پرشین خودرو:رییس انجمن قطعه سازان کشور درباره افزایش واردات امسال خودرو تصریح کرد: واردات باید مکمل تولید و نه در تقابل با آن باشد، بلکه باید سیاست مدیریت واردات کنترل شده و هدفمند باشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «محمدرضا نجفی منش» امروز (سه شنبه)  افزود: باید سیاست مدیریت واردات کنترل شده و هدفمند باشد تا بتوانیم از ابزار واردات برای توسعه صادرات و تولید داخل استفاده کنیم.
وی تاکید کرد تولید و واردات با یکدیگر همسو نیستند، با توجه به شرایط کلی کشور و میزان ارزی که نیاز دارد، اکنون میزان واردات از صادرات پیشی گرفته است و باید تلاش کنیم کمترین ارز از کشور خارج شود.
نجفی منش یادآوری کرد: بند 9 اصل 43 قانون اساسی، دولت ها رامکلف کرده است سیاست تولید را بر اساس تولید داخل بنا کنند و در این زمینه همه هم و غم رهبرمعظم انقلاب، رییس جمهوری و مجلس بر ایجاد اشتغال است؛ اشتغال جز با تولید میسر نمی شود و با واردات بی رویه اشتغالی در کشور به وجود نمی آید.

** مدیریت واردات
عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه نباید واردات را ممنوع کرد، اضافه کرد: می توان با اجرای سیستم های تعرفه ای و عوارضی برای کسانی که می خواهند به منظور استفاده های شخصی خودرو وارد کنند، وارد عمل شد؛ به این ترتیب درآمدهای دولت هم از این محل محقق شود.
وی توضیح داد: بر این اساس می توان با دریافت عوارض و تعرفه های بیشتر گمرکی میزان واردات را کنترل کرد.
نجفی منش با اشاره به لزوم ایجاد شرایط رقابتی برای تولیدات داخلی، خاطرنشان کرد: برای این کار، در وهله نخست باید نرخ ارز را واقعی کرد و نرخ سود بانکی را نیز در حد بین المللی پایین آورد تا تولید، رقابتی باشد؛ در این صورت نیاز به حمایت تعرفه ای نیز از بین می رود.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بیان داشت: امسال واردات خودرو نسبت به پارسال 26 درصد بیشتر شده و از طرفی تولید داخل نیز افزایش یافته است، بر این اساس در عمل کمبودی اتفاق نیفتاده است.
وی گفت: باید حد مشخصی برای واردات بگذاریم که آن هم توسط نمایندگان مجاز صورت گیرد تا از آن به عنوان اهرمی برای تولید داخل استفاده کنیم.
نجفی منش تاکید کرد: باید اولویت واردات با خودروسازان سرمایه گذار همانند رنو باشد.
وی اظهار داشت: بر اساس یک اصل اقتصادی، همیشه درآمد مقدم بر هزینه است و باید ببینیم چقدر درآمد ارزی داریم که بر اساس آن هزینه کنیم؟ وقتی ارز به حد کفایت نداریم یا برای موارد ضروری به آن نیاز داریم، لزومی به صرف آن برای کالای لوکس وجود ندارد.
این مقام صنفی، تشریح محدودیت ها و تصمیمات مدیریتی واردات خودرو را رای عموم مردم و وارد کنندگان مفید اریابی کرد و گفت: باید تصمیمات دولتی در این زمینه بویژه در موارد محدودیت های خودرویی و تعرفه زودتر به اطلاع عموم برسد تا کسی بابت سرمایه گذاری متضرر نشود.
وی تاکید کرد دولت در مواردی که واردکنندگان بخواهند خودروهای وارداتی را در داخل کشور گران تر به فروش برسانند، ابزارهایی در اختیار دارد؛ به این ترتیب که تا 80 درصد درآمدهای اتفاقی را می تواند به عنوان مالیات اخذ کند.
نجفی منش ادامه داد: معتقدم تعرفه باید عکس آن چیزی باشد که اکنون اعمال می شود و باید تعرفه بالا برای خودروهایی اعمال شود که در داخل کشور امکان تولید داریم و تا بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم.
گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از آغاز امسال تا امروز (بیست و هشتم آذر) 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و 559 میلیون دلار وارد کشور شد.

کد خبر 87283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha