کد خبر 87140
۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
خودرو پاک مشکل آلودگی تهران را حل می کند

پرشین خودرو:اعضای شورای شهر تهران در راستای تحقق «مدیریت علمی شهر» در دیداری از دانشکده مکانیک دانشگاه فنی تهران درباره مراحل ساخت و ارتقاء خودروهای خورشیدی، با رئیس این دانشکده و دست اندرکاران ساخت خودروها نشستی را برگزار کردند و بر همکاری مدیریت شهری و دانشگاه در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت تاکید کردند.

به گزارش پرشین خودرو، اعضای شورای شهر تهران در راستای تحقق «مدیریت علمی شهر» در دیداری از دانشکده مکانیک دانشگاه فنی تهران درباره مراحل ساخت و ارتقاء خودروهای خورشیدی، با رئیس این دانشکده و دست اندرکاران ساخت خودروها نشستی را برگزار کردند.

الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورا به اتفاق سید محمود میرلوحی – رییس کمیته اقتصادی و محمد علیخانی- رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با حضور در دانشکده مکانیک دانشگاه فنی تهران در جریان مراحل ساخت خودروهای خورشیدی قرار گرفتند.

در ابتدای این نشست کارن ابری نیا، رئیس دانشکده مکانیک دانشگاه تهران و سرپرست تیم خودروی خورشیدی غزال ایرانی مراحل ساخت و ارتقا خودروهای برقی و خورشیدی را تشریح کرده و گفت: غزال3 از شمال تا جنوب ایران را طی کرد. تیمی منسجم از دانشکده های برق، مکانیک، طراحی صنعتی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اینجا فعالیت دارند.

وی با اشاره به این که سپس به فکر خودروهای تجاری و نسل4غزال افتادیم، افزود: به این خودرو 2+2 هم می گویند چون دو درب و چهار سرنشین دارد. این خودرو مانند خودروهای روز طراحی شده است. این خودرو هم قالب ریزی و ساخته شده است. در فرودگاه امام خمینی (ره) از این خودرو تست گرفتیم.

رئیس دانشکده مکانیک دانشگاه تهران با اشاره به این که هزینه های ما افزایش چشمگیری داشت، افزود: غزال1 را با 200میلیون تومان راه اندازی کردیم اما با افزایش دلار هزینه های ما هم افزایش یافت.

ابری نیا با بیان این که 13سال در این حوزه کار کرده و تجربه داریم، تاکید کرد: به همین دلیل پیشنهاد دادیم که محصولی برای استفاده در کلانشهرهای ایران ارائه کنیم که سبک، کوچک، کم مصرف و پاک است. این طرح جایگزین سوخت فسیلی، دونفره است و می تواند با دو موتور (بنزینی کم مصرف و برقی) کار کند. در خودروهای برقی موقع ترمز، موتور انرژی ترمز را جذب و به باطری می دهد تا باطری از این طریق شارژ شود و مصرف را بهینه می کند.

وی با اشاره به این که از دیگر طرح های، ما تعبیه سلول خورشیدی بر سقف خودروهای تولید داخل بود، گفت: این پیشنهاد را دادیم تا بخشی از انرژی خودرو به واسطه سلول های خورشیدی تامین شود. با این کار دینام حذف شده و 5 تا 10درصد مصرف سوخت و 17درصد آلاینگی کاهش می یابد. سازمان بهینه سازی این طرح را تایید کرد و حتی آن را روی یک خودرو هم اجرا کردیم اما به اجرای واقعی نرسید.

ابری نیا در پایان افزود: پیشنهاد ما سرمایه گذاری روی این خودروهای پاک است. فکر می کنیم با توسعه این خودروها می توان جوانان را به مبحث تولید آن کشاند و استارتاپ ها را تقویت کرد.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر پس از استماع فعالیت های دانشگاه تهران در حوزه خودروهای برقی و خورشیدی، گفت: به دلیل شرایطی که تهران دارد در جستجوی مواردی هستیم که بتوانیم آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهیم. فکر می کنم باید فاصله دانشگاه و علم را با بخش تولید و مدیریت کاهش دهیم. در دهه اخیر اتفاقاتی در حوزه صنعت رخ داد که از تکنولوژی های این چنینی سهمی نداریم. در سالهای پیش ما از کره جنوبی جلوتر بودیم و فکر می کردیم که می توانیم با ژاپن و... رقابت کنیم ولی متاسفانه فاصله ها زیاد شد و ما یک یا دو فاز عقب تر هستیم و به عنوان کشور مصرف کننده هزینه های زیادی را متحمل می شویم.

وی با بیان این که استفاده از خودروهای شخصی در ایران رواج دارد، افزود: باید تلاش کنیم تا فاصله علم و تکنولوژی کاهش یابد. چالش اول کلانشهرهایی مانند تهران آلودگی هوا و ترافیک است و باید حل شود.

میرلوحی با اشاره به این که من در حوزه بایودیزل ها فعال بودم، تاکید کرد: باید به سرعت این تکنولوژی را تجاری کنید. سال هاست ایده ای برای تهران مطرح است که می شود مزاع جنوب تهران را به سمت کشت سیب زمینی ترش سوق دهیم تا از نظر اشتغال و سلامت با مشکل روبرو نشویم، در عین حال با تولید سوخت سبز به حفاظت از محیط زیست کمک کنیم. این مباحث باید تجاری شود. متاسفانه با وجود نفت و سوخت فسیلی، استفاده از آن اقتصادی نیست اما با فرهنگسازی باید مصرف کننده را به استفاده از سوخت های سبز تشویق کنیم. فاصله بین دانشگاه، مصرف کننده و سیاستگذار باید کاهش یابد.

کد خبر 87140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha