کد خبر 87247
۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
نوسازی و رفع فرسودگی صنعت هوانوردی

پرشین خودرو:صنعت هواپیمایی با اجرای برجام، تحولی اساسی یافت و تحریم های این صنعت به صورت کامل لغو شد و شرکت های هواپیمایی توانستند با قراردادهای تجاری نیازهای خود را تامین کنند.

به گزارش پرشین خودرو به ایرنا، تحریم های یک جانبه علیه ایران سال ها تمام حوزه های صنعت، معدن، تولید و ... را تحت تاثیر قرار داد که صنعت هوانوردی نیز یکی از آنها بود زیرا شرکت های بزرگ هواپیماسازی دنیا نه تنها اجازه فروش نداشتند بلکه کارخانه های قطعه ساز نیز نمی توانستند قطعه های یدکی را به صورت آزاد به ایران بدهند و علاوه بر آن بازرسان کارخانه های هواپیماسازی نیز که موظف بودند در فاصله های زمانی مشخص به منظور ارتقای سطح ایمنی پروازها، هواپیماها را بازرسی ‌و تعمیر کنند، اجازه این کار نداشتند.

هر چند شرکت های هواپیمایی ایران در این سال ها با عوامل واسطه ای فعالیت هایی انجام می داد اما با مشکل هایی روبرو بود و خرید هواپیماهای دست دوم نیز نتوانست نیازهای صنعت هوانوردی را پاسخ دهد زیرا این کار آسیب های فراوانی به همراه داشت و علاوه بر کاهش میزان امنیت پروازها، باعث نگرانی مسافران نیز می شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تصویب و اجرای برجام، تحریم های صنعت هواپیمایی ایران به صورت کامل لغو شد و شرکت های هواپیمایی توانستند با قراردادهای تجاری نیازهای خود را تامین کنند که بارزترین آنها شرکت ایران ایر بود که در روزهای گذشته هفتمین هواپیمای72-600 ATRدر تولوز فرانسه به این شرکت تحویل داده شد.

این دستاوردها نشان می دهد که در آینده ای نزدیک صنعت هوانوردی از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار می شود.

در ادامه دیدگاه های کاپیتان «هوشنگ شهبازی» خلبان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را از نظر می گذرانیم:

**دولت یازدهم و صنعت هوانوردی
تحریم های یک جانبه مشکل هایی برای هواپیمایی ایران ایجاد کرد که اینها قابل حل بود اما شرایط داخلی و نگرش به صنعت هوانوردی باعث شد که این مشکل ها بسیار بیشتر شود. برای این صنعت نباید مدیران سیاسی انتخاب کرد بلکه باید افرادی متخصص برگزید که سیاستمدار هم باشند اما نباید منافع حزبی و گروهی در آن خیل شود. تحریم ها سبب شده بود که هواپیما به ایران فروخته نشود اما راه های زیادی وجود داشت که می توانستیم هواپیما تهیه کنیم که به سبب سیاست های خاص، این کار اجرایی نشد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش های محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه این دولت و دیگر سیاست مداران؛ این مشکل ها تا حدودی برطرف شد و توانستیم قراردادهایی در صنعت هوانوردی منعقد کنیم و باید این کار ادامه داشته باشد تا مانند دوره های قبل مجبور نباشیم هواپیماهای بی کیفیت که خسارت های فراوانی به کشور وارد می کند، تهیه کنیم. بنابراین با سیاست گذاری وزارت راه و شهرسازی و مدیران صنعت هواپیمایی این مشکل ها قابل حل شدن است تا بتوانیم در صنعت هوانوردی رونق ایجاد کنیم.

**نوسازی صنعت هوانوردی و توسعه توریسم
صنعت هوانوردی و توسعه گردشگری ارتباط متقابلی با یکدیگر دارند که در صورت رونق این 2 صنعت کشور به پویایی اقتصادی دست پیدا می کند. ایران از شرایط و ویژگی های بسیار برجسته ای برای جذب توریسم برخوردار است که در صورت توجه به آن می توانیم به توسعه پایدار دست می یابیم و این اتفاق هم با نوسازی در صنعت هوانوردی و خرید هواپیماهای جدید امکان پذیر می شود. یکی از مشکل هایی که کشور را تهدید می کند بیکاری است که اگر بخواهیم به آن پاسخ دهیم باید در وهله نخست با نوسازی صنعت هوانوردی شروع کنیم تا به رونق صنعت توریسم منجر شود.

**نوسازی صنعت هوانوردی و ایجاد اشتغال
نگرش به صنعت هوانوردی باید تخصصی شود و سیاستمداران از متخصصان این صنعت حمایت کنند و هیچ گاه منافع گروهی، حزبی و سیاسی در آن دخیل نباشد بلکه باید منافع ملی در اولویت قرار بگیرد. نوسازی در صنعت هوانوردی باعث توسعه پایدار می شود و این توسعه به رفع نیاز اکنون و آینده کشور می انجامد. برای نمونه با رونق صنعت هوانوردی ورود توریسم و گردشگر به داخل کشور افزایش پیدا می کند که این مهم خود باعث ایجاد اشتغال می شود زیرا با ورود هر 6 تن توریسم یک شغل به وجود می آید. بنابراین نوسازی صنعت هوانوردی منافع ملی را تامین می کند.

**قرارداد ایران ایر و شرکت «ای تی آر»
هفتمین هواپیما جدید در «تولوز» فرانسه تحویل ایران ایر شد و هشتمین هواپیما را نیز در حال تحویل گرفتن هستند. به سبب اینکه در گذشته با شرکت «ای تی آر» فرانسه قراردادهایی در این زمینه بسته شده بود نیاز به خدماتی مانند آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و ... در ایران وجود دارد اما این امکانات بستگی به قراردادی دارد که ایران ایر با فرانسه منعقد کرده است؛ یعنی اگر در قرارداد قید شده باشد شرکت فروشنده باید همه امکاناتی که نیاز است، به خریدار بدهد این کار انجام می شود. هر چند شرکت ای تی آر برای خریدارهای خود همه امکانات لازم را فراهم می کند. این هواپیماها که تهیه شده بسیار خوب و با ارزش است و امید می رود که بقیه اینها به کشور وارد تا در صنعت هوانوری رونق ایجاد شود.

**نوسازی و رفع فرسودگی صنعت هوانوردی
اگر همه قراردادهای هواپیمایی که در پسابرجام با شرکت های خارجی منعقد شده، اجرا شود مساله کمبود یا فرسودگی ناوگان هوایی که در سال های تحریم با آن روبرو بوده ایم به مرور زمان حل می شود. هر چند همه این مسایل با سیاست گذاری و مدیریت در حوزه صنعت هوانوردی ارتباط دارد و در سال های آینده هواپیماهایی که به لحاظ نگهداری مقرون به صرفه نیست از رده خارج می شود زیرا هواپیما تا 10 سال ابتدایی صرفه اقتصادی دارد و بعد از آن هزینه نگهداری و درآمدزایی آن یکی می شود هر چند با گذشت 20 سال از عمر آن هزینه ای نگهداری آن بسیار بیشتر از درآمدهایی است که به دست می آورد بنابراین فرسودگی صنعت هوانوردی ضررهای اقتصادی برای کشور به بار می آورد.

کد خبر 87247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha