کد خبر 87870
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
روش رانندگی صحیح در جاده

پرشین خودرو: رانندگی با کمربند ایمنی یکی از مؤثرترین راهکارهای برقراری ایمنی در جاده است که تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان ها را نجات داده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس یزد، کمربند ایمنی، یک وسیله محافظتی مناسب جهت جلوگیری از جابه جایی ناگهانی سرنشین اتومبیل به دنبال توقف یا برخورد با مانع و یا افزایش شتاب ناگهانی اتومبیل در برخورد از عقب است.

بررسی‌ها نشان می دهد که استفاده از کمربند ایمنی صدمات جدی و مرگ و میر ناشی از برخورد داخلی با بدنه ماشین و یا پرت شدن به خارج از آن را 20 تا 25درصد کاهش می‌دهد.
استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از کمربند ایمنی و دیگر شرایط ایمنی در جاده مانند صندلی های ویژه کودک و صندلی های نگهدارنده ( بوستر Booster ) در خودرو از علل مهم مرگ و میر آسیب های ناشی از سانحه های جاده ای هستند .
کمربند ایمنی را ببندید، چه در جلو نشسته‌اید و چه در عقب ماشین، چه در مسافت‌های کوتاه درون شهری، و چه در مسافرت‌های بلند جاده‌ای.
بستن کمربند ایمنی 60درصد، کیسه هوای تعبیه شده در اتومبیل 25درصد و استفاده توام از آنها 85 درصد، احتمال آسیب‌های وارد شده به ناحیه فک و صورت را در هنگام تصادفات جاده‌ای کاهش می‌دهد.
آمارها حاکی است، مهم‌ترین علت نبستن کمربند ایمنی، آگاهی نداشتن گروه‌های مختلف مردم از خطرات مربوط به آن است.
بدیهی است اگر رانندگان و دیگر سرنشینان خودرو بدانند که مهم‌ترین علت مرگ و میر در تصادف « خون‌ریزی‌های مغزی»است و بستن کمربند ایمنی موثرترین عامل در جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر و خون‌ریزی‌های مغزی و مرگ و میر حاصل از آن است، بدون شک قانون استفاده از کمربند ایمنی را رعایت خواهند کرد.
باید توجه داشته باشیم که بسیاری از صدمات وخیم و مرگبار مغز و نخاع ممکن است ظاهراً با شکستگی استخوان جمجمه همراه نباشند، بلکه ضربه ابتدایی وارده به سر می‌تواند سبب صدمه به بافت مغزی و با کمی تأخیر باعث ورم مغز و خون‌ریزی و در نهایت سبب اختلال هوشیاری ، اغما و مرگ شود.
در هنگام تصادف فشار زیادی به ستون فقرات، خصوصاً ستون فقرات گردن وارد می‌شود، اگر فردی کمربند ایمنی نبندد ممکن است دچار شکستگی مهره‌ها، در رفتگی مفاصل بین مهره‌ای و یا خم شدن بیش از حد گردن به جلو شود.
سرعت زیاد و یا برخورد شدید 2دستگاه اتومبیل به یکدیگر گاهی به حدی سبب خم شدن گردن می‌شود که می‌تواند موجب شکستگی مهره‌های گردن شود،لذا بستن کمربند ایمنی با جلوگیری از شکستگی مهره‌های گردن از میزان مرگ و میر مصدومان و سایر اختلالات مربوط به آن خواهد کاست.
شکستگی مهره‌های گردنی می‌تواند موجب فلج دست‌ها و یا گاهی حتی فلج کامل دست‌ها و پاها و نیز افزایش احتمال مرگ و میر شود.
بستن کمربند ایمنی با جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر و دیگر نواحی بدن از صدمات مغزی، پارگی کبد و طحال و پرت شدن سرنشین یا راننده به خارج از اتومبیل و در نتیجه مرگ آنان جلوگیری می‌کند.
بستن کمربند ایمنی یک ضرورت انکارناپذیر است، زیرا طبق آمار موجود در برخی از کشورها از هر 100هزار وسیله نقلیه 340راننده یا سرنشین زندگی خود را از دست می‌دهند.
علت اصلی مرگ در یک سانحه رانندگی به بیرون پرت شدن راننده یا سرنشینان خودرو است، اگر فرد بر اثر تصادفات رانندگی به بیرون اتومبیل پرت شود، احتمال مرگ او پنج برابر افزایش می‌یابد.
دومین علت صدمات شدید و مرگ در سوانح رانندگی برخورد سر و بدن مصدوم با اشیای سخت از قبیل داشبورد، درها و سایر قسمت‌های اتومبیل است.
به این ترتیب بستن کمربند ایمنی سبب می‌شود تا فرد به بیرون از اتومبیل پرت نشود و از برخورد سرنشینان خودرو با اشیای سخت داخل اتومبیل جلوگیری ‌کند و به این ترتیب شانس بروز صدمات و مرگ و میر سرنشینان را کاهش می‌دهد.
باز شدن کیسه هوای خودرو در تصادف رانندگی، خطر آسیب های نخاعی را در افرادی که کمربند ایمنی نبسته اند، افزایش می دهد.
اکثر تصادفات رانندگی موجب می‌شود تا اتومبیل به‌طور ناگهانی متوقف شود و به همین دلیل صورت سرنشینی که در سمت راست و جلوی اتومبیل نشسته است به داشبورد برخورد کند.
این برخوردها اکثراً موجب نوعی شکستگی در صورت می‌شود که در آن یک‌سوم میانی صورت از جمله بینی و گونه‌ها به عقب جابه‌جا می‌شود.
در واقع اگر شدت ضربه زیاد باشد، سقف جمجمه کاملاً از قسمت‌های پایین صورت جدا می‌ شود.
این صدمات گر چه راننده را نیز تهدید می‌کند اما به جهت وجود فرمان اتومبیل، راننده به ندرت دچار این نوع صدمات می‌شود، اما احتمال شکستگی دنده‌ها و ضربه به جناغ سینه و در نتیجه قلب و ریه‌ها در رانندگان بیشتر است.
در حدود 65درصد رانندگان مصدومی که در همان صحنه حادثه جان می‌سپارند پارگی قلب وجود دارد. همه این موارد با بستن کمربند ایمنی تا حد زیادی کاهش می‌یابد، بستن کمربند هم توسط راننده و هم توسط سایر سرنشینان خودرو ارزش زیادی دارد.

کد خبر 87870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha