ایرانی ها چه زمانی به خودروهای برقی اطمینان می كنند؟

پرشین خودرو: سایپا قصد دارد در آینده نزدیك یك خط تولید با ظرفیت تجمعی حدود 40 هزار دستگاه را برای تولید خودروهای برقی در نظر بگیرد و در آن خودروهای پلت فرم های X200 و SP100 را تولید كند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به تازگی در خصوص تولید خودروهای برقی از سوی این گروه خودروسازی گفت: به زودی خودروهای ساینا و كوییك برقی در سایپا معرفی و عرضه می شود؛ ضمن این كه سایپا در آینده یكی از خطوط خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص خواهد داد.

تولید و مصرف خودروهای برقی از جمله برنامه هایی است كه در كشور ما طی چندسال گذشته جزو برنامه های دولت برای کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی اعلام شده و رسانه ها مطالب زیادی در این خصوص منتشر كرده اند و برخی از شركت های تولیدكننده خودرو همواره وعده هایی در مورد آن داده اند؛ واقعیت این است كه مصرف خودروهای برقی نیازمند برخی زیرساخت ها و زمینه ها است و خودروسازان به تنهایی قادر به اجرای این پروژه نخواهند بود.
با توجه به اینکه قیمت یک خودرو برقی بیشتر از یک خودرو بنزینی است، مهم ترین این موارد ایجاد مشوق و تسهیلات مناسب برای مشتری به منظور خرید و استفاده از این خودرو می باشد، همچنین یك خودرو برقی، نیاز به ایستگاه های شارژ دارد كه بر اساس تقسیم وظایف و شرح مسئولیت های صورت گرفته، باید توسط وزارت نیرو و شهرداری ها فراهم شود.
در زمینه تطبیق ساختار شبکه تولید و توزیع برق با خودروهای برقی در وزارت نیرو حرکت های مثبتی از جمله طرح فهام (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) انجام شده که باید با مطالعه میدانی مناسب و احداث ایستگاه های شارژ در سطح شهر و جاده ها تکمیل شود.
امروزه برقی سازی (Electrification) و از جمله تولید خودروهای برقی و توسعه استفاده آن به ویژه در كلانشهرها، ضمن كاهش مصرف سوخت، زمینه كاهش آلودگی منطقه ای هوا و انتقال آن به بیرون از شهرها از طریق استفاده از انرژی پاك را فراهم خواهد كرد و امکان مستقل كردن نحوه تولید از مصرف و مدیریت بهتر آن را برای دولت فراهم خواهد ساخت؛ این دستاورد را زمانی می توان بیشتر درك كرد كه وضعیت كنونی هوای كلانشهرهای كشور نظیر تهران، كرج، اصفهان، مشهد و ... را مدنظر قرار دهیم و به یاد بیاوریم كه هموطنان در این شهرها با چه مشكلات عدیده ای در این خصوص مواجه هستند.
در حال حاضر در سطح جهان، سه شهر توكیوی ژاپن، نیویورك امریكا و لندن پایتخت بریتانیا به سرعت در حال تبدیل شبكه حمل و نقل تاكسیرانی خود هستند و خودروهای برقی در این سه شهر به زودی به طور وسیعی جایگزین خودروهای برخوردار از سوخت های فسیلی خواهند شد؛ ضمن این كه براساس برنامه ریزی های صورت گرفته جهانی، كشورهای عضو گروه بیست یعنی 20 اقتصاد نخست جهان هم قصد دارند 20 میلیون خودروی برقی را تا سال 2020 در قالب طرح EV20 وارد شبكه حمل و نقل خود كرده و در مصارف شخصی و عمومی عرضه كنند.
در برنامه كلان دولت ایران هم تولید خودرو الكتریكی در دستور كار قرار دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شده به عنوان متولی تولید خورو در ایران، نسبت به اجرای این برنامه اقدام كند؛ یكی از مدیران سایپا در خصوص برنامه این مجموعه برای تولید خودروهای برقی، ضمن تاكید بر اظهارات چند روز قبل مدیرعامل این گروه در خصوص تولید خودروهای برقی می گوید: سایپا یك پلت فرم خودرویی به نام X200 دارد كه بر روی آن محصولاتی مانند تیبا، تیبا2، ساینا و كوییك را تولید می كند؛ در حال حاضر مراحل طراحی و ساخت نمونه های اولیه خودروهای برقی بر روی این پلتفرم به اتمام رسیده و متخصصان سایپا در حال بررسی فنی و آزمایش عملكرد این خودرو هستند؛ ضمن این كه نمونه های اولیه خودروی ساینا برقی هم در سایپا در حال تولید است.

 

برنامه سایپا برای تولید 40هزار خودرو برقی


رامین فرنیا با اشاره به این كه سایپا در حال طراحی یك پلت فرم خودرویی جدید مطابق آخرین استانداردهای روز دنیا با نام SP100 است، ادامه می دهد: پیش بینی های لازم برای طراحی و تولید خودرو برقی مبتنی بر این پلت فرم نیز صورت گرفته كه این كار در گام های اولیه با همكاری شركت های معتبر و صاحب تجربه اروپایی برای طراحی و تامین اولیه قطعات و سپس برنامه داخلی سازی و انتقال فن آوری آن با همکاری سازندگان داخلی انجام خواهد شد.
وی می افزاید: سایپا قصد دارد در آینده نزدیك یك خط تولید با ظرفیت تجمعی حدود 40 هزار دستگاه را برای تولید خودروهای برقی در نظر بگیرد و در آن خودروهای پلت فرم های X200 و SP100 را تولید كند و آمادگی تولید این محصولات را ظرف 18 ماه از تاریخ عقد قرارداد فروش آن به ارگانهای ذیربط اعلام كرده است؛ خودروهای متنوعی هم مشمول این طرح خواهند بود و قطعاً با پیشرفت این برنامه، سایپا خواهد توانست سهم مهمی از تولید این خودروها را در كشور و همچنین در سبد محصولات صادراتی از آن خود كند.
فرنیا در پاسخ به سوالی درخصوص بازاریابی مصرف این خودروها و شناسایی میزان علاقه مشتریان داخلی به خودروهای برقی هم می گوید: واقعیت این است كه تولید خودروهای برقی در تمام دنیا امری پرهزینه است و بهترین شركت های جهانی هم در فرایند و ایجاد زنجیره تولید این خودروها از كمك های دولتی بهره مند شده اند تا بتوانند بستر طراحی و ساخت آن ها را فراهم كنند و اگر دولت قصد دارد تولید و عرضه خودروهای برقی را در ایران جا بیاندازد، لازم است كه هزینه های مربوط به آن را نیز تقبل كند و خودروسازان را در اجرای این پروژه تنها نگذارد.
مدیر پروژه خودروهای برقی مرکز تحقیقات سایپا اظهار می دارد: گروه سایپا رایزنی های اثربخشی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده و برنامه خود در زمینه كمك دولت در بخش هایی نظیر خرید باتری خودروهای برقی به صورت لیزینگی، پرداخت وام و همچنین سایر مشوق های تولید را به همه ارگانهای ذیربط ارائه كرده و درصورت دستیابی به نتایج مدنظر، تولید انبوه خودروهای برقی شروع خواهد شد.
این اظهارنظرهای مدیر پروژه خودروهای برقی سایپا در حالی است كه وزارت نیرو قصد دارد با اجرای طرحی به نام طرح فهام یا فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی، عرضه سامانه كنتورهای هوشمند شارژ خودروهای برقی را در شبكه كشوری آغاز كند كه می توان آن را استارت دولت برای برنامه ریزی، مدیریت و تامین شارژ خودروهای برقی دانست و لازمه امكان مصرف خودروهای برقی در كشور به شمار می رود.
فراموش نكنیم درصورتی كه زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی در كشور فراهم شود، تولید این خودروها یك مزیت دیگر را نیز در اختیار مصرف كنندگان قرار می دهد و آن هم این است كه امكان تجهیز این خودروها به قابلیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای افزایش می یابد و مطابق با الگوهای جهانی، این تبدیل سوخت نیز برای مصرف كنندگان هزینه ای دربر نخواهد داشت.
می توان این گونه درنظر گرفت كه اگر، علاوه بر خودروسازانی مانند سایپا كه آمادگی خود را برای تولید خودروهای برقی اعلام كرده اند، سایر نهادها و ارگان های دخیل در این پروژه نظیر وزارت نیرو و شهرداری ها نیز بتوانند براساس زمان بندی های صورت گرفته به وعده خود عمل كنند، به زودی شاهد تولید انبوه و عرضه این خودروها در بازار خواهیم بود؛ در صورتی كه این همكاری ها رخ ندهد، نمی توان انتظار داشت مردم از این خودروها استقبال كنند زیرا استفاده از آن ها منوط به وجود زیرساخت های لازم به ویژه شارژرهای شهری و برق مورد نیاز است كه در حیطه مسئولیت های سایپا و دیگر خودروسازان نیست.
حال پرسشی كه به میان می آید این است كه مصرف كنندگان ایرانی چه آن هایی كه قصد دارند از خودروهای برقی برای مصارف شخصی استفاده كنند و چه سازمان های تاكسیرانی كه بنابر اظهارات مدیران آن ها، تصمیم دارند خودروهای برقی را وارد ناوگان خود كنند، چه وقت می توانند از فراهم شدن بستر شارژ این خودروها مطمئن شوند؟
آن ها زمانی از استفاده از این محصولات مطمئن خواهند بود كه جایگاه های شارژ این خودروها را همانند پمپ بنزین های كنونی در دسترس ببینند و مطمئن باشند كه می توانند بدون هیچ مشكلی برق مورد نیاز وسیله نقلیه خود را تامین كنند.
از همه این ها مهم تر آن است كه اساساً تا چه میزان می توان اطمینان داشت كه باتوجه به قیمت بالاتر خودروهای برقی نسبت به محصولات بنزینی، این محصولات در بازار با استقبال مشتریان روبرو شوند و خودروسازانی نظیر سایپا بتوانند نسبت به آینده تولید این خودروها و هزینه های مشمول آن مطمئن باشند؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم پاسخ عملی دولت و سایر نهادها برای این پرسش چه خواهد بود.

کد خبر 87866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آناهیتا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    0 0
    خیلی خوشحال شدم این مطلب رو خوندم و دیدم که ساخت و تولید خودروی برقی در حال برنامه ریزی و انجام شدنه ،شمارو بخدا فقط یکم تندتر آلودگی هوا داره نابودمون میکنه ،به عنوان یه شهروند پیشنهاد میکنم که برنامه ریزی جدیدی هم برای جمع آوری خودروهای قدیمی و بازیافت اونها بکنید لطفا و البته فروش خودروهای برقی بصورت وامهای بدون بهره یا کم بهره و جایگزین با خودروی قدیمی انجام بشه فوق العادست ممنون از شما