محیط زیست در هفته‌ای که گذشت

پرشین خودرو: بی خبری کلانتری از آلوده‌ترین شهر ایران، عدم برنامه‌ریزی سازمان محیط زیست برای آلودگی، گلایه‌های مکرر مردم از افزایش غلظت آلاینده‌ها، کشته شدن پلنگ رودسر و ... از مهمترین اتفاقات محیط زیستی هفته بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، سازمان محیط زیست کشور نیز در آخرین هفته پاییز با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه شد که یکی از مهمترین آنها افزایش غلظت آلاینده‌ها و عدم توجه برخی مسئولان محیط زیست بود.

آلوده‌ترین پاییز در سالهای اخیر

پاییز 96 در حالی به پایان رسید که مردم هنوز از عملکرد نهادهای مختلف به‌ویژه سازمان محیط زیست در حوزه آلودگی هوا گلایه دارند و این انتقادات به‌ویژه در دوره اخیر این سازمان را بیشتر می‌دانند.

طی پاییز امسال ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نزدیک به 43 روز مهمان ساکنان تهران بودند و این وضعیت بسیاری از پایتخت نشینان را آزار داد. بنابر نظر کارشناسان، امسال مردم استان تهران و سایر کلانشهرهای صنعتی، آلوده‌ترین پاییز را در میان سالهای گذشته تجربه کردند.

تعطیلی چند روز دانش‌آموزان و اجرای مصوبات تکراری

دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در هفته‌ای که گذشت به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و سکون نسبی هوا و بنابر تمهیدات کارگروه آلودگی هوای استان تهران، خانه‌نشین شدند.

تعطیلات چهار روزه مدارس و مراکز تحصیلی موجب شد تا دانش‌آموزان در منازل بمانند؛ در این میان مصوباتی همانند اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، عدم فروش طرح ترافیک، عدم فعالیتهای عمرانی در استان و ... هم به اجرا درآمد.

تمامی تمهیدات و مصوبات اندیشیده شده تاثیرات آنچنانی بر کاهش آلاینده‌ها و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نداشت. مصوباتی از این دست در سالهای گذشته هم اجرایی شده و تا حدود زیادی اثر بخش نبوده است.

مدیریت عیسی کلانتری در آلودگی هوا!

عیسی کلانتری - رئیس سازمان محیط زیست این بار با صحبت درباره راهکار کاهش آلودگی هوا، همانند برخی عملکردهای گذشته خود در حوزه‌های مختلف، قلب مردم را با حرفهایش رنجاند.

وی در روز سه‌شنبه 28 آذرماه در اظهار نظری گفت: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟!

این ابراز نظر کلانتری در آلوده‌ترین روزهای سال موجب شد تا بسیاری مردم خواستار توجه بیشتر و راهکارهای مدیریتی مسئولان برای بهبود کیفیت هوا شوند.

بسیاری شهروندان نسبت به سخنان کلانتری انتقاد کرده و خواستار چاره‌اندیشی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و به‌ویژه استان تهران شدند.

تهران آلوده‌ترین شهر ایران شد

اما در آلوده‌ترین روزهای سال این استان تهران بود که گوی سبقت در اعداد ذرات معلق را از دیگر استانها ربود و در آخرین هفته پاییز آلوده‌ترین شهر ایران شد.

شاخص‌های دستگاههای سنجش کیفیت هوای مرکز کنترل و پایش محیط زیست در تاریخ بیست و نهم آذر ماه نشان داد که استان تهران آلوده‌ترین کیفیت هوا را در میان مراکز استانها داشت و مردم این منطقه در شرایط ناسالم برای همه افراد تنفس کردند.

شاخص ذرات معلق در تهران در همین روز 158، قم 148، تبریز 148، اصفهان، 142، ارومیه 140، اهواز، 135 و مشهد 110 گزارش شد و بیماران قلبی و ریوی در چنین شرایطی نباید در مراکز عمومی و آلوده تردد کنند.

بی خبری عیسی کلانتری از آلوده‌ترین شهر ایران

عیسی کلانتری همچنین روز چهارشنبه 29 آذرماه که تهران آلوده‌ترین شهر کشور بود در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: تهران آلوده ترین شهر کشور نیست و شهرهای اهواز، تبریز و ارومیه از تهران آلوده‌تر هستند.

اما این بی‌خبری و گریز رئیس سازمان محیط زیست از پاسخ مناسب به خبرنگاران نیز جای سوال دارد؛ چراکه آقای کلانتری یا از زیر مجموعه خود بی‌خبر بود یا اینکه اطلاعات نادرستی را از متولیان امر دریافت کرد.

در هر صورت این کش و قوس آلودگی هوا تا آخرین روز و آخرین ساعات پاییز نیز ادامه داشت تا اینکه ناپایداریهای جوی و وزش موقتی باد تا حدودی باعث بهبود کیفیت هوای تهران و کلانشهرها در نخستین روز دی ماه شد.

کشته شدن پلنگ رودسر «آروز»

اما اواخر وقت روز سه‌شنبه 28 آذرماه خبری بر روی خروجی خبرگزاریها مبنی بر کشته شدن پلنگ رودسر«آرزو» قرار گرفت.

هیچ یک از دوستداران محیط زیست باور نمی‌کردند که "آرزو" کشته شده باشد چرا که این حیوان چندی قبل در صحت کامل به شکار پرداخته بود.

در این میان محمد پور - مدیرکل محیط زیست گیلان اعلام کرد: ساعت 13 الی 13:30 عصر امروز سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای مبنی بر عدم تحرک این پلنگ دریافت شد؛ به محض دریافت گزارش عدم تحرک طولانی مدت، تیم‌های کارشناسی به مناطق جنگل‌های جواهردشت و سیاهکل‌رود رودسر اعزام شدند.

وی با اعلام اینکه تیم کارشناسی اعزام شده به‌وسیله ردیاب‌های دستی موفق به کشف لاشه پلنگ در جنگل‌های جواهردشت شدند گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه، پلنگ در درگیری با یک حیوان وحشی دیگر کشته شده است.

البته بنابر اظهارات مسئولان ذیربط تحقیقات کارشناسی در مورد علت مرگ همچنان دارد.

کد خبر 86839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha