کد خبر 86321
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

پرشین خودرو:یک منبع آگاه اعلام کرد عربستان در راستای حذف تدریجی یارانه های انرژی قیمت بنزین را تا ۸۰ درصد در اوایل سال آینده میلادی افزایش می دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از بلومبرگ انگلیسی، یک منبع آگاه در دولت عربستان سعودی که خواست نامی از او برده نشود، گفت: عربستان قصد دارد تا قیمت بنزین داخلی و سوخت هواپیما را در ماه ژانویه سال آینده میلادی افزایش دهد. این رویکرد با هدف حذف تدریجی یارانه های انرژی برای ایجاد اصلاحات در نظام اقتصادی و برقراری توازن در بوجه این کشور لحاظ می شود.

قرار است قیمت بنزین تا حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کند و قیمت سوخت هواپیما هم با توجه به قیمت بین المللی روند صعودی به خود گیرد. این منبع آگاه اظهار داشت: افزایش فزاینده ای طی چند سال آینده بر روی قیمت انواع سوخت از جمله نفت خام سنگین، گازوئیل و نفت سفید اعمال خواهد شد.

به استثنای سوخت هواپیما، قیمت ها تا سال ۲۰۲۳ میلادی به سطح بین المللی نخواهند رسید و انتظار می رود که این مهم تا سال ۲۰۲۵ میلادی محقق گردد. تعرفه های برق بطور مستقیم افزایش پیدا نخواهند کرد؛ اما قیمت سایر حامل های انرژی به تدریج افزایش پیدا خواهند کرد. البته وزیر اقتصاد عربستان که برنامه اصلاحات یارانه را بررسی می کند، در این باره اظهار نظر نکرده است.

عربستان سعودی برای اولین بار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی یارانه ها را کاهش داد؛ یعنی زمانیکه قیمت نفت ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و در هر لیتر ۰.۲۴ درصد دلار رشد پیدا کرد. برنامه جدید عربستان نشان از یک زمان بندی تدریجی برای برداشتن یارانه ها همزمان با تلاش دولت برای جبران تاثیر این اقدامات بر روی اقتصاد نه چندان سر حال این کشور است.

پیش از این مقامات رسمی عربستان اعلام کرده بودند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی در راستای چشم اندازه ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان که از آن بعنوان دوره «پسا نفت» یاد می شود تمام یارانه ها را بطور کامل حذف خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی کسری بودجه عربستان بدلیل کاهش قیمت نفت، به تقریبا ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید و این کشور را مجبور به کاهش هزینه ها کرد.

محمد الجادان وزیر اقتصاد عربستان در مصاحبه ای در ماه اکتبر گفته بود که قیمت بعضی از تولیدات داخلی انرژی که دارای یارانه هستند به سطح بین المللی افزایش پیدا خواهد کرد و مقامات سعودی برای ایجاد توازن در بودجه تا سال ۲۰۱۹ میلادی نباید عجله کنند تا مبادا رشد اقتصادی این کشور آسیب نبیند.

بر پایه این گزارش، وزیر کار و توسعه اجتماعی عربستان جزئیاتی را در مورد برنامه انتقال پول نقد که معروف به حساب شهروندی است، اعلام خواهد کرد. مقامات سعودی اعلام کرده اند که پرداخت ها با هدف جبران درآمد طبقه پایین و متوسط در عربستان برای اعمال اقدامات ریاضتی آغاز خواهد شد.

کد خبر 86321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha