درآمد سال 97 دولت از جرایم رانندگی چقدر است؟

پرشین خودرو:دولت پیش بینی کرده است که در سال آینده درآمدی برابر با سه هزار میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی به دست بیاورد.

به گزارش پرشین خودروبه نقل از خبرآنلاین، این درآمد که در اختیار نیروی انتظامی قرار خواهد گرفت در قانون بودجه سال گذشته برابر با 2 هزار و 800 میلیارد تومان پیش بینی شده بود.

آخرین آمارها نشان می دهد در حال حاضر نزدیک به 19 میلیون خودرو و 12 میلیون موتوسیکلت در ایران وجود دارد به این ترتیب جمع خودروها و موتوسیکلت ها 31 میلیون وسیله نقلیه را تشکیل می دهد .

بر این اساس به نظر می رسد طبق محاسبات صورت گرفته پیش بینی شده است به طور متوسط راننده هر وسیله نقلیه نزدیک به 100 هزار تومان جریمه تخلفات رانندگی را پرداخت کند. رقم دقیق سرانه مذکور برابر با 96 هزار و 774 تومان است. به این ترتیب در اثر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هر روز جریمه ای برابر با 8 میلیارد و 219 میلیون و 178 هزار تومان از سوی رانندگان پرداخت خواهد شد .

به نظر می رسد این بند درآمدی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده یکی از معدود بندهایی است که عدم تحقق درآمد پیش بینی شده آن می تواند نشان دهنده توسعه یافتگی کشور و بهبود وضعیت در حوزه حمل و نقل باشد.

میزان بالای جرایم رانندگی در ایران یکی از مهمترین معضلاتی است که در عرصه حمل و نقل به چشم می خورد.

در قالب لایحه بودجه همچنین پیش بینی شده است یک هزار و 600 میلیارد تومان نیز درآمد از محل جرایم معوق حاصل شود . این رقم در قانون بودجه سال 1396 برابر با یک هزار و 500 میلیارد تومان بود.

بررسی ها نشان می دهد عدم پایبندی به قوانین رانندگی یکی از مهمترین دلایل بالا بودن آمار تصادفات در ایران است . بالا بودن نرخ تصادفات فضاری شدید بر اقتصاد ملی و جامعه ایران وارد می کند . برخی محاسبات نشان از آن دارد که خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در ایران برابر با 6 درصد تولید ناخالص داخلی است .

کد خبر 86340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha