خسارت ۱۲ هزارمیلیاردتومانی حوادث رانندگی به اقتصاد کشور

پرشین خودرو:تازه ترین آمار تلفات تصادفات رانندگی از کشته شدن بیش از 10 هزار نفر در هفت ماهه سال جاری حکایت دارد.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس تازه ترین گزارش پزشکی قانونی در هفت ماه سال 96 بیش از 10 هزار و 155 ایرانی جان خود را در تصادف از دست داده اند که از این میزان 7944 نفر مرد و 2211نفر زن بوده اند.
همچنین تصادفات رانندگی در هفت ماه فروردین تا مهرماه سال جاری بیش از 210هزار نفر مصدوم داشته است. این آمارها نشان می دهد تعداد مصدوما، نسبت به مدت مشابه سال قبل نیم درصد رشد داشته است. با این حال پرسش اینجاست که تلفات تصادفات رانندگی چه میزان خسارت مالی به اقتصاد کشور تحمیل می کند؟
بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی هر مرگ‌ و میردر تصادفات رانندگی چیزی حدود یک‌ میلیارد و 200‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند. با این حساب می‌توان گفت خسارت ناشی از مرگ‌ و میر در جاده‌های ایران در هفت ماه سال 96 حدود 12 هزارو 200 میلیاردتومان بوده است. بنابراین اگر این روند با همین رشد تا پایان سال ادامه یابد، میزان خسارت ناشی از تصادفات رانندگی تا پایان سال به بیش از 20 هزار میلیارد تومان خواهد رسیدکه این رقم 5‌ درصد تولید ناخالص ملی کشور را شامل می شود.
در حال حاضر در کشور 210‌هزار کیلومتر راه وجود دارد که سالانه بیشتر از 8‌ هزار میلیارد تومان هزینه‌ نگهداری‌ دارند. هزینه تلفات و همچنین خسارات مالی ناشی از تصادفات را هم اگر به این 8‌ هزار میلیارد اضافه کنیم، رقم بزرگی به دست می‌آید که از تصور خارج است.این درحالیست که در کشورتنها 9‌ هزار و 871 کیلومتر راه‌آهن به عنوان ایمن ترین وسیله حل ونقل، وجود دارد که سالانه حدود 2‌ هزار میلیارد تومان­ برای­­نوسازی و توسعه راه های ریلی کشور هزینه می شود. این رقم چیزی در حدود خسارت ناشی از مرگ‌ یک‌ هزار و 600 نفر یا تلفات یک ماهه تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور است.
بر این اساس اگر رقم خسارت سالانه مرگ ومیر ناشی از سوانح رانندگی در جاده‌های ایران را در نظر بگیریم، با این خسارت ظرف مدت دو سال می‌توان معادل همه­­­ خطوط ریلی موجود خط آهن ایجاد کرد. نباید فراموش کرد تلفات مسیرهای ریلی چیزی نزدیک به صفر است و توسعه ریلی را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری مهم برای کشور دانست. با این وجود شبکه ریلی کشور همچنان با کمبودهای مشهودی همچون نبود سرمایه‌گذاری کافی، خطوط ریلی فرسوده، نبود سرعت بالا، فرسودگی و قدیمی بودن ناوگان مسافری و از این قبیل مواجه است.
گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران رتبه 177 از میان حدود 190 کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب 1,4 در اختیار دارد. این درحالی است که در دنیا سالانه حدود 1.2‌ میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند که سهم ایران از این میان نزدیک 1.5‌درصد است.

کد خبر 86930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha