به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترین ها، فهرست بندی بهترین انیمه های ژاپنی کار سخت و پردردسری است. علی رغم این که انیمه به لطف بیش از یک قرن نوآوری و تغییرات گسترده اکنون به یکی از داشته های باارزش فرهنگی دنیای سینما در قرن 21 تبدیل شده است اما هنوز تعریف کامل و واحدی برای آن وجود ندارد. از انیمه های پنج دقیقه ای اوتن شیموکاوا در سال 1917 تا انیمه های بلند دوران جنک جهانی دوم و انیمه های دنباله دار و جریان ساز دهه 60 تزوکا و سپس نوآوری های بی نظیر کارگردانانی نظیر میازاکی در اواخر نیمه دوم قرن بیستم، انیمه دچار تغییرات و فراز و نشیب های زیادی شده است.
12- شاهزاده مونونوکه (1997)
کارگردان: هایائو میازاکی
یکی از ویژگی های اصلی و ثابت انیمه های ساخت استودیو جیبلی و به خصوص هایائو میازاکی این است که در فیلم های آن ها هیچ شخصیت شرور واقعی و کاملی وجود ندارد. این ویژگی به طور ویژه در انیمه «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) که هفتمین فیلم میازاکی و شاید تاریک ترین آن ها باشد به وضوح دیده می شود. این فیلم داستان آشیتاکا، آخرین شاهزاده باقیمانده یک روستای شرقی کوچک را روایت می کند که هنگام دفاع از خانه و کاشانه خود در برابر یک گراز وحشی که روحی خبیث در آن حلول کرده زخمی می شود. زخم او بسیار کشنده و نفرین شده بوده به نحوی که هیچ درمانی برای آن پیدا نمی شود.
11- نیروی فضایی سلطنتی: بال های هونیامایس (1987)
کارگردان: هیرویوکی یاماگا
در سال 1987 یک استودیو انیمه سازی جدید ژاپنی با نام جایناکس سبک جدید و پرهزینه ای را در دنیای فیلم های انیمه و در مورد یک دنیای موازی بنا نهاد که در آن دو دولت که جنگ آن ها را ویران کرده بود سعی دارند که اولین طرفی باشند که پرواز فضایی انسانی را در یک جامعه صنعتی شده شکل دهند. بدین ترتیب این استودیو ساخت انیمه «نیروی فضایی سلطنتی: بال های هونیامایس» ( Royal Space Force: The Wings of Honnêamise) را با بودجه ی سرسام آور 8 میلیون دلار (برای آن دوران این هزینه برای ساخت یک انیمه بسیار زیاد و بی سابقه بود) را در دستور کار قرار داد. نتیجه کار یک شاهکار هنری دو ساعته بود که ظرفیت انسان برای شرارت و تفکر خلاقانه را به تصویر کشیده و یکی از پرجزییات ترین انیمه های تمام دوران از لحاظ بصری لقب گرفت، هر چند در گیشه شکست خورد.
10- نئو-توکیو (1987)
کارگردان: کارگردانان متعدد
فیلم انیمه «نئو-توکیو» (Neo-Tokyo) که ابتدا تحت نام «مانیه-مانیه: داستان های مارپیچ» (Manie-Manie: Labyrinth Tales) در واقع گلچینی از انیمه های کوتاه است که توسط تعدادی از شناخته شده ترین کارگردانان انیمه ژاپنی در دهه 80 قرن بیستم تولید شده اند: رینتارو، یوشیاکی کاواجیری و البته کاتسوشیرو اوتومو. بعدها اسم آن توسط استودیو منتشر کننده در سال 1989 تغییر یافت. در واقع هر کدام از قسمت های از این گلچین سینمایی داستان مجزایی دارد که بهترین قسمت در واقع آخرین بخش از آن است که توسط اوتومو ساخته شده است.
9- همسایه ام توتورو (1988)
کارگردان: هایائو میازاکی
انیمه «همسایه ام توتورو» (My Neighbor Totoro) نه تنها شناخته شده ترین و بهترین اثر میازاکی تا به امروز به شمار می آید بلکه باید آن را یک فیلم بی نقص خانوادگی دانست که هوس های کودکی را به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد. این فیلم با داستان جذاب، شخصیت های دوست داشتنی و آهنگ متن خارق العاده اش بیننده را به بند می کشد. داستان فیلم در سال 1958 رخ داده و داستان تاتسوئو کوساکابه که یک استاد دانشگاه است و دخترانش ساتسوکی و می را روایت می کند که به یک خانه قدیمی در حاشیه شهر نقل مکان می کنند تا به مادر خانواده نزدیک تر باشند؛ مادری که در حال بهبودی از یک بیماری بسیار طولانی است. در طول فیلم تماشاگران دنیا را از چشم این دختران می بینند که به دنبال موش های اطراف خانه افتاده و پس از گرفتنشان آن ها را در دهان موجوداتی عجیب قرار می دهند. این فیلم در مورد جادوی زندگی کودکانه و قدرت ساده ملاقات با دنیا با قلبی آکنده از عشق و دوستی است.
8- پاتلابور 2 (1993)
کارگردان: مامورو اوشی
7- آبی بی نقص (1997)
کارگردان: ساتوشی کان
فیلم «آبی بی نقص» (Perfect Blue) را باید یک انیمه واقعا بی نقص در سبک معاصر انیمه سازی دانست: یک تریلر ترسناک روانشناسانه و صادقانه اما مملو از نفرت، مخاطره و پیچیدگی سینمایی. این انیمه که از رمان یوشیکازو تاکیوچی در سال 1991 اقتباس شده داستان زنی به نام میما کیریگو را روایت می کند که یک خواننده بازنشسته است و می خواهد از شهرت خود برای تبدیل شدن به یک بازیگر سرشناس استفاده نماید. با توجه به فشارهایی که حرفه جدید به وی تحمیل می کند یک دسته قتل که گفته می شود توسط مامور میمای واقعی رخ می دهند اولین فیلم بزرگ او را با مخاطره مواجه می کند.
6- باد برمی خیزد (2013)
کارگردان: هایائو میازاکی
هایائو میازاکی در تمامی آثارش نشان داده که علاقه زیادی به مسئله پرواز دارد. بنابراین جای تعجب ندارد که در یازدهمین و آخرین انیمه خود تا به امروز با عنوان «باد برمی خیزد» (The Wind Rises) کاملاً روی زندگی یک مهندس پرواز به نام جیرو هوریکوشی و میراث پیچیده اختراعات او در ارتباط با هویت فرهنگی صلح طلب کنونی ژاپن بلکه در سطح شخصی بر روی زندگی شخصی خود میازاکی متمرکز شده است. داستان این که چطور مخترعان نمی توانند ساخته های دست خود را کنترل کنند در حالی که تمام وجود خود را در قالب آن ریخته اند. آخرین ساخته میازاکی را باید شاهدی هنرمندانه بر ظرفیت متناقض انسانی هم برای کارهای خلاقانه منتهی به رستگاری و هم تلاشی برای نابودی بشریت قلمداد کرد.
5- پاپریکا (2006)
کارگردان: ساتوشی کان
در میان آثار بی نقص سینمایی ساتوشی کان باید فیلم «پاپریکا» (Paprika ) را شاهکار او دانست که بر اساس رمانی نوشته یاسوتاکا سوتسوی ساخته شده که بهترین انتخاب برای نشان دادن استعداد شخصی و منحصر به فرد کان در کارگردانی بوده است. این فیلم داستان آتسوکو چیبا، روان درمانگری را روایت می کند که بر روی یک روش درمانی نوین و باورنکردنی کار می کند که در آن از دستگاهی خاص استفاده می شود.
4- شبح در پوسته (1995)
کارگردان: مامورو اوشی
شاید بتوان ادعا کرد که انیمه «شبح در پوسته» (Ghost in the Shell) نه تنها روی تحول فرهنگی و زیبایی شناختی انیمیشن در ژاپن تاثیر غیر قابل انکاری داشت بلکه سینمای علمی تخیلی قرن بیست و یکم را نیز تا حدود زیادی شکل داد. داستان این فیلم که از یک مانگای کلاسیک نوشته ماسامونه شیرو اقتباس شده است در نیمه های قرن بیست و یکم رخ می دهد، در جهانی که پر از ربات های انسان نمایی است که بدنی مصنوعی دارند و در شهر افسانه ای نیهاما در ژاپن زندگی می کنند.
3- گورستان کرم های شب تاب (1988)
کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
انیمیشن «گورستان کرم های شب تاب» (Grave of the Fireflies) داستان دلهره آور دو بچه است که زندگیشان پس از بمباران شهر کوبه در سال 1945 برای همیشه ویران می شود. این فیلم که بر اساس یک داستان زندگینامه ای نوشته آکیوکی نوساکا ساخته شده در مورد یک نوجوان ژاپنی به نام سیتا است که در اثر حمله ویرانگر هوایی نیروهای متفقین به شهر زادگاهش مجبور می شود از خواهر کوچکش مراقبت کند. اگر تمام تراژدی های این دو در فیلم را «وحشتناک و خوفناک» توصیف کنیم بدون شک نتوانسته ایم واقعیت ماجراهای دردناک این برادر و خواهر را به خوبی بازگو نماییم.
2- شهر اشباح (2001)
کارگردان: هایائو میازاکی
چه چیزی در فیلم «شهر اشباح» (Spirited Away) وجود دارد که آن را به یکی از بهترین فیلم های انیمه تاریخ و شاید بهترین آن ها تبدیل کرده است؟ فیلم قدرت و پشتکار یک زن جوان و تقلای روحی جامعه ژاپن در سطح شخصی و فرهنگی را در قالب داستانی عاشقانه و متفاوت به تصویر می کشد. فیلم داستان دختری نوجوان به نام چیهیرو را روایت می کند که در یک سفر عجیب و غریب در می یابد والدینش به خوک تبدیل شده اند و او تنها در خیابان ها پرسه می زند و می بیند که اطرافش از اشباح و توهمات پر شده اند.
1-آکیرا (1988)
کارگردان: کاتسوشیرو اوتومو
فیلم «آکیرا» (Akira) را باید بهترین فیلم انیمه تمام دوران دانست که از اولین بخش های مانگای اوتومو با همین نام اقتباس شده است. «آکیرا» پرهزینه ترین انیمه دوران خود به شمار می رفت که شوکی بزرگ را در صنعت انیمه سازی ژاپن ایجاد کرد. داستان این انیمه 31 سال پس از پایان جنگ جهانی سوم رخ می دهد که شهر توکیو در اثر یک انفجار بزرگ با خاک یکسان می شود و شهری نو جایگزین آن می گردد. دو شخصیت اصلی فیلم با نام های کاندا شوتارو و تتسو شیما عضو یک گروه موتورسوار هستند که زندگی آن ها در طی یک شب در حاشیه های شهر دچار تغییر می شود. در حالی که آن ها دشمنی عمیقی با یک گروه موتورسوار دیگر دارند در یک مبارزه گروهی، تتسو با یک بچه غیرطبیعی برخورد می کند و ناگهان در برابر چشم دوستانش شکل عجیب و غریبی با یک لباس نظامی به خود می گیرد.
در نهایت او ویژگی های خارق العاده ای پیدا می کند و در مسیر کشف واقعیت ماجرا حقیقتی تلخ مربوط به شهر برملا می شود. داستان این فیلم ریشه در فرهنگ ژاپن و المپیک 1964 توکیو دارد که در اوج موفقیت اقتصادی ژاپن گروهی از دانشجویان به تظاهرات پرداخته و گروه هایی را تشکیل دادند که از قوانین پیروی نمی کردند. این فیلم پیام های فراوانی دارد و بیش از همه استفاده از سلاح های اتمی و سرمایه داری را تقبیح می کند. این فیلم باعث شد که ژانر انیمه در دهه 90 قرن بیستم به یکباره در جهان شناخته شده و رشد چشمگیری داشته باشد.
نظر شما