قطعات خودرو باید شناسنامه دار شود

پرشین خودرو: در زنجیره تعمیرگاهی غیر مجاز یعنی تعمیرگاه های غیر رسمی که متعلق به خودروسازان نیست، قطعات خودرویی قاچاق و تقلبی به راحتی وارد و استفاده می شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: قاچاق قطعات خودرویی و واردات غیر قانونی به راحتی انجام می شود و در سطح شهر و در چراغ برق تهران توزیع می شود.
وی ادامه داد: قطعات قاچاق و غیر اصل معادل کل عدد واردات رسمی وارد بازار قطعات و لوازم یدکی ایران می شود که این رقم حدود 1.1 میلیارد دلار تخمین زده می شود وعدد واردات رسمی هم همین مقدار است.
محبی نژاد اضافه کرد: کالای قاچاق تعرفه گمرکی نمی دهد و ارزش افزوده ای هم از آن دریافت نمی کنند بنابراین نرخ فروش و توزیع در بازار یدکی بسیار پایین و برای خریدار مقرون به صرفه است.
وی با اشاره به ضربه واردات قطعات قاچاق به تولید داخلی گفت: مشکل اصلی این است که کالای قاچاق عمدتا بی کیفیت است و برای مصرف کننده نهایی می تواند تبعات جانی و مالی نیز در پی داشته باشد.
این قطعه ساز کشور یادآور شد: چنانچه این کالای بی کیفیت از مبادی رسمی وارد شود، می توان آن را ردیابی کرد و تامین کننده آن نیز قابل شناسایی خواهد بود. بنابراین اگر به دلیل مصرف آن مشکلی به وجود آید می توان کسی را بازخواست کرد اما در مورد کالای قاچاق این امکان وجود ندارد.
وی کنترل مرزها، شناسایی و ردیابی قطعات ورودی تا زمان مصرف را برای رفع مشکلات کالای قاچاق مهم دانست و خاطرنشان کرد: با این مهم می توان جلوی فروش و توزیع گسترده کالای قاچاق را گرفت و به این صورت زیان ورود کالای قاچاق بیشتر از سود آن می شود.

کد خبر 87637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha