خودروهای تاریخی صاحب پلاک ویژه می شوند

پرشین خودرو:رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز ارائه پلاک تاریخی به وسایل نقلیه تاریخی و عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون‌های FIA خبر داد.

به‌ گزارش پرشین خودرو، از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان اظهار کرد: صدور پلاک تاریخی برای وسیله‌های نقلیه تاریخی از سوی ”دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی“ آغاز شده و هم اکنون 700 دستگاه خودرو در انتظار کارشناسی پلیس راهور ناجا هستند.
وی اضافه کرد: با معرفی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به‌عنوان دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، طی یک ماه گذشته برای 41 دستگاه وسیله نقلیه که دارای ارزش تاریخی هستند، پلاک صادر و به مالکان آن‌ها تحویل داده شده است. همچنین 47 خودرو برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده‌‌اند.
مونسان ادامه داد: از میان حدود 2 هزار خودرویی که تاکنون درسایت دبیرخانه به آدرس www.icvc.taci.ir ثبت‌نام کرده‌اند، بیش از 300 دستگاه خودرو، مورد کارشناسی اولیه قرار گرفته‌اند.
وی در‌ خصوص فرآیند تصویب و پلاک‌گذاری خوردوهای تاریخی تصریح کرد: در این زمینه چند گروه کارشناس با دبیرخانه همکاری می‌کنند، یک گروه کارشناسانی که خودروهای تاریخی را بررسی می‌کنند، کارشناسانی از ناجا و گروه دیگر کارشناسانی که در کارگروه وسیله‌های نقلیه تاریخی، اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهند.
مونسان گفت: بعد از اتمام کار، این اسناد در قالب صورتجلسه و تأییدیه همراه با شناسه میراث‌فرهنگی، از طریق سازمان متبوع، به پلیس راهور ارائه می‌شود. در پایان فرآیند، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به صدور پلاک برای این خودروها اقدام می‌کند.
رئیس مجمع کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به تسریع روند واگذاری پلاک‌های تاریخی، گفت: روند صدور پلاک تاریخی با کمیت و کیفیت در حال انجام بوده و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکلی وجود ندارد.
وی درباره مزایای اجرای طرح صدور پلاک تاریخی برای خودروهای بالای 25 سال افزود: قرار بر این است که با صدور این پلاک‌ها، از خودروهای تاریخی به‌عنوان اشیایی ارزشمند صیانت و حفاظت شود و افزون بر حفاظت اصولی، از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و رالی‌های گردشگری، این خودروها به یکی از جاذبه‌های بصری و میراثی تبدیل شوند.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1389، تشکیل شد تا خودروهای ارزشمند و تاریخی پس از بررسی از‌سوی کارشناسان دبیرخانه متشکل از اعضای سازمان میراث‌فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط‌زیست، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حفظ شوند.
وی گفت: با توجه به اینکه مسئولیت دبیرخانه این کارگروه بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار است، مرجع رسمی انتشار اخبار این حوزه بر عهده سایت دبیرخانه، مستقر در کانون خواهد بود.
مونسان از عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون‌های بین‌المللی تاریخی FIA، معلولیت و قابلیت دسترسی FIA و شورای گمرکی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) خبر داد و افزود: در کمیسیون بین‌المللی تاریخی (CHI)، نمایندگان کلوپ‌های اتومبیلرانی و جهانگردی از 24 کشور عضو FIA به همراه نماینده فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی (FIVA) حضور دارند.
وی افزود: این کمیسیون مسئولیت بررسی وضعیت خودروهای تاریخی در کشورها و ارائه پیشنهاد به منظور شناسایی، نگهداری و استفاده از این خودروها را برعهده دارد و نتایج کار آن مستقیماً به سنای FIA گزارش می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور، در خصوص عضویت نماینده کانون در کمیسیون معلولیت و قابلیت دسترسی گفت: هدف این کمیسیون ارائه رهنمودها به رئیس و شوراهای جهانی FIA درباره استراتژی‌هایی برای ترغیب و تسهیل مشارکت در ورزش‌های خودرویی برای معلولان و همچنین نظارت بر پیشرفت و اجرای استراتژی برای حرکت قابل دسترس از جمله تأثیر افزایش سن بر جامعه است.
وی ادامه داد: رویکرد شورای گمرکی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) نیز شامل هدایت شبکه گمرکی FIA-AIT برای دستیابی به اهداف مورد نظر، ارایه پیشنهادات به کمیته برنامه‌ها (Programmes Committee) یا شورای جهانی اتومبیلرانی و جهانگردی (WCAMT) در خصوص تمام مسائل گمرکی مرتبط و حمایت از مدیریت FIA در موارد حضور آن‌ها در نهادهای بین‌المللی مربوطه از‌جمله سازمان ملل متحد است.

کد خبر 86915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha