کجا و چگونه راننده مسابقات اتومبیل‌ رانی شویم؟

پرشین خودرو: در حال حاضر مسابقات اتومبیل‌رانی در ایران به چهار شکل سرعت (ریس)، رالی، مارپیچ(اسلالوم)، تپه نوردی(هیل کلایم) و امدادی برگزار می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، مسابقات اتومبیل‌رانی رقابتی مبتنی بر میزان مهارت رانندگی افراد است و بر دو اصل سرعت و کیفیت رانندگی استوار می‌باشد. مسابقات اتومبیل‌رانی در ایران به در دو شاخه کارتینگ و رالی برگزار می‌شود.
تمام مسابقات حرفه‌ای در کشور، زیر نظر فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران انجام می‌شود.
فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران در سال 1330 هجری شمسی تاسیس شد و تا به امروز پیشرفت‌های قابل توجهی در خصوص ورزش اتومبیل‌رانی ایجاد کرده است.
فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران در سال 1374 به صورت رسمی عضو سازمان بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) درآمد.
در حال حاضر مسابقات اتومبیل‌رانی در ایران به چهار شکل سرعت (ریس)، رالی، مارپیچ (اسلالوم)، تپه نوردی (هیل کلایم) و امدادی برگزار می‌شود.
برای اینکه بتوانید در مسابقات اتومبیل‌رانی شرکت کنید، می‌بایست ابتدا عضوی از باشگاه‌های موتورسواری و اتومبیل‌رانی باشید و در کلاس‌های آن‌ها شرکت کنید؛ همچنین فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران هر ساله لیستی از قوانین مسابقات اتومبیل‌رانی منتشر می‌کند که برای شرکت در مسابقات این فدراسیون، می‌بایست آن‌ها را رعایت کرده باشید.

قوانین فنی فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران
بر اساس قوانین وضع شده توسط فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران، هر شکل از مسابقات قوانین خاص خود را دارد اما اغلب قوانین منتشر شده مشترک هستند.
اولین و البته مهم‌ترین قانون شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی، داشتن گواهی‌نامه رانندگی است؛ البته در مسابقات کارتینگ حرفه‌ای گواهی‌نامه رانندگی عمومی ملاک نیست و فرد می‌بایست گواهی‌نامه شرکت در کلاس‌های کارتینگ را داشته باشد.
یکی از عمومی‌ترین قوانین وضع شده توسط فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران، استفاده از کلاه ایمنی در زمان شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی است؛ کلاه‌های ایمنی استفاده شده در مسابقات رالی می‌تواند از نوع ¾ و ½ باشد اما در مسابقات کارتینگ کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت باید کامل ( فک‌دار ) باشد.
بر اساس گفته کمیته رالی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، در مسابقات مارپیچ (اسلالوم) و تپه نوردی (هیل کلایم) همراه داشتن کمک راننده الزامی است.
بر اساس تعریف کمیته اتومبیل‌رانی از کمک راننده؛ افرادی که به عنوان کمک‌راننده در کنار راننده اصلی قرار می‌گیرند باید توانایی خواندن نقشه و علائم آن را داشته باشند و همچنین مانند راننده ملزم به بستن کمربند و پوشیدن کلاه ایمنی هستند.
همچنین بر اساس قوانین تعریف شده توسط فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی ایران، مسابقات سرعت (ریس) و رالی باید در کلاس‌بندی‌های متفاوت برگزار شود و هر خودرو بر اساس حجم موتور خود در کلاس مناسب قرار گیرد.

توانایی‌های لازم یک راننده مسابقات اتومبیل‌رانی
مسابقات اتومبیل‌رانی یک ورزش است و مانند مابقی ورزش‌های دیگر نیاز به مهارت‌ها و توانایی‌های خاص خود دارد.
اصلی‌ترین و مهم‌ترین مهارت در مسابقات اتومبیل‌رانی حرفه‌ای، برخورداری از تمرکز بالا است. رانندگان در مسابقات رالی و حتی کارتینگ، باید تمام حواسشان را بر روی نحوه رانندگی خود متمرکز کنند تا قادر باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین واکنش را نسبت به اتفاقات پیرامون خود نشان دهند.
باید این موضوع را در نظر گرفت که در مسابقات اتومبیل‌رانی کیفیت و نوع رانندگی افراد بسیار تاثیرگزار‌تر از سرعت اتومبیلشان است. یک راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی می‌بایست بداند چه موقع بهترین زمان برای شتاب‌گیری است و باید بتواند سرعت بالای خود را حتی در سر پیچ‌ها حفظ کند.
بسیاری از این مهارت‌ها قابل یادگیری در باشگاه‌های موتورسواری و اتومبیل‌رانی است و پیشنهاد می‌شود اگر مایل هستید به یک راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی تبدیل شوید، حتما در کلاس‌های این باشگاه‌ها ثبت نام کنید.

کد خبر 87922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha