«سند چشم انداز» نیاز به استراتژی دارد

پرشین خودرو: برای دستیابی به مفاد سند چشم انداز، نیاز به استراتژی است و ما در این زمینه ضعف داریم.

امید رضا طالشیان کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: وقتی محصولی در یک کشور تولید شود و امکان صدور به خارج از مرزها را پیدا کند، یعنی به آن حد از تعالی رسیده است که غیر از مردم بومی، کشورهایی با فرهنگ و زبان دیگر هم مصرف‌کننده آن می‌شوند.
وی ادامه داد: وقتی شرایط صادرات فراهم شود و جمعیت بیشتری مخاطب کالا قرار بگیرد یعنی آن کالا، خدمت یا صنعت، قدرت بیشتری کسب می‌کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: طبق فرمول‌های اقتصادی، صادرات منجر به ورود سرمایه به کشور تولیدکننده می‌شود. در مقابل واردات نسبت‌به ارزش پول و جایگاه اقتصادی کشور واردکننده، به خروج سرمایه می‌انجامد.
وی در خصوص بحث صادرات خودرو و ضعف کشور در این حوزه نیز گفت: در این رابطه در صنعت خودرو نگاه‌های مختلفی وجود دارد. اول اینکه باید علت‌یابی شود که چرا ما نتوانسته‌ایم یا نمی‌توانیم در این صنعت صادرات داشته باشیم.
طالشیان افزود: این موضوع را تا حد زیادی می‌توان با دانش صادرات مرتبط دانست. طبق آنچه در تعاریف آمده، برای عملکرد حرفه‌ای و حضور در بازارهای صادراتی وجود چند شاخص الزامی است از جمله اینکه ابتدا باید دانش کافی در امر صادرات وجود داشته باشد و متخصص یا تیم متخصصان در این حوزه باید فعالیت داشته باشند. پس از آن توانایی، عرضه محصول یا کالای متمایز منطبق با نیاز بازارهای هدف به عنوان مهم‌ترین قسمت ماجرا و پیش‌نیاز موارد دیگر است. همچنین تاکید ویژه بر تولید کیفی و رقابتی به جای تولید انبوه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که یک کشور اول باید صادرکننده باشد و بعد بتواند خودرو صادر کند، تصریح کرد: ما در کشور هزاران کالا داریم که می‌توانیم درباره ناموفق بودن صادرات آنها صحبت کنیم که یکی از آنها خودرو است.
این کارشناس اقتصاد و صنعت گفت: خودرو کالایی است که از حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ قطعه تشکیل شده و همین باعث پیچیدگی این محصول می‌شود. صنایع و کالاهای مختلفی در کنار هم قرار می‌گیرند تا خودرو به‌عنوان محصول نهایی تولید شود. گردش اقتصادی قدرتمندی در صنعت یک کشور ایجاد می‌کند، بر اشتغال‌زایی تاثیرگذار است و از نگاهی دیگر می‌توان آن را یک محصول هنری دانست.
وی خاطرنشان کرد: در ارزیابی فعالیت کشورهای مطرح در زمینه صادرات خودرو مشخص می‌َشود خودرو از لحاظ زمانی در میان ۱۰ کالای اول صادراتی آنها قرار نداشته است. این موضوعی است که در کشور ما به آن توجه نمی‌شود.
طالشیان با اشاره به اینکه از زمان ایجاد رقابت کشور ما نتوانسته است در حوزه صادرات موفق باشد گفت: ما در حوزه محصولات خاص مثل زعفران و پسته که محصولات بومی کشور خودمان هستند نیز نتوانسته ایم به بازار مناسبی برای صادرات دست پیدا کنیم چطور می‌توانیم از صادرات کالایی بگوییم که این همه پیچیدگی و مساله بر سر راه آن نهفته است؟
وی با اشاره به این موضوع که برای موفقیت در صادرات باید موضع صادراتی داشته باشیم افزود: موضع صادراتی به این معناست که تکلیف دولت، تولیدکننده و صادرکننده مشخص باشد و سیاست گذار و قانون‌گذار بر پایه اصول منجر به صادرات برنامه‌ریزی کنند و اجرای این سیاست‌ها و قوانین تحت نظارتی دقیق و درست انجام شود. یعنی تولیدکننده و صادرکننده بتوانند بازاریابی کرده، پتانسیل‌های جدید بیابند و روی بازارهای جدید کار کنند و سازمان‌های متولی هم باید کار خود را درست انجام دهند.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو در مورد سند چشم انداز خودرو اظهار داشت: کسی که این سند را طراحی و ابلاغ کرده یک ایدئولوگ بزرگ و فهیم بوده و نگاه کلان درستی دارد. اما رسیدن به مواد سند، نیاز به استراتژی دارد و ما در این زمینه ضعف داریم. اگرچه زمان‌بندی تعیین‌شده این سند هم بسیار خوب است. چون با توجه به سرعت تحولات تکنولوژی در دنیا تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت، کره‌ای‌ها در مدت ۱۲ سال به اهداف مد نظر خود رسیدند و چینی‌ها در زمانی کمتر از این. بر این اساس نمی‌توان ۴۰سال صبر کرد. جایی باید تصمیم بگیریم و مهلت دقیق مشخص کنیم و بر اساس آن یک استراتژی درست را در نظر بگیریم.

کد خبر 88072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha