تحکیم روابط قطعه سازان و خودروسازان نتیجه برنامه مدیرعامل سایپا

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با توجه به سابقه جهرودی در صنعت قطعه سازی و تعامل خوب وی با قطعه سازان گفت: به عملکرد مدیرعامل جدید سایپا خوش بین هستیم و حضور نامبرده به تحکیم روابط بین قطعه سازان و خودروسازان کمک خواهد كرد.

 آرش محبی نژاد، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و تحلیل وضع كنونی صنعت خودرو كشور گفت: صنعت خودرو در حال حاضر در وضعیت بیم ها و امیدها قرار دارد؛ وضعیت پسابرجام خیلی از امیدها را زنده کرده است. حضور خودروسازان خارجی در كشور، امکان عقد قراردادهای بین المللی، گشایشی که در مراودات تجاری و بعضا" بانکی بوجود آمد و سیل حضور خارجی ها در کشورمان در عرصه خودروسازی و قطعه سازی از امیدهای صنعت خودرو به شمار می رود.
وی با اشاره به حضور شركت های خارجی در دو نمایشگاه قطعات و خودرو که اخیرا در تهران برگزار شد، اظهار داشت: شاهد حضور چشمگیر تولیدكنندگان و شركت های خارجی در این دو نمایشگاه بودیم كه اینها امیدهای صنعت خودرو است و نویدبخش آینده بسیار خوبی برای صنعت خودرو و قطعه سازی و صد البته برای مردم خواهد بود چون استفاده کننده نهایی محصولات، مردم هستند و رضایت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محبی نژاد تاكید كرد: برنامه 1404، آینده صنعت خودرو و قطعه سازی را به خوبی ترسیم کرده است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران در خصوص بیم ها در صنعت خودرو متذکر شد: اولین بیم صنعت خودرو، افزایش عمق ساخت داخل از 40 تا 70 درصد است که اگر در زمان خودش و با برنامه منسجمی انجام نشود بخش عظیمی از قطعه سازان کشور بیکار خواهند شد و البته قطعه سازان ما هم باید خیلی سریع خودشان را با تکنولوژی روز دنیا تطبیق دهند.
وی افزود: از دیگر بیم های صنعت خودروی کشور، وضعیت مالی تحمیلی به خودروسازان و به خصوص شرکت سایپا است که از گذشته زیان های انباشته ای ناشی از سرمایه گذاری های بی بازده بر روی دوش سایپا گذاشته شده است که بخشی از آن مربوط به موضوع بازار بورس و بخشی هم مربوط به سرمایه گذاری های فیزیکی بوده که بازدهی نداشته است.
محبی نژاد با اشاره به اقدامات شورای رقابت برای قیمت گذاری دستوری خودروها تصریح کرد: این مورد نیز مزید بر علت شد و زیان های زیادی را به سایپا و شرکت های زیرمجموعه آن تحمیل کرد. علاوه بر این تولید خودرو با اظهارنظرهای غیرکارشناسی در دولت قبل مانند؛پراید کیلویی چند؟ دچار سکته ناقص شده بود و تمامی این عوامل منجر به کاهش شدید تیراژ تولید خودرو شد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران افزود: با این شرایط در دولت یازدهم ورق برگشت و روند رو به رشد صنعت خودرو را شاهد بودیم و در سال 1395 تیراژ تولید خودرو به یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو رسید و هدف گذاری سال 1396، تولید یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو است که ان شاءالله محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: این انجمن برای كمك به صنعت خودرو پیشنهادهایی ارائه كرده است؛ طرح تکوین خودرو با مشارکت زنجیره تامین و طرح جبران کسری نقدینگی به روش های تخصصی غیرپولی از طرح های پیشنهادی این انجمن به خودروسازان كشور است.
محبی نژاد یادآور شد: سه کمیته این انجمن از دیرباز با سایپا همكاری داشتند كه شامل کمیته سیاستگذاری، کمیته فنی و کمیته مالی است كه تقویت عملکرد این کمیته ها در دستور کار انجمن صنایع همگن ایران است چون عملکرد این کمیته ها در دو سال اخیر متوقف شده بود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران گفت: چنانچه برنامه های تدوین شده در صنعت خودرو ضمانت اجرایی داشته باشند آینده صنعت قطعه سازی بسیار درخشان خواهد بود. سیاست های کلان صنعت خودرو و گروه سایپا سیاست های كاملی است منتهی باید به درستی اجرا شوند تا به بار بنشینند و عوامل محیطی مانع اجرای برنامه های صنعت خودرو نشوند.
وی خاطرنشان كرد: با انتصاب آقای جهرودی به عنوان مدیرعامل گروه سایپا و اولین اظهارنظر وی برای اجرای عدالت در پرداخت ها، پیام مثبت و روشنی برای قطعه سازان بوده است.
محبی نژاد با اشاره به اینكه پیش از این عدالت در پرداخت های قطعه سازان زیر سوال بود تصریح كرد: با نوید مهندس جهرودی که ضمن رعایت عدالت، پرداخت قطعه سازان تقویت خواهد شد، آینده قطعه سازانی که با گروه خودروسازی سایپا همکاری دارند امیدواركننده خواهد بود.
وی یادآور شد: در گذشته قطعه سازان مجبور بودند بخشی از منابع سرمایه گذاری ثابت را به تولید قطعات اختصاص دهند و چنانچه پرداخت های قطعه سازان عادلانه صورت گیرد، منابع لازم برای ارتقای تکنولوژی های ساخت داخل قطعات هزینه می شود و در نهایت به عمق ساخت داخل در صنعت خودرو کمک خواهد کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران تاكید كرد: با توجه به سابقه آشنایی و تسلط مهندس جهرودی به صنعت خودرو به خصوص بخش قطعه سازی و صحبت های وی در برقراری عدالت در پرداخت ها و تقویت قطعه سازان و همچنین برگزاری جلسات مشترک، امیدواریم که به زودی شاهد تحول در بخش قطعه سازی گروه سایپا باشیم و این گروه خودروساز با فعالیت های علمی، فنی و تدابیر اقتصادی با شتاب بیشتری در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: در تعامل همیشگی با سایپا هستیم و قطعه سازان به خصوص انجمن صنایع همگن قطعه سازی ایران نشان داده كه همواره پشتیبان سایپا هستند و این حمایت با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.

کد خبر 86352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha