خودرو ملی هنوز در کشور طراحی نشده است

پرشین خودرو:رئیس هیات مدیره شرکت تحقیقات موتور ایران (ایپکو) گفت: هنوز خودرویی ملی که به طور کامل در داخل کشور طراحی شده باشد، نداریم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا،سید مصطفی آقا میرسلیم' چهارشنبه در همایش ملی ایمنی خودرو در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان بیان کرد: قوه متحرکه (موتور) و کفی سمند که در سال 1380 رونمایی شد، از پژو می باشد و تنها بدنه این خودرو داخلی و مالکیت معنوی آن مربوط به ایران است که پنج سال طراحی و ساختش به درازا کشید.
وی با اشاره به آلاینده بودن خودروهای وابسته به سوخت های فسیلی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای طراحی و ساخت در داخل است و باید به طور کامل به این عرصه ورود کرده و به فناوری مسلط شویم وگرنه در چنین شرایطی اگر خودروهای آینده کشور هم برقی بشوند، تنها به ظاهر از سوخت های سنگواره ای (نفت و گاز) دور شده ایم.
رئیس هیات مدیره ایپکو در ادامه بیان کرد: نیروگاه های برق آبی در ایران کم است زیرا بیشتر برق مورد نیاز کشور از نیروگاه های حرارتی تامین می شود و اگر قرار بر تامین برق خودروها از این نیروگاه ها باشد، همچنان وابستگی به سوخت های فسیلی و سنگواره ای ادامه یافته و مسئله به لحاظ کلی تفاوتی نخواهد کرد.
او در ادامه در مورد فعالیت شرکت فرانسوی «سیتروئن» در ایران گفت: حضور این شرکت خودروساز از جنبه تولید و اشتغال خوب است اما کشور را به خودکفایی نزدیک نمی کند.
میرسلیم عنوان کرد: طراحی مشکل اساسی صنعت خودرو در کشور است و باید تلاش کنیم طی مراوده ها با خارج از کشور به گونه ای اقدام شود که دسترسی ما را به دانش فنی تقویت کند و امکان طراحی و اصلاحات لازم را در کشور و به متخصصان داخلی بدهد.
وی ادامه داد: خودروسازی بخش مهمی از صنعت کشور را تشکیل می دهد و بسیاری مشاغل وابسته این صنعت هستند و در چنین شرایطی اگر نتوانیم بر دانش روز مسلط شویم، برای همیشه وابسته به خارج خواهیم ماند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هم اکنون بخش کمی از صنعت خودروسازی کشور وابسته به طراحی داخلی است و با این حال پیشرفت های خوبی در زمینه قطعه سازی داشتیم که حتی بخشی از این محصولات به کشورهای خارجی نیز صادر می شود.
او افزود: خودرویی که در اختیار مردم قرار می گیرد باید از ایمنی لازم برخورد باشد و راننده و سرنشینان خودرو هنگام حادثه کمترین خسارت و آسیب را داشته باشند و این امر مهمترین مسئله صنعت خودروسازی کشور است.
میرسلیم بیان کرد: ایمنی خودرو در کنار حوادث، باید تا پایان عمر و حتی برای دوره بازیافت خودرو لحاظ شود تا کمترین خسارت را به محیط زیست وارد کند.
به گفته دبیر علمی همایش ملی ایمنی در خودرو، این همایش با هدف تبادل نظر علمی، فنی و ارائه آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی دانشگاهیان، سازمان‌ها و صنعتگران در زمینه ایمنی در خودروهای سواری سبک و نیز ارتباط علمی موثر و عملی بیشتر صنعت با دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد.
'حمیدرضا طباطبائی' ایمنی و استاندارد‌ها در سیستم شاسی و بدنه، سیستم تعلیق و تایرها، سیستم ترمز، سیستم فرمان، سیستم برق و الکترونیک، سیستم کیسه‌های هوا، سیستم کمربند، سیستم برق، اجزای داخلی و کنترل هوشمند مخازن خودروهای دوگانه سوز از جمله موضوعات مورد بحث در همایش یک روزه بود.
وی گفت: 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که 67 مقاله پذیرش و در همایش ارائه شد.
دبیر علمی این همایش ایمنی کیسه هوا، سیستم ترمز، ایمنی های کودک، عابر پیاده و سیستم های کمک ایمنی را از محورهای این همایش یک روزه عنوان کرد.

کد خبر 86370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha