افزایش اختیارات پلیس برای برخورد با فرسوده ها

پرشین خودرو: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرحی در مجلس تصویب شد که اختیارات پلیس برای جریمه و برخورد با موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده افزایش یابد و همچنین الزاماتی برای رعایت استاندارد در خودروسازان مشخص شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، ولی ملکی در گفت‌وگو ضمن اعلام این خبر گفت: عامل اصلی آلودگی هوای تهران وسائل حمل و نقل هستند.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در تولید  آلایندگی در تهران موثر هستند، گفت: یک سری عوامل طبیعی هستند مثل ریزگرد ها، یک سری عوامل خانگی هستند، بعضی از کارخانجات نیز هستند در داخل تهران یا اطراف تهران که سوخت مازوت یا گازوئیل مصرف می‌کنند که این ها هم آلودگی تولید می کنند اما؛ امروزه آن چیزی که به صورت شاخص در آلودگی تهران موثر است وسایل نقلیه موتوری اعم از موتور سیکلت ها، خودروهای سواری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها هستند.

وی افزود: در بین وسائل نقلیه نیز خودروهای فرسوده از عوامل اصلی تولید آلاینده در تهران هستند زیرا موتور این خودروها هیچ گونه استاندارد آلایندگی ندارد و به دلیل فرسوده بودن، موتورها روغن سوزی داشته و سوخت را به صورت ناقص می سوزانند. همچنین مصرف سوخت بیشتری دارند. امروزه خودوهایی ساخته شده که در هر 100 کلیومتر 6 تا 7 لیتر بنزین مصرف می کنند ولی خودروهای فرسوده تا 15 تا 20 لیتر مصرف دارند. علاوه بر این خودرهای فرسوده به دلیل تصادفات و خرابی های بیشتری که دارند باعث افزایش ترافیک هم می شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اقدامات مجلس برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفت: در مورد خودروهای فرسوده اخیرا طرحی در کمیسیون صنایع بحث شد و مجلس هم تصویب کرد که اختیارات پلیس برای جریمه و برخورد با موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده افزایش یابد و همچنین یک سری الزاماتی برای رعایت استاندارد هم مشخص شد تا خودروسازن موظف به رعایت آنها شوند.

وی ادامه داد: ما سال 84 قانونی را مصوب کردیم که سالیانه 400 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود ولی هیچ زیر ساختی نداشتیم برای خارج کردن آن تعداد خودرو و حتی محلی برای اسقاط خودرو فراهم نبود ولی به تدریج زیرساخت ها تا حدی ایجاد شده است.

ملکی گفت: یکی از عواملی که باعث خارج شدن بخشی از خودروهای فرسوده شده است مصوبه اسقاط در برابر واردات خودروهای خارجی مدل بالا بود که باعث شده است 300 هزار خودرو در سال اسقاط شود. اما از آن جایی که این مقدار کافی نیست نیاز به به کارگیری سازوکارهای جدیدی هم داریم.

کد خبر 86702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha