بیشترین کشته را پراید و پژو می دهند

پرشین خودرو:سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا شنبه شب مهمان برنامه «فرمول یک» بود تا به سوالات او درباره آلودگی و ترافیک پاسخ بدهد.

به گزارش  پرشین خودرو،  سردار تقی مهری در ابتدا با بیان اینکه از ۲۰ آذر طرح زمستانی شروع شده و با هدف تسهیل رفت و آمد در سطح جاده ها تا ۲۰ اسفند ادامه دارد، گفت: سال گذشته بیش از ۳ هزار نفر جانشان را در فصل سرما از دست دادند که این تعداد خیلی بالا است و باید با برنامه ریزی درست و آموزش مردم این عدد را کاهش داد. مردم به تذکرات همکارانم که در سطح معابر مستقر هستند توجه کنند تا به سلامت تردد کنند.

وی افزود: در شرایط بارندگی و برفی سطح اصطکاک کاملا پایین می آید و شرایط با وضعیت عادی خیلی متفاوت است. زمین یخ زده است و توصیه ما این است که همیشه مردم با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا در شرایط لغزندگی خودرو فرمان پذیری داشته باشد.

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: علل وقوع تصادفات در زمستان پارسال را پیدا کردیم و بیش از ۲۲ درصد متوفیان به دلیل سرعت غیرمجاز جانشان را از دست دادند. همچنین انحراف به چپ یکی دیگر از دلایل مهم این تصادف بوده است. توصیه می کنیم در زمستان خودرو از نظر فنی سالم باشد و گرمایش لازم، سیستم چراغها، لاستیکها و برف پاک کن و زنجیر چرخ همواره چک شود.

سردار مهری با تاکید بر اینکه هموطنان حتما یک بار هم شده نحوه بستن زنجیر چرخ را تمرین کنند، یادآور شد: حتی اگر یک نفر هم جانش را در تصادفات از دست بدهد زیاد است. بعد از طرح ۲۲ بهمن همه همکاران من برای طرح نوروز آماده می شوند و ما در درون و بیرون شهر فعال هستیم و معمولا همکاران من تا ۱۵ فروردین آماده به خدمت هستند.

وی در پاسخ به این سوال علی ضیا که پول جریمه ها چه می شود، توضیح داد: برابر قانون این مشخص است و تمام دریافت جرایم مستقیما به حسابی که در خزانه داری کشور است واریز می شود. قانون هر سال مشخص می کند این پولها در کجا هزینه شود.

در ادامه ضیا گفت: چرا وقتی می گوییم پراید بیشترین کشته را می دهد، جلوی ساخت آن گرفته نمی شود؟ یا ماشینی با این قیمت برای قشر متوسط در نظر گرفته نمی شود؟ رییس پلیس راهور ناجا توضیح داد: موضوع تصادف از سه عنصر جاده، وسیله نقلیه و راننده تشکیل می شود. درباره خودرو ما در کشور استانداردهایی داریم که توسط دولت و شورای عالی استاندارد به دبیری وزارت صنعت و معدن و تجارت مشخص می شود. ما در کشورمان بیش از ۷ میلیون خودرو داریم و هر کدام از اینها در مقاطعی تغییراتی کرده اند. ما بیش از ۴۰۰ تیپ خودرو در سطح کشور داریم. اینها از نظر فنی درباره خودروها نظر می دهند و ما در کشور حدود ۵۱ استاندارد اعلام شده را بررسی می کنیم.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست هم برای خودروهای خارجی یورو ۵ و برای خودروهای داخلی یورو ۴ را در نظر می گیرد. اینها مواردشان را به پلیس اعلام می کند و پلیس این استانداردها را پیگیری می کند تا ببیند به دقت در کارخانه ها رعایت می شود یا نه. نصب ترمز ضد قفل و کیسه ایمنی هوا چک می شود.

سردار مهری تصریح کرد: استاندارد و کیفیت خودروها باید افزایش پیدا کند و استاندارد خودروها قرار است از ۵۱ به ۷۶ افزایش پیدا کند. بیشترین کشته را پراید و پژو می دهند که بیشترین تعداد خودرو در کشور هم همین مدلها هستند. این خودروها با سرعت ۸۰ هم خسارات جانی و مالی زیادی وارد می کنند اما خودروهایی داریم که با سرعت ۱۵۰ هم مشکلی ایجاد نمی کنند.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در سال ۹۴، ۲۷ هزار کشته و در سال ۹۵ با ۱۱ هزار نفر کاهش ۱۶ هزار کشته داشتیم اما یک نفر کشته هم زیاد است و با رفع نقاط حادثه ساز در جاده ها، تقویت آمبولانس هوایی و... باید این تعداد کمتر شود.

وی در پاسخ به سوال علی ضیا درباره طرح ترافیک توضیح داد: درباره طرح ترافیک باید بگویم تعداد خودروها رو به افزایش است. در سال ۸۴، ۷ و نیم میلیون خودرو داشتیم اما حالا ۲۰ میلیون خودرو داریم! اما معابر ما افزایش پیدا نکرده است! صبح ها حدود ۷۰ درصد خودروها، تک سرنشین هستند. در کشور بیش از ۱ میلیون خودرو سرخورده داریم در تهران بیش از ۴۷ درصد اتوبوس ها فرسوده هستند. عمر استفاده از اتوبوسها ۸ سال است.

سردار مهری ادامه داد: در تهران ۴ میلیون خودرو و ۳ میلیون موتورسیکلت داریم. در ۹ ماه گذشته ۱ میلیون خودرو جدید وارد چرخه ترافیک شده و بیش از ۱ و نیم میلیون نفر هم گواهینامه جدیدگرفته و وارد چرخه شده اند. اکنون بیش از ۳۸ میلیون فرد دارای گواهی نامه داریم که ۲۸ میلیون نفرشان فعال هستند.

وی اذعان کرد: باید خودروهای فرسوده از سطح شهر خارج شوند. مصوبه داشتیم که بعد از ۴۰ روز لغو شد، با ورود هر خودروی خارجی ۸ خودرو اسقاط شوند اما یک خودرو هم اسقاط نشده است.

رییس پلیس راهور ناجا در پایان گفت: نیروی انتظامی با خویشتن داری در روزهای گذشته بسیار عالی اقدام کردند، به ویژه همکارانم در راهنمایی و رانندگی و افتخار و برگه زرینی در نظام جمهوری اسلامی نیروی انتظامی در چند روز گذشته به جا گذاشتند.

کد خبر 87962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha