کد خبر 87666
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
جاده‌ مرگ همچنان زندگی میگیرد

پرشین خودرو:عملیات اجرایی پروژه چهارخطه ازنا-شازند سال ۹۱ آغاز شده ولی شرایط خوبی ندارد و در این مدت پیشرفت فیزیکی آنچنانی نداشته است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل اایسنا، تکمیل نشدن این پروژه در حالیست که این جاده یکی از پرحادثه‌ و پرترددترین محورهای کشور است و خودروهای سبک و سنگین زیادی در آن تردد می‌کنند.

پروژه چهارخطه ازنا- شازند در حالی مدت‌ها تعطیل بوده که از آن به عنوان جاده مرگ یاد می‌شود و تعداد زیاد کشته‌ها که البته آمار ضد و نقیضی دارد، باعث شد تابستان امسال مردم این منطقه چند روز با تجمع آن را مسدود کنند که با حضور مسئولان و قول برای تعیین تکلیف بازگشایی شد.

یکی از تلخ‌ترین حوادث جاده ازنا- شازند مرداد امسال رخ داد و بر اثر تصادف یک دستگاه سواری ال‌90 و کامیون 6 نفر فوت کرد. حوادث زیاد در این محور بارها باعث شده که مسئولان برای حل مشکل پروژه قول‌ها بدهند اما هنوز پروژه شرایط مناسبی ندارد.

در سه سال گذشته پروژه تخصیص اعتبار نداشته است

علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان درباره این محور گفت: تعداد تصادفات این جاده مثل بقیه محورهاست و اینکه گفته می‌شود 800 نفر طی سال‌های اخیر در آن فوت کرده‌اند، صحت ندارد. طبق آمار راهداری، پلیس راه و پزشکی قانونی در چهار سال اخیر، 40 نفر بر اثر تصادف در این جاده فوت کرده‌اند. جاده کنونی مشخصات یک راه اصلی را دارد که تردد در آن انجام می‌شود و یک باند دیگر در دست ساخت داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه 35 کیلومتر این چهارخطه در استان ماست، اضافه کرد: حدود 20 کیلومتر تعیین تکلیف شده و در حال کار است و وضعیت 15 کیلومتر دیگر نیز در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 16 میلیارد تومان به پیمانکارهای این پروژه بدهی داریم، تصریح کرد: این محور با اینکه جزو طرح‌های ملی است اما ردیف ملی ندارد و جزو جداول پیوست بودجه است که در سه سال گذشته حتی یک ریال تخصیص هم نداشته است.

علیخانی افزود: در سال جاری 6 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی شده که امیدواریم تخصیص خوب باشد تا بتوانیم آن 20 کیلومتر شروع شده را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به پرسشی که با توجه به شرایط موجود چه زمانی چهارخطه ازنا- شازند تکمیل می‌شود؟ گفت: اگر پول کافی در اختیار ما قرار بدهند، می‌توانیم تا پایان سال 97 آن را تکمیل کنیم و این آمادگی وجود دارد.

صحبت‌های علیخانی در حالی عنوان شده که هرگز این پروژه تخصیص خوبی نداشته و معلوم نیست با شرایط موجود چه زمانی پول کافی برای تکمیل آن در اختیار راه و شهرسازی استان قرار خواهد گرفت.

دلیلی ندارد تمام جاده‌های استان لرستان چهارخطه‌ شوند

صادق مریدی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی لرستان گفت: 70 درصد تصادفات جاده‌ای در لرستان عامل انسانی است و متأسفانه رانندگان به علائم ایمنی راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها دقت نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: هر چند مردم باید از جاده ایمنی برخوردار باشند اما دلیلی ندارد تمام جاده‌های استان چهارخطه‌ شوند. باید تلاش کنیم سطح ایمنی بالایی را در جاده‌ها ایجاد کنیم اما به علت کمبود اعتبارات این مهم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

مریدی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود رانندگان با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی تصادفات را به حداقل برسانند، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی تا جایی که اعتبار و امکانات داشته در محور ازنا- شازند به کار برده و این محور هیچ معارضی ندارد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: علت تصادفات در این محور، ترافیک ماشین سنگین و سرعت غیرمجاز آنان به علت هموار بودن جاده و عدم آگاهی رانندگان به قوانین راهنمایی رانندگی است.

صحبت مدیر ساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی لرستان درباره اینکه "دلیلی ندارد تمام جاده‌های استان چهارخطه‌ شوند" جالب است و شاید از نظر وی تجهیز جاده‌ها و چهارخطه درست نباشد اما در ادامه رئیس پلیس‌راه لرستان، نظری مخالف وی دارد.

بهترین راه چهارخطه کردن است

سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس‌راه لرستان با بیان اینکه اکثر تصادفات این محور رخ ‌به‌ رخ هستند، افزود: متأسفانه اغلب تصادفات این محور مرگبار است و رخ ‌به ‌رخ بودن تصادفات برای رانندگان استرس و اضطراب ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: عرض کم جاده سبب می‌شود تا در هنگام رانندگی حوصله راننده سر برود و از کامیون‌ها سبقت بگیرند و از طرفی نبود شانه راه در این جاده سبب شده تا شاهد تصادفات رخ‌به‌رخ و حادثه‌آفرینی باشیم.

چغلوند تصریح کرد: با توجه به صاف بودن محور ازنا شازند کامیون‌ها از گردنه زالیو به سمت اراک استفاده نمی‌کنند بنابراین همین صاف و هموار بودن راه برای رانندگان کامیون انگیزه ایجاد می‌کند تا از این مسیر بیشتر استفاده کنند. این جاده میان‌بری به سمت اراک محسوب می‌شود، بنابراین برای ایمنی آن بهترین راه چهارخطه کردن است که باید عملیات اجرایی آن تسریع شود.

وی با بیان اینکه جاده ازنا- شازند برای مردم شهرستان الیگودرز و ازنا راه دسترسی بسیار خوبی است و بیشتر تردد آنان از این محور انجام می‌شود، افزود: این جاده برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده و علی‌رغم حضور فعال پلیس در این محور همچنان شاهد تصادفات هستیم.

چغلوند با اشاره به صاف بودن محور ازنا- شازند، خاطرنشان کرد: این جاده صخره و گردنه ندارد بنابراین چون نیاز به تونل ندارد هزینه زیادی ندارد و اگر دولت همت کند نسبت به خیلی از جاده‌های کشور زودتر اصلاح می‌شود.

پروژه چهارخطه ازنا- شازند روند خوبی ندارد

مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس درباره این پروژه به ایسنا گفت: حدود 36 کیلومتر این جاده در لرستان واقع شده که 18 کیلومتر آن را جهاد نصر آغاز کرده است. 2 قطعه‌ی سه و 6 کیلومتری دیگر به پیمانکارهای جدید واگذار شده و مابقی آن برای مناقصه رفته است.

وی با بیان اینکه 38 کیلومتر این پروژه در استان مرکزی است، افزود: عمده خطرات بین مؤمن‌آباد و ازنا بوده که نیاز است در روند تکمیل آن تسریع شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه عرض جاده کنونی این مسیر کم است، اضافه کرد: به‌علت تردد زیاد خودروهای سبک و سنگین تصادفات این جاده زیاد و با اینکه وعده‌های بسیاری داده شده اما هنور برای تکمیل خیلی زمان نیاز دارد.

چندین محور در لرستان وجود دارد که از آنها به‌عنوان "جاده مرگ" یاد می‌شود و در این راه از هم سبقت می‌گیرند. پروژه چهارخطه کردن این جاده‌ها در دست اقدام است اما معلوم نیست در مسیر "تکمیل" چه پروژه‌ای سریع‌تر از خط پایان عبور می‌کند!

اشتباه رانندگان در تصادفات همیشه وجود داشته و در این موضوع شکی نیست اما پروژه ازنا- شازند در چند سال گذشته شاهد حوادث ناگواری بوده و اگر سریع‌تر بحث چهارخطه شدن آن تکمیل نشود، بدون شک بازهم شاهد چنین حوادثی خواهیم بود.

کد خبر 87666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha