کد خبر 86798
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱

پرشین خودرو: رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه اصفهان در زمینه شناسایی گسل مسبب زلزله 21 آبان خبر داد و گفت: در این مطالعات دو گسل شناسایی شد که به نظر می‌رسد مسبب بروز این زلزله بوده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، دکتر همایون صفایی امروز در پنجمین همایش زمین‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران که در سازمان زمین‌شناسی برگزار شد، زمین لرزه 21 آبان سر پل ذهاب استان کرمانشاه را یکی از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های کشور توصیف کرد و افزود: بزرگای این زمین‌لرزه 7.3 بوده است.

صفایی به بیان وضعیت زلزله‌های تاریخی این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و زلزله‌شناسی 2 رخداد تاریخی برای این منطقه معرفی شده است.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان با بیان اینکه از سال 1900 تا 2017 زلزله‌های این منطقه از طریق دستگاه‌ها به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: زلزله‌های این منطقه غالبا با ساز و کار گسل شمالی – جنوبی و با شیب به سمت شرق بوده است.

وی اضافه کرد: در مطالعات خود اقدام به شناسایی گسل مسبب زلزله 21 آبان کردیم که برای این منظور از نقشه گسل‌های فعال در سال 84 از سوی پژوهشگاه بین المللی زلزله منتشر شده بود، استفاده شد.

به گفته وی، در این منطقه دو گسل «پیشانی کوهستان» و «گسل مرتفع زاگرس» بوده است.

وی مشکل اصلی عدم شناسایی گسل‌های این زلزله را عدم اطلاعات در این زمینه دانست و اظهار کرد: تاکنون هرگونه اظهار نظر در این زمینه بر اساس اطلاعات چند دهه قبل بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه در این مطالعات از اطلاعات استخراج شده از روش‌های سنجش از راه دور بهره بردیم، ادامه داد: از این روش توانستیم گسل‌های منطقه را شناسایی کنیم، به گونه‌ای که توانستیم گسلی به نام گسل F1 شناسایی کنیم که به نظر می‌رسد گسل اصلی مسبب زلزله 21 آبان بوده است.

به گفته وی، رخداد زلزله در گسل F1 که ما آن را نامگذاری کردیم، موجب تحریک گسل روستای سرپل ذهاب شده است.

صفایی ادامه داد: طول گسل F1، 60 کیلومتر است.

وی همچنین اضافه کرد: در این مطالعات ما نتایج به دست آمده را با تصاویر راداری تلفیق کردیم که نشان داد در محل تلاقی این دو گسل بیشترین جابجایی زمین رخ داده است.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان میزان جابجایی زمین در این زلزله را 90 سانتی‌متر دانست و ادامه داد: در این منطقه 550 زلزله با بزرگای 4 رخ داده است.

کد خبر 86798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha