهان قانونی به‌عنوان کاتالیست وجود دارد که طبق آن گارانتی کاتالیست برای خودروها ٨ سال یا ٨٠ هزار کیلومتر است. در ایران اما طبق قانون هوای پاک که تیرماه 96مصوب شد، عمر گارانتی کل خودرو به 2سال افزایش یافت اما همچنان کاتالیست در گارانتی لحاظ نمی‌شود و اگر ضرورتی برای تعویض هم احساس شود، باید از جیب مردم برود.

کد خبر 86204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha