تاکسی‌های اینترنتی؛ عامل تشدید یا تعدیل آلودگی هوا؟

پرشین خودرو: ویژگی‌هایی مانند تماس امن و سفر اشتراکی، راه‌حل‌های جدید شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین برای حل مشکلات نقض حریم خصوصی و بحران‌های مربوط به آلودگی هوا هستند که شاید با استفاده از آنها بتوان راهی برای حل بخشی از این بحران‌ها یافت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، پلیس فتای پایتخت هفته گذشته توصیه‌هایی به شهروندان درباره استفاده از خودروهای حمل‌ونقل اینترنتی کرد. پلیس فتا از شهروندان خواست حتی‌الامکان از شماره تلفن اصلی خود برای ثبت‌نام در نرم‌افزارهای آنلاین حمل‌ونقل اینترنتی استفاده نکنند؛ اطلاعیه‌ای که نشان‌دهنده‌ی حساسیت پلیس فتا و مشتریان شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی نسبت به حفظ حریم خصوصی‌شان است. حساسیتی که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی در جامعه روزبه‌روز افزایش یافته است.

همین حساسیت شرکت‌های حمل‌ونقل را بر آن داشته که امکانات و استانداردهای خود را در راستای حفظ حریم خصوصی مشتریان افزایش دهند و روی راهکارهای ارتقای امنیت مسافران کار کنند. تا جایی که به استارت‌آپ‌های ایرانی مربوط می‌شود، شرکت‌های پرقدرت‌تر سعی کرده‌اند با اصلاح دستورالعمل‌های جذب راننده و ایجاد امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات راننده و سفر از سوی مسافر، امنیت خود را تا حد امکان ارتقا دهند.

سامانه حمل‌ونقل آنلاین اسنپ در یکی از آخرین اقدامات خود با هدف بالا بردن امنیت سفر و کاهش دغدغه‌های ناشی از درز اطلاعات فردی راننده و مسافر اقدام به اجرای طرح «پنهان‌سازی شماره تماس‌ها» یا «تماس امن» کرده که با همکاری یک شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به مرحله اجرا درآمده است. تماس امن به صورت پایلوت در مشهد اجرایی شده و بعد از آن به شهرهای اراک و ارومیه راه پیدا کرده است.

طبق گفته مدیران اسنپ، این طرح به زودی به کلیه ۱۶ شهر تحت پوشش این سرویس تسری خواهد یافت. ژوبین علاقبند -نایب‌رئیس هیئت‌مدیره اسنپ- تصریح می‌کند این برگ جدیدی در کارنامه اسنپ برای ارتقای رضایتمندی مشتری و بالا بردن ضریب امنیت خدمات این شرکت برای راننده و مسافر است.

تاکسی‌های اینترنتی؛ عامل تشدید یا تعدیل آلودگی هوا؟

موضوع حریم شخصی مسافران تنها مسئله‌ای نیست که دامن شرکت‌های اینترنتی را گرفته است. اختلاف نظر پیرامون تاکسی‌های اینترنتی با موضع گیری اخیر شهرداری تهران که این استارت‌آپ‌ها را عامل تشدید آلودگی هوای پایتخت خواند وارد دوره جدیدی شده است. محسن‌پور سید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران هفته گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها انگشت اتهام در مساله آلودگی هوا را به سوی تاکسی‌های اینترنتی نشانه رفت، اگرچه اظهارات بعدی او گواهی بر این وضعیت بود که اختلاف نظر اصلی بر سر سازوکارهای نظارتی و اصرار شهرداری بر کنترل عملکرد تاکسی‌های اینترنتی است.

البته ادعاهایی چون نقش شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی در تشدید آلودگی هوای کلان‌شهرها مورد تامل است، زیرا به هر حال تقاضا برای تاکسی و پیک در شهرها حجم تقریبا ثابتی دارد و اگر این تقاضا از طرف شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی بر آورده نشود از راه‌های دیگر برآورده خواهد شد. این در حالی است که تاکسی‌های اینترنتی در کشورهای توسعه‌یافته چنان جایگاهی پیدا کرده‌اند که از حمایت‌های دولتی برخودار هستند. این شرکت‌ها درآمد تاکسیران‌ها را بالا برده، هزینه‌های مشتریان تاکسی را کاهش داده و به دلیل جلوگیری از گردش بی‌هدف تاکسی‌ها به کاهش آلایندگی هوا کمک شایان توجهی کرده‌اند.

استارت‌آپ‌ها در آن سوی آب‌ها برای کاهش هزینه مشتریان به دنبال جا انداختن استفاده اشتراکی مسافران هم‌مسیر از یک خودرو هستند که طبعا حجم تردد خودروها را در شهر کاهش می‌دهد. در همین راستا نیز چندی پیش ژوبین علاقبند، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره اسنپ در نشست با سورنا ستاری -معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- خبر از راه‌اندازی سرویس سفر اشتراکی اسنپ در آینده نزدیک داد. در نهایت از تماس امن تا سفر اشتراکی، به نظر می‌رسد با وجود مشکلات و بحران‌های موجود، شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین در پی یافتن راه‌حل‌های تازه‌اند.

کد خبر 88166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha