ضرورت تأمین ریل آهن با اتکای به تولید داخلی

پرشین خودرو: توسعه خطوط ریلی در تسریع فرآیند شکوفایی اقتصادی نقش بسزایی دارد، امری که حصول آن، مستلزم خودکفایی در تولید و عرضه آن است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه ، سابقه احداث و راه اندازی خطوط ریلی و راه آهن در ایران از قدمتی 80 ساله برخوردار است.

حمل و نقل یکی از ارکان اصلی توسعه در هر کشور و جامعه ای محسوب می شود و برای ارزیابی و برآورد دقیق از میزان شکوفایی و پیشرفت هر کشوری شاخص های متعددی مد نظر قرار می‌گیرد که یکی از آنها، مشمول حمل و نقل می‌شود.

حمل و نقل معطوف به عرصه های گوناگونی همچون دریایی، هوایی و زمینی می‌شود که در بخش زمینی یکی از بخش های حائز اهمیت و اساسی به حمل و نقل متکی بر خطوط آهن و یا همان ریل باز می‌گردد.

علی روح الامین کارشناس مسائل اقتصادی با بیان لزوم توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل ریلی در کشور اظهار کرد: این امر،در سند چشم انداز 1404 کشور نیز لحاظ شده و با عنایت به ماموریت تعیین شده در این خصوص، انتظار می رود با توجه هر چه بیشتر راهکار های تحقق این امر خطیر مورد تبیین قرار گیرد و در فرآیند اجرا نیز عنایت فزآینده تری به این مقوله تعیین کننده شود.

وی افزود: انتظار می رود در شرایطی که در سند چشم انداز 1404 بر ضرورت توسعه 15 هزار کیلومتری خطوط آهن تاکید شده؛ انرژی هر چه بیشتری برای تحقق و حصول این امر لحاظ شود و آنچنان که مسئولان و دستگاه های ذی‌ربط بر ضرورت توسعه خطوط ریلی تاکید می ورزند به همان میزان بستر تزریق و تخصیص اعتبارات هر چه بیشتر برای تحقق این امر نیز حاصل شود.

روح الامین تصریح کرد: با عنایت به نیاز کشور به توسعه 15 هزار کیلومتری خطوط آهن، نیاز به ریل آهن برای تامین آن، حدود یک میلیون و 800 هزار تن برآوُرد می شود که در نهایت تحقق این امر می‌تواند، تحول عظیمی را در عرصه تولید و اشتغالزاییِ کشور ایجاد کند.

تقاضای سالیانه ریل در کشور، حدود 300 تا400 کیلومتر است
چندی پیش، محمد رضا احمدی، مدیرکل روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با رسانه ها در ارتباط با وضعیت تولید راه آهن در کشور اظهار کرد: با عنایت به اراده تولید ریل داخل کشورمان، شرکت ذوب آهن اصفهان خط تولیدی را از اروپا خریداری کرد و قرار بر این شد که علاوه بر ریل، محصول جانبی تیرآهن بالا پهن را هم تولید کند تا پروژه مذکور از نظر اقتصادی منطقی باشد، اما تا این لحظه شرکت ذوب آهن هیچ محصولی تولید نکرده است که بخواهیم واردات را متوقف کنیم.

وی در ادامه می افزاید: مباحث اقتصادی و منافع ملی باعث عدم تولید ریل در کارخانه ذوب آهن شده، چون این کارخانه با در نظر گرفتن میزان تقاضای بازار و توانمندی خطوط نصب شده، در حال حاضر تصمیم به تولید تیر آهن بالا پهن به جای ریل گرفته و ریلی را تولید نکرده است.

احمدی می‌گوید: سال پیش، شرکت راه آهن قرارداد خرید 40 هزار ریل 33 u را با ذوب آهن منعقد کرد، اما تاکنون کالایی تحویل نگرفته است.

مدیرکل روسازی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل در ارتباط با علت صادرات اقلام مورد نیاز از خارج بیان می‌کند: با توجه به نقش تعیین کننده گسترش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی، نمی‌توان در فرآیند توسعه خللی وارد کرد و آن را معطل تصمیم‌گیری یک کارخانه برای تولید یا نبود تولید نگه‌داشت. در شرایطی که نیاز به اقلام مربوطه برای گسترش خطوط ریلی احساس می شود، باید اقدام به واردات کرد، اما اگر اقلام مورد نیاز تولید شود، تقاضا برای خریداری وجود دارد و مسئولان به چنین خریدی (از تولید داخلی) افتخار می‌کنند.

وی با اشاره به نیاز 300 تا 400 کیلومتری کشور به ریل در طول سال، اذعان داشته که نیاز داخلی نیز از چنان مقدار و حجمی برخوردار نیست که یک کارخانه درگیر تولید این میزان از تقاضا شود.

در کنار خودکفایی باید به صادرات ریل نیز اندیشید
یونس ریحانی، یکی از فعالان عرصه تولید و صنعت  با اشاره به لزوم تکیه حداکثری به ظرفیت های بومی و داخلی، اظهار کرد: نه تنها می‌توان در تولید راه آهن و خودکفایی آن به موفقیت رسید، بلکه با برنامه ریزی اصولی و هدفمند امکان صادرات این کالای استراتژیک نیز وجود خواهد داشت که البته حصول آن مستلزم خود باوری و افزایش هر چه بیشتر حمایت های داخلی است.

وی افزود: در حال حاضر کشورهایی همچون هند و ترکیه نیز به جرگه صادرکنندگان راه آهن و خطوط ریلی پیوسته اند که با عنایت به توانمندی ایران در بخش های گوناگون انتظار می رود، بستر لازم برای رفع موانع موجود در این حوزه نیز فراهم شود.

این فعال در عرصه صنعت گفت: با توسعه کالای مذکور،گامی اساسی در تحقق هر چه مطلوب تر سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهیم برداشت و باید این امر خطیر به عنوان یک اولویت جدی در صدر برنامه ها و دستورکارهای دستگاه های ذی ربط و متولی قرار گیرد.

ریحانی گفت: تولید و همکاری‌های مشارکتی در داخل کشور با تولیدکنندگان صاحب نام در این عرصه از راهکارهایی است که امکان دستیابی شایسته به این امر را به نحو مطلوبی فراهم می‌کند و به طور قطع با هم اندیشی می‌توان به راهکارهای سازنده دیگری نیز در این خصوص نائل شد.

گفتنی است؛ چندی پیش، جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط با موضوع تولید ریل ملی به رسانه‌ها گفت: اهمیت این ضرورت بر هیچکس پوشیده نیست و با عنایت به ضرورت خودکفایی در حوزه های گوناگون تولیدی و صنعتی، این امر نیز در دستور کار کمیسیون قرار دارد و مقرر شده با همکاری نظام بانکی و استفاده از منابع مناسب شاهد تولید ریل ملی و کاهش واردات آن باشیم.

امیدواریم این الزام اساسی با تسریع و عزم جدی‌تر مسئولان به نتیجه برسد، به طور قطع با تحقق آن، شاهد دستاوردهای بسیاری در بخش های متعدد اقتصادی، صنعتی، تولیدی و اشتغالزایی خواهیم بود.

کد خبر 88172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha